شناسهٔ خبر: 23719103 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سردار صفوی در اختتامیه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس:

شلیک یک میلیون گلوله در کربلای 5/ باغ‌موزه‌های دفاع مقدس را مرکز پژوهش جنگ کنید

انتقال فرهنگ دفاع مقدس، نهادینه کردن آن در دروس دانش‌آموزی و دانشگاهی و گسترش باغ‌موز‌ه‌های دفاع مقدس و تبدیل آن‌ها به مرکزی برای پژوهش حول مسئله جنگ از پیشنهادهای مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در اختتامیه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین اختتامیه هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس عصر امروز (3 بهمن) در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

*انتقال فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس به جمعیت زیر ۳۰ سال رسالت دستگاه‌های فرهنگی است

سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در این مراسم با اشاره به اینکه بزرگترین رسالت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و دیگر دستگاه‌های فرهنگی این است که بتوانند فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس را به جمعیت 52 درصدی زیر 30 سال کشور منتقل کنند، گفت: یک واقعیت است که نسل امروز با نسل گذشته تفاوت‌هایی دارد که اندیشه، طرز تفکر، سبک زندگی و رفتارشان متفاوت است و حجم اخبار و اطلاعات قدرت تشخیص درست از نادرست از جوانان را گرفته است. آنها نمی‌دانند چه کسی درست و چه کسی نادرست می‌گوید.

وی افزود: تصورم این است که بحث فرهنگ‌سازی و حفظ ارزش‌های اخلاقی و انسانی به نسل کنونی از پیچید‌ه‌ترین موضوعاتی است که دستگاه‌های فرهنگی باید دنبال کنند. اگر این هنر را داشته باشیم که بگوییم 22 بهمن 57 چگونه روی داد و حضرت امام از خرداد 42 تا بهمن 57 چه کرد توانسته‌ایم به رسالت خود عمل کنیم. امام با قاطعیت و روشنی می‌گفت شاه را سرنگون می‌کنیم و حکومت اسلامی تشکیل می‌دهیم. من اعتقادم این است که غیر از فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی فرهنگ حماسه هشت سال دفاع مقدس و پیروزی‌های غرور‌آفرین به رهبری امام عبرت‌آموز است.

سرلشکر صفوی با اشاره به اینکه خسارت جنگ هشت ساله قریب به دو هزار میلیارد دلار بوده است، گفت: تنها امام بود که دو میلیون جوان را به جبهه فراخوانی کرد و روحیه حماسی را در جوانان ایجاد کرد و اهمیت بازخوانی خاطرات آن روزها امروز بسیار با ارزش است. خاطرات خودم از کردستان تا پایان جنگ را از سال 93 بازگو کرده‌ام و اولین جلد از آن که مربوط به دوره کردستان تا فتح خرمشهر است به زودی منتشر خواهد شد.

او افزود: در کربلای پنج بیش از یک میلیون گلوله از سوی دو طرف شلیک شده و بخشی از زمین نبود که گلوله نخورده باشد و زمین سیاه بود. ما در یک عملیات کربلای پنج‌مان 52 هزار زخمی و بیش از پنج هزار شهید دادیم. تنها در همین عملیات 400 فرمانده شهید از فرمانده دسته تا فرمانده لشکر داشتیم. اما همه این جانفشانی‌ها سبب شد دروازه شرقی بصره شکسته شود.

سردار سرلشکر صفوی در پایان سخنانش گفت: امروز فرهنگ دفاع مقدس در عراق و سوریه وارد شده و نیروهای مردمی این کشور را در کنار ارتش بسیج کرده تا به مقابله با نیروهای تکفیری - تروریستی بپردازند. اینجا می‌خواهم چند پیشنهاد نیز ارائه کنم تا بتوانیم در اشاعه فرهنگ دفاع مقدس بیش از پیش موفق باشیم. پیشنهاد اول اینکه فرهنگ دفاع مقدس را منتقل کنیم، دوم اینکه این فرهنگ نهادینه شود به این معنا که در دانشگاه‌ها تبدیل به درس و در مدارس وارد کتاب‌ها شود و سومین پیشنهادم این است که به گسترش باغ موز‌ه‌های دفاع مقدس بپردازیم و آنها را تبدیل به مرکزی برای پژوهش حول مسئله جنگ کنیم.

*صحبت از ارزش‌های دفاع مقدس صحبت از مکارم اخلاق است

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه صحبت از ارزش‌های دفاع مقدس، صحبت از مکارم اخلاق است، تصریح کرد: همانطور که می‌دانیم پیامبر اسلام برای مکارم اخلاق مبعوث شده است ارزش‌های دفاع مقدس اگر ثروت ملی است به این خاطر است که ثروت‌ها در هر ملتی ضامن شکوه و عظمت آن کشور خواهند بود و ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان یک ثروت ضامن شکوه ایران است. این ارزش‌ها از جنس ایمان است که می‌توان مبتنی بر آیات آنها را تفسیر کرد.

وی افزود: ارزش‌های دفاع مقدس به کار ساختن یک کشور می‌آیند و در این مراسم پاسداشت این ارزش‌ها در قالب کتاب صورت گرفته است. فضیلت‌های دوران دفاع مقدس اگر رواج یابد هم وضع اقتصاد درست می‌شود و هم مسائل اجتماعی بهبود می‌یابد و این در حالی است که ما به این مسئله نگاه تاریخی نداشته باشیم.

سردار بهمن کارگر رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این مراسم با اشاره به بیانات رهبر انقلاب به خاطراتی از سال‌های دهه شصت و رویارو شدنش با سردار صفوی پرداخت.

*برای معرفی خرمشهر رمانی در حد استانداردهای جهانی نداریم

محمدحسن مقیسه در این مراسم گفت: جنگ و خاطرات جنگ ثروت ملی غیرملموس است که اگر برای حفظ آن بکوشیم می‌توانیم برای حفظ ثروت‌های ملموس خود تلاش کنیم.

وی افزود: هیچ مادر و مام میهنی بدون نگریستن به آینده خویش نمی‌تواند زندگی کند در تاریخ جنگ‌های دنیا دو شهر داریم که لشکر دشمن وارد آنها شده که با همدیگر قابل مقایسه‌اند. خرمشهر و مسکو دو شهری هستند که با هم قابل قیاس هستند. اما مردم جهان شهر مسکو را که با فضاحت در برابر ارتش ناپلئون تخلیه شد بیشتر می‌شناسند تا خرمشهری که مردم آنجا وجب به وجب در برابر دشمن عقب‌نشینی کردند و مقاومت‌شان در برابر ارتش کامل عراق مثال‌زدنی است. زیرا نویسنده‌ای چون تولستوی با رمان مشهور جنگ و صلح این شهر را به جهانیان معرفی کرده اما ما هنوز رمانی با استانداردهای جهانی به منظور معرفی خرمشهر خلق نکرده‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما