شناسهٔ خبر: 23720332 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر هیات آمریکایی به آنکارا برای رایزنی در باره عملیات عفرین/رویدادها و تحولات ترکیه در یک نگاه/سوم بهمن

تهران - ایرنا - سفر هیات آمریکایی به آنکارا برای رایزنی درخصوص عملیات عفرین؛ هدف عملیات شاخه زیتون مقابله با تهدید گروه های تروریستی؛ برخورد دوگانه آنکارا با قضیه کردها در داخل و خارج ترکیه؛ انتقال متهم انفجار صیدا از ترکیه به لبنان؛ بازداشت 2 روزنامه نگار معترض به عملیات عفرین؛ کشته شدن اولین سرباز ارتش ترکیه در عفرین؛ حمایت قطر از عملیات نظامی ترکیه در عفرین؛ دستگیری 24 شهروند ترکیه به اتهام مخالفت با عملیات عفرین در شبکه های اجتماعی و تشدید رقابت برای به دست گرفتن رهبری حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از خبرهای مهم روز سه شنبه کشور ترکیه است.

صاحب‌خبر -

** هیاتی از وزارت امور خارجه آمریکا به ریاست جاناتان کوهن معاون مدیرکل امور اروپا و اوراسیای این وزارتخانه به منظور دیدار و رایزنی درباره عملیات نظامی ترکیه در عفرین سوریه و بررسی مسائل دوجانبه وارد آنکارا پایتخت کشور ترکیه شد.
وی قرار است با هیاتی به ریاست احمد مختار معاون قائم مقام وزارت امور خارجه ترکیه گفت وگو کند؛ از سوی دیگر سایر اعضای هیات آمریکایی در طول این سفر با مسئولان ستاد کل ارتش ترکیه دیدار خواهند کرد.
به اعتقاد کارشناسان، سفر این هیات آمریکایی برای رایزنی درخصوص عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، همچنین حضور عناصر مورد حمایت آمریکا در منطقه برنامه ریزی شده است.

** ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه بی.بی.سی ورلد تاکید کرد که عملیات عفرین علیه مردم کرد و یا تمامیت ارضی سوریه نیست و هدف آن مقابله با تهدید نیروهای تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) است.
وی با اشاره به حمایت آمریکا از گروه های تروریستی در عفرین و منبج، اعلام کرد که ترکیه به هیچ عنوان با گروه های تروریستی پ.ک.ک و پ.ی.د مسامحه نکرده و در عملیات عفرین با نابودی عناصر گروه های مختلف تروریستی امنیت مرزهای کشور را تامین خواهد کرد.

** مشاور ارشد اردوغان با انتشار مقاله ای در روزنامه ینی بیرلیک، عملیات ارتش ترکیه در عفرین موسوم به شاخه زیتون را مکمل عملیات موفقیت آمیز سپرفرات دانست که به نابودی گروه های تروریستی از جمله خشکاندن ریشه نیروهای اشغالگر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در سوریه منجر خواهد شد.
به نوشته ایلنور چویک در این مقاله تحت عنوان 'ترکیه درحال ریشه کن کردن نیروهای اشغالگر پ.ک.ک از سوریه'؛ عملیات ارتش ترکیه در عفرین را گام اول تهدید گروه های تروریستی پ.ک.ک، پ.ی.د و داعش از مرزهای جنوب شرقی ترکیه دانست که در گام دوم عفرین را در کمال آرامش به صاحبان اصلی آن یعنی عرب ها، کردها و ترکمن های سوریه واگذار می کند.

** بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرد که عملیات شاخه زیتون به طور قطع علیه کردها نیست و با هدف حذف کامل گروه های تروریستی از جمله نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د)، یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) و داعش از منطقه عفرین آغاز شده است.
به ادعای وی، معارضان کرد سوری اسرای داعش در عفرین را به شرط جنگ با ارتش ترکیه آزاد کرده اند.

** نخست وزیر عراق امروز طی اظهاراتی با انتقاد از برخورد دوگانه آنکارا با قضیه کردها در داخل و خارج ترکیه، گفت: درحالی که آنکارا کردهای ترکیه را از حقوق شان منع می کند درعین حال با کردهای عراق در خارج از چارچوب دولت مرکزی بغداد رابطه برقرار کرده است.
به اعتقاد حیدرالعبادی، آنکارا پس از طرح قضیه همه پرسی کردستان عراق (سوم مهرماه 96) احساس کرد که در معرض تهدید قرار گرفته و برهمین اساس با دیدگاهی متفاوت رویکرد نزدیک شدن به بغداد را در پیش گرفت؛ اما تغییر این رویکرد هرگز به معنای موضع منفی دولت مرکزی عراق در قبال شهروندان کرد نیست، زیرا کردها به عنوان شهروندان عراقی از همه حقوق و وظایف سایر شهروندان این کشور برخوردار هستند.

**واحد اطلاعات پلیس لبنان احمد بیتیه متهم انفجار هفته پیش صیدا را که به ترکیه گریخته بود در فرودگاه بیروت از نیروهای امنیتی ترک تحویل گرفت.
انفجار خودروی بمب گذاری شده در صیدا، به مجروح شدن محمد حمدان یکی از اعضای جنبش فلسطینی حماس منجر شد و چند روز بعد از این انفجار رسانه ها از دستگیری متهم این عملیات تروریستی در ترکیه خبر دادند.

** در پی آغاز تحقیقات قضایی از مخالفان عملیات عفرین، دادستانی دیاربکر قرار بازداشت نورجان بایسال نویسنده و روزنامه نگار ترک را به اتهام درج مطالبی علیه عملیات عفرین در فضای مجازی صادر کرد که در پی صدور آن، پلیس این روزنامه نگار را در منزلش دستگیر کرد.
همچنین با دستور دادستان استانبول، اسحال کاراکاش سردبیر نشریه نبض مردم نیز به اتهام درج مطالبی در صفحه شخصی توئیتر علیه عملیات عفرین توسط پلیس دستگیر شد.

** در جریان عملیات عفرین موسوم به شاخه زیتون، یک سرباز ارتش ترکیه در پی درگیری با نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) در جنوب شرقی روستای گل بابا از استان کیلیس کشته شد.

** سخنگوی وزارت امور خارجه قطر با صدور بیانیه ای ضمن حمایت از تلاش های ترکیه برای حفظ امنیت ملی کشور در مقابل حملات تروریستی متعدد، تاکید کرد که انجام عملیات شاخه زیتون که از روز شنبه توسط ترکیه آغاز شده است در پاسخ به نگرانی های مشروع و قانونی و با هدف تامین امنیت در مرزهای این کشور و حمایت از تمامیت ارضی سوریه و خطر تقسیم سوریه صورت می گیرد.

** فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر دیروز در حاشیه نشست شورای وزیران در بروکسل با ابراز نگرانی شدید خود از عملیات نظامی ترکیه در عفرین؛ بر تضمین دسترسی های انسانی و امنیت جانی مردم غیر نظامی در این منطقه تاکید کرد.

** براساس اطلاعیه وزارت کشور ترکیه، 24 تن از شهروندان که با انتشار تصاویر تروریست های عفرین در رسانه های اجتماعی، مخالفت خود را با عملیات شاخه زیتون اعلام کرده بودند، به اتهام تبلیغ گروه های تروریستی دستگیر شدند.
از سوی دیگر دادستانی کل استانبول تحقیقات قضایی از 57 نفر را به دلیل مخالفت با عملیات ارتش ترکیه در عفرین و انتشار مطالبی خلاف واقع در صفحات فضای مجازی آغاز کرده است.

** پس از اعلام نامزدی امید کوجاساکال رئیس سابق انجمن وکلای استانبول در انتخابات تعیین رهبر حزب جمهوری خواه خلق، محرم اینجه نماینده شهر یالوا در مجلس ملی ترکیه نیز نامزدی خود برای تصاحب این منصب را اعلام کرد.
پس از ناکامی و عدم موفقیت های پی در پی کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق در چندین انتخابات طی سالیان گذشته، اخبار اختلافات درونی این حزب منتشر شده و شواهد و گزارش ها از نارضایتی حامیان این حزب از رهبری تشکیلات حکایت دارد.
در همین راستا تحولاتی در مسیر تغییر رهبری این تشکیلات آغاز شده است و در فاصله کوتاهی تا انتخابات درون حزبی، دو عضو ارشد حزب برای تصاحب جایگاه رهبری این جریان سیاسی اعلام آمادگی کرده اند.
شبک**1392**خاورم**7074**خبرنگار: مینا غفرانی آذر**انتشار: ابوالفضل بابایی

انتهای پیام /*

نظر شما