شناسهٔ خبر: 23719226 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

توافق ایران و عراق برای واحدسازی 2 میدان نفتی

ایسنا

صاحب‌خبر -

معاون شرکت ملی نفت با بیان اینکه با شل مذاکرات مستقیمی نداشتیم، به فعالیت شرکت توتال در فاز ۱۱ اشاره کرد و از توافق ایران و عراق برای واحدسازی دو میدان کوچک نفتی در خرمشهر خبر داد.

به گزارش ایسنا، منوچهری در حاشیه بازدید از نمایشگاه انرژی در جمع خبرنگاران درباره جزئیات ۴۰ بسته پروژه مناقصه ای در مناطق نفت خیز جنوب در نفت مرکزی و فلات قاره، گفت: اسناد مناقصه توسط سه شرکت تهیه شده که الان در حال بازبینی است تا برای مناقصه آماده شود و در مجموع رقم این بسته ها به پنج تا هفت میلیارد دلار می رسد.

وی با بیان اینکه فهرست بلند پیمانکاران صاحب صلاحیت توسط معاونت فناوری تهیه شده است، اظهارکرد: این فهرست برای ما ارسال می شود تا آن ها را تبدیل به لیست کوتاه برای هر پروژه کنیم. امیدواریم که از ابتدای سال جدید بتوانیم مناقصات این ۴۰ پروژه را همزمان یا پشت سرهم با فاصله زمانی نزدیک شروع کنیم.

معاون شرکت ملی نفت با اشاره به وضعیت میادین غرب کارون نیز، تصریح کرد: غرب کارون، هم آزادگان و هم یادآوران در حال تکمیل و اجراست و طبیعتا بحث توسعه این پروژه هاست.

منوچهری افزود: در میدان یاران داریم با پرشیا در حال مذاکره هستیم و توافق کردیم که فاز نهایی قرارداد را امضا کنیم و منتظر طرح تکمیلی آن ها هستیم، چراکه یک مرحله کارشان را ارائه کردند و دوباره باید این طرح را بررسی کنیم.

به گفته وی، در میدان یادآوران نیز مذاکرات با شرکت سن اوپک چین در حال انجام است و به نظر می رسد در این منطقه هنوز مناقصه شروع نشده و در آزادگان هم مناقصه در جریان است.

معاون شرکت ملی نفت ایران در ادامه اظهارکرد: مذاکرات لایه نفتی جلو رفته و پیشرفت خوبی داشتیم، اما با توجه به تملک شرکت ملی سراسری توتال، یک مقدار ابهامات است که کار ما را پیچیده کرده است.

منوچهری در این باره توضیح داد: شرکت توتال عقب نکشیده است، بلکه خود شرکت ملی نفت به این نتیجه رسید که جزییات کار باید دقیق تر مشخص شود، چون توتال در آن طرف هم در میدان حضور دارد و این یک مقدار ابهام ایجاد می کند.

وی در مورد میادین مشترک ایران و عراق و توان رقابتی شرکت های طرف ایران با شرکت های طرف عراقی که شرکت های بزرگ دنیا از جمله شل، توتال و ... هستند نیز، گفت: فعلا آن ها یک بحث را باز کردند و تا به انجام برسد و مناقصات نتیجه نهایی بدهد، زمان می برد. شرکت ملی هم روی این میادین برنامه دارد و خوشبختانه حداقل ما در میادین غرب کارون از طرف عراقی مان عقب نیستیم و برای آینده هم برنامه داریم.

منوچهری اضافه کرد: در عین حال ما با عراق در برخی میادین همکاری داریم که توافق روی واحدسازی دو میدان کوچک در خرمشهر انجام شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما