شناسهٔ خبر: 23721082 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

میانگین بارندگی خراسان رضوی 83 درصد کاهش یافته است

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: میزان میانگین بارندگی در دوره بلند مدت آماری 83 درصد در خراسان رضوی کاهش یافته و برای جبران یک درجه افزایش دما باید 20 میلیمتر بارندگی صورت بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جام روز؛ مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی و دام‌پروری تربت‌جام که در سطح کشور، استان و شهرستان دارای مقام شدند با حضور مسئولان جهاد کشاورزی، امامان جمعه، فرماندار، مسئولان اجرایی و کشاورزان و تولیدکنندگان وابسته ظهر امروز در سالن شهدای جهاد کشاورزی تربت‌جام برگزار شد.

صالحی معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تغییر اقلیم، بحران و کاهش باران در خراسان رضوی گفت: میزان بارندگی نسب به دوره مشابه گذشته 48 در صد و در بلندمدت دوره آماری 83 درصد میانگین کاهش بارندگی در استان رضوی صورت گرفته و شاهد افزایش 0.1 درجه‌ای هوا هستیم که برای جبران یک درجه افزایش دما باید 20 میلی‌متر بارندگی صورت بگیرد تا جبران شود.

صالحی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در تأمین امنیت غذایی افزود: هر کشوری استراتژی دارد و می‌خواهد منابع غذایی جامعه‌اش را تأمین کند و در چهار سال اخیر اگر نیازی جامعه را به انرژی در نظر بگیریم از 50 درصد به 80 در صد افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به نگاه حداکثری به منابع تولید محصولات کشاورزی بیان داشت: برای تولید محصولات کشاورزی همه منابع آب، خاک، کود و انرژی مصرف می‌شود و اگر نگاهی به روش‌ها مصرف نداشته و شاهد هدر رفتن محصولات باشیم راه را درست نرفته ایم و این در صورتی که آمار نشان می دهد 30 درصد در فرآینده جمع آوری و توزیع از بین می‌رود که همین میزان اگر به چرخه استفاده برگردد مشکل در تأمین نیاز جامعه نداریم.

 معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی به انتقاد رسانه‌ها از نبود الگو کشت اشاره و تصریح کرد: الگو کشت مناطق در سال 89 مشخص و در اختیار فرمانداران شهرستان‌ها است و برنامه‌ریزی در الگوی کشت با محوریت منابع آبی صورت گرفته و در حال اجرا است و بزرگ‌ترین چالشی که روبه روی ما قرار دارد کمبود و بحران منابع آبی است.

صالحی ابراز داشت: اجرای الگو کشت نیازمند اجرای ملی این طرح به‌صورت هم‌زمان است و نمی‌توانیم به منطقه‌ای دستور کاهش صادر و فضا را برای رقیبان در شهرها و مناطق دیگر برای تولید و بهره‌مند شدن از سود آن باز باشد لذا تاکنون الگوها  مطابق برنامه صددرصدی پیاده نشده است.

وی ادامه داد: با طرح‌های تشویقی الگوهای کشت در حال اجراشدن است و همچنین تلاش شده با بالا بردن بهره‌وری کشت محصولات توجیه اقتصادی داشته باشد.

صالحی با اشاره کسب رتبه‌های کشوری در حوزه کشاورزی و دام‌پروری بیان داشت:  امسال استان خراسان رضوی دارای 17 تولیدکننده نمونه کشوری است که دو نفر از شهرستان تربت‌جام هستند.

انتهای پیام/

 

نظر شما