شناسهٔ خبر: 23719955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با رویکرد شفاف سازی مالی و کاری؛

برنامه های سال ۹۷ سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری گرگان تدوین شد

گرگان- برنامه های سال ۹۷ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان با رویکرد شفاف سازی مالی و کاری تدوین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان، تقویم کاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان در سال ۹۷ با رویکرد شفاف سازی مالی و کاری آماده شد و در این تقویم علاوه مشخص شدن تمام برنامه های این سازمان در بخش های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی بودجه مورد نیاز هم تعیین شده است.

تفاوت برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان با سال‌های گذشته، تغییر رویکرد بوده و در همین راستا استراتژی، راهبرد، هدف و برنامه عملیاتی برای سال آینده در سازمان تهیه شده است.

۷۰ درصد فعالیت‌های برنامه ریزی شده در تقویم کاری سازمان در حوزه اجتماعی بوده و با اضافه شدن عنوان اجتماعی، فعالیت سازمان در این بخش تخصصی‌تر دنبال خواهد شد.

امسال با توجه به ناهنجاری‌ها و فضای موجود، برنامه‌هایی به صورت فصلی در خانه‌های فرهنگ گرگان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی برگزاری شد که سال آینده ادامه خواهد داشت. همچنین برگزاری کلاس‌های مهارتی و آموزشی به قوت خود در طول سال باقی است که خوش بختانه هر روز استقبال بیشتری از سوی شهروندان را به همراه دارد.

با توجه به اینکه کلاس‌ها و کارگاه‌ها با سوبسید کمتری نسبت به کلاس‌های آزاد برگزار می‌شود استقبال مخاطبین را به همراه داشته است.

برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ها، کلاس‌ها و کارگاه‌ها در تقویم کاری سال آینده مشخص شده است. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان دارای ۱۵ خانه فرهنگ در محله‌های مختلف گرگان بوده و برنامه سازمان افزایش خانه فرهنگ به شکل مشارکتی است و هر سال با توجه به شرایط  مالی، سه تا پنج خانه فرهنگ اضافه خواهد شد که برای سال آینده اضافه شدن سه خانه فرهنگ در دستور کار قرار دارد.

برای تشکیل خانه فرهنگ، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارائه آموزش‌های شهروندی در اولویت قرار دارد زیرا مردم باید با وظایف متقابل شهرداری و شهروندان آشنا شوند.

توان اجرایی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان موجب شده تا بسیاری از نهادها برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همکاری کنند.

با توجه به تغییر ساختار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان در نوع ارائه خدمات، سعی شده تا خدمات فرهنگی و اجتماعی، پویا، در دسترس، برنامه محور و مکان محور باشد.

به روز رسانی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان و استفاده از تجربیات دیگر شهرها از دیگر برنامه‌هاست و به همین منظور بازدیدهایی از شهرهای پیشرو به منظور مقایسه عملکرد انجام شده است.

طرح بازارچه‌های فصلی و محلی برای عرضه محصولات بانوان با توجه به سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بوده و در برگزاری کارگاه‌ها هم رئوس مباحث کارشناسان و اساتید از قبل بررسی خواهد شد تا اساس علمی داشته باشد.

یکی دیگر از اقدامات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان در سال آینده تدوین برنامه های محله محور است و در این برنامه‌ها سعی شده تا بیشتر محله‌های آسیب پذیر مورد هدف باشند تا با استفاده از افزایش استقبال شهروندان که نشان از برنامه‌های تاثیرگذار سازمان در حوره فرهنگی و اجتماعی بود، نقش موثری در محلات ایفا کنیم.

از سویی دیگر، سلامت روح و جسم مردم و نشاط و شادابی آن‌ها با ورزش همگانی که هزینه کمی دارد درگیر بوده و توسعه ورززش همگانی به شهرداری‌ها محول شده است.

تامین سلامت، نشاط، و بهبود روابط اجتماعی به صوت آگاهانه میان شهروندان گرگانی می‌تواند از کانال سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان انجام شود.

در حوزه ورزش هم، با تعیین اهداف و راهبردها، برنامه‌های عملیاتی تعریف شده و سازمان در این حوزه همانند سایر بخش ها شفاف سازی در هزینه‌ها، واقعی کردن برآوردها، پیش بینی بودجه بر مبنای برنامه محوری بخش‌های مختلف، صرفه جویی در هزینه‌های جاری و درآمدزایی بیشتر را مد نظر قرارداده است.

راهبردهای کلی سال آینده در این حوزه، توسعه ورزش همگانی با مشارکت بیشتر شهروندان، احیای ورزش پهلوانی و ترویج فرهنگ آن، استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات برای درگیر کردن شهروندان با ورزش، قرار دادن ورزش در سبد خانوار، افزایش آگاهی و سواد ورزشی برای تقویت سلامت و تندرستی شهروندان است.

همچنین مناسب سازی فضاهای ورزشی برای استفاده معلولان، نابینایان، ناشنوایان و دیگر اقشار در دستور کار قرار دارد و در بخش بانوان هم طرح‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده که سال آینده اجرا می‌شود.

احیای ورزش محلات یکی دیگر از برنامه‌های سازمان فرهنگی‌، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان است تا به احیای بازی‌های بومی و محلی برای رونق و ترویج ورزش در محلات کمک شود.

امسال برنامه‌های متعددی از جمله المپیادها، همایش‌ها و ایستگاه‌های ورزشی صبحگاهی توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان برگزار شد و ۲۶ ایستگاه ورزش صبحگاهی فعال به صورت رایگان به شهروندان خدمات می‌دهند و در مدارس هم بیش از ۶ هزار دانش آموز با همکاری سازمان درگیر ورزش صبحگاهی شده‌اند.

المپیاد ورزشی آقایان در ۱۸ محله و المپیاد ورزشی بانوان در ۲۴ محله شهر گرگان در رشته‌های بومی و محلی برگزار شد، همچنین سه المپیاد ورزشی برای زندانیان و چهار برنامه مختلف برای کودکان بد سرپرست، بی سرپرست و کودکان کار برگزار شد و برنامه‌هایی هم برای بیماران خاص، جانبازان و معلولین و ناشنوایان به اجرا در آمد.

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان ۲۰ فضای ورزشی دارد که شامل ۱۰ سالن سرپوشیده، چهار زمین چمن مصنوعی برای آقایان، یک چمن مصنوعی ویژه بانوان و پنج سایت ورزشی در سطح شهر است که شهروندان از آنها استفاده کنند و افزایش سایت‌های ورزشی در محلات از برنامه‌های سال آینده سازمان است.

همچنین مرکز ارزیابی ساختار قامتی با موضوع ناهنجاری‌های اسکلتی که به صورت رایگان با مدارس و ارگان‌های مختلف همکاری می‌کند راه اندازی شد.

استعدادیابی در رشته‌های مختلف و برگزاری تورنمنت بین المللی ورزشی هم در دستور کار حوزه ورزش سازمان قرار دارد و در مجموع برنامه‌های سال آینده این حوزه بیش از دو برابر افزایش خواهد داشت و این در حالی بوده که بودجه سازمان با کاهش رو به رو شده است.

نظر شما