شناسهٔ خبر: 23720557 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

افتتاحیه دهمین جشنواره «تجسمی فجر»/2

توجه جدی به حوزه میان‌رشته‌ای در «تجسمی فجر»/ برگزاری 15 جشنواره استانی فجر

گروه هنر: با محول کردن برگزاری بی‌ینال‌های تخصصی رشته‌های گوناگون هنرهای تجسمی به انجمن‌های تخصصی هر یک از آنها، تمام تمرکز و دقت ما در جشنواره «تجسمی فجر» بر روی حوزه میان‌رشته‌ای و هنر تلفیقی معطوف شد.

صاحب‌خبر -

توجه جدی به حوزه میان رشته‌ای در جشنواره «تجسمی فجر»/برگزاری 15 جشنواره استانی فجر

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آئین افتتاحیه دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، عصر امروز سه‌شنبه 3بهمن در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.

مجید ملانوروزی؛ مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در این آئین افتتاحیه به ایراد سخن پرداخت و گفت:  سال‌هاست که بی‌ینال و دوسالانه‌های هنری را برگزار نمی‌کنیم و تمام سعی ما این بوده است که تولیت برگزاری این امور و رویدادها را برای نظم‌بخشی و انسجام بیشتر به انجمن‌های تخصصی آنها واگذار کنیم که خوشبختانه بسیاری از آنها به غیر از دوسالانه نقاشی طی سال‌های اخیر توسط انجمن‌های تخصصی هر کدام برگزار شدند.

وی ادامه داد: با چنین تصمیم و اقدامی جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور پرشور هنرمندان فعال در این عرصه تبدیل به محفلی برای مباحث و محافل بینا‌رشته‌ای در حوزه هنرهای تجسمی فجر شده است و ما به جای آنکه به یکی دو رشته در جشنواره متمرکز شویم، این جشنواره را تبدیل به محفلی برای حضور آثار اغلب رشته‌ها و رشته‌های تلفیقی کرده‌ایم.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره «تجسمی فجر» تصریح کرد: بی‌تردید یکی از حوزه‌هایی که باید در آن ورود کرد بحث هنرهای مدرن است که ماهیتاً از تلفیق چند هنر پایه به خلق اثر تجسمی منجر می‌شود و تمام تلاش خود را کردیم تا آثار پذیرفته شده و به نمایش درآمده در این جشنواره ماهیت و هویت از این جنس داشته باشند.

ملانوروزی در پایان سخنان خود گفت: با دعوت از اساتید پیشکسوت در حوزه هنرهای تجسمی برای شرکت در این رویداد مهم این عزم و قصد را داشتیم تا غنای بیشتری به محتوای آثار جشنواره بدهیم تا به این واسطه خلأ موضوعی و محتوایی جشنواره تا اندازه زیادی ترمیم شود.

این گزارش حاکی است در ابتدای این مراسم و قبل از سخنرانی ملانوروزی، مجتبی آقایی؛ دبیرکل دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در سخنان کوتاهی به ارائه آماری اجمالی از آثار شرکت‌کننده در این جشنواره پرداخت و گفت: از میان بیش از 10600 اثر متقاضی در بخش‌های مختلف سرانجام 88 اثر به بخش رقابتی جشنواره راه پیدا کردند که البته ما در بخش نمایشگاهی به غیر از مؤسسه هنری صبا، آثار بخش غیررقابتی جشنواره را نیز در معرض دید همگان قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به ایجاد بخش ستارگان در جشنواره گفت: این بخش که فرهنگسرای نیاوران میزبان آن است اختصاص به آثار هنرمندانی دارد که توانسته‌اند در جشنواره و بی‌ینال‌های خارجی و بین‌المللی حائزرتبه برتر شوند و البته ما بخش آثار مفاخر را نیز برگزار کرده‌ایم که آثار آنها در موزه فلسطین در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

آقایی جشنواره «تجسمی فجر» را فرصتی برای همنشینی دلنشین رشته‌ها و میان رشته‌های حوزه تجسمی توصیف کرد و گفت: به نظر می‌رسد که با انتصاب معاون هنری ارشاد که خود از فعالان و هنرمندان عرصه تجسمی هستند بتوان گام‌های مؤثری به منظور تحول این عرصه هنری برداشت.

وی در پایان گفت: یکی از تحولات که امسال در جشنواره شاهد آن خواهیم بود برگزاری 15 جشنواره فجر استانی هنرهای تجسمی است که پیش از این تنها این استان‌ها در برگزاری جشنواره مشارکت داشته و ستاد برگزاری را مساعدت می‌کردند و البته باید به حضور و همکاری بیش از 10 گالری تخصصی هنرهای تجسمی در این دوره از جشنواره نیز اشاره کنم.

 

نظر شما