شناسهٔ خبر: 23719143 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی مطلوب نیست

R41405/P1377/S6,75/CT11

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان گفت: عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی مطلوب نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نهاوند حسن ظفری عصر امروز در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان نهاوند، اظهار داشت: امسال هزار و 21 سهمیه مقاوم‌ سازی مسکن روستایی برای شهرستان نهاوند در نظر گرفته شده است که تاکنون 800 فقره پرونده مقاوم سازی به بانک‌های عامل شهرستان معرفی شده‌اند که از این تعداد برای 500 فقره پرونده عقد قرارداد شده است که این آمار نشان دهنده عدم همکاری بانک‌ها با متقاضیان مقاوم‌سازی مسکن روستایی است.

وی تصریح کرد: در استان همدان دو منطقه خاص با خطر نسبی بالای وقوع زلزله وجود دارد که دو منطقه به خاطر وجود گسل زلزله آوج در منطقه شمالی استان و وجود گسل زلزله فیروزان در منطقه جنوبی استان است.

ظفری افزود: گسل زلزله فیروزان در حال حرکت است و با توجه به این امر مهم شهرستان نهاوند شرایط ویژه‌ای دارد و اگر در این شرایط اتفاقی در شهرستان رخ دهد همه ما مسئولان مقصر هستیم.

وی عنوان کرد: از همین رو از سیستم بانکی تقاضا داریم که با توجه به شرایط شهرستان  به نوعی همکاری بیشتری در پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن داشته باشند و پرداخت این تسهیلات را به سال آینده موکول نکنند و هر واحد مسکونی که قابل سکونت است و نیاز به مقاوم‌سازی دارد به آن تسهیلات مقام سازی پرداخت کنند.

بازسازی هفت هزار و 14 واحد مسکونی آسیب دیده در سرپل ذهاب به بنیاد مسکن همدان واگذار شده است

مدیرکل بنیاد مسکن همدان بیان کرد: در زلزله‌ایی که در آبان ماه امسال در سرپل ذهاب رخ داد به 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت وارد کرد که بازسازی و تعمیر هفت‌هزار و 14 واحد مسکونی روستایی در 100 روستای سرپل ذهاب به بنیاد مسکن استان همدان واگذار شده است که این تعداد شامل چهار هزار و 200 واحد تعمیری و دو هزار و 814 واحد تخریبی است.

ظفری اظهار داشت: بضاعت مالی کشور محدود است ولی  عمق این فاجعه زیاد است و بازسازی و تعمیر این تعداد واحدهای تخریبی یک پروسه زمان‌بر است و حدود دو سال زمان نیاز است که این تعداد واحدهای تخریب شده بازسازی و تعمیر شوند.

وی تصریح کرد: جغرافیای کشور ایران تماما بر روی گسل زلزله قرار گرفته است و ما ناچاریم که با زلزله زندگی کنیم از همین رو باید تلاش کنیم که با استفاده از تسهیلات مقاوم‌ سازی که دولت فراهم کرده است نهایت استفاده را ببریم و هم‌وطنانمان از این طریق جان خود را ایمن کنند.

ظفری افزود: در زلزله اخیری که در سرپل ذهاب رخ داد تمام واحدهای مسکونی که مقررات ملی ساختمانی را رعایت کرده‌ و از تسهیلات مقاوم سازی استفاده کرده بودند سقف منازل مسکونی آن‌ها آسیب ندیده و فقط دیوارهای آن‌ها ترک خورده بودند و خوشبختانه ثروت ملی کشور از بین نرفته بود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان‌ عنوان کرد: با پرداخت 18 میلیون تومان تسهیلات مقاوم سازی به متقاضیان، آن‌ها باید حداقل از جیب خود 50 میلیون تومان هزینه کنند تا بتوانند یک واحد مسکونی را مقاوم‌سازی و تکمیل کنند که با این اقدام در وهله اول باعث حفظ جان شهروندان و حفظ سرمایه‌های انسانی کشور و حفظ بیت‌المال و ایجاد اشتغال در کشور می‌شویم.

وی با بیان‌ این‌که در ازای ساخت و ساز در 60 مترمربع برای یک نفر اشتغال یک‌ ساله ایجاد می‌شود، گفت: نظام بانکی کشور باید در پرداخت تسهیلات مقاوم سازی فقط به صرف پرداخت تسهیلات نگاه نکند و همه این موارد را مدنظر قرار دهند زیرا بخش عمده کار ما در مقاوم سازی واخدهای مسکونی، بخش عمرانی نیست بلکه بخش اجتماعی است و نظام بانکی نیز باید به این مغوله‌ها توجه بیشتری داشته باشد.

ظفری به شاخص استفاده از تسهیلات مقاوم سازی اشاره کرد و افزود: شاخص استفاده از تسهیلات مقاوم سازی در سرپل ذهاب حدود 20 درصد بوده است و این شاخص در استان همدان 50 درصد است و نرم شاخص استفاده از تسهیلات مقاوم‌سازی در کشور 40 درصد است.

وی بیان کرد: بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در شهرستان تا قبل از سال 96 همکاری خوبی داشتند اما متأسفانه در سال 96 عملکرد بانک‌های عامل شهرستان در پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی عملکرد مطلوبی نبوده است.

انتهای پیام/

نظر شما