شناسهٔ خبر: 23718926 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پیشنهاد پاپ به برگزار کنندگان داووس: انسان محور باشید

پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها در نامه ای خطاب به شرکت کنندگان در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس، خواستار محور قرار دادن انسان در اقتصاد شد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / پاپ در این نامه ای که به 'کلاوس شواب' رئیس اجرایی اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس ارسال شد، با تاکید بر بحران های مالی که منجر به ایجاد چالش ها و مسایل جدید برای دولت ها شده است، مانند افزایش بیکاری، فقر، فاصله اجتماعی - اقتصادی و انواع جدید بردگی که اغلب با جنگ ها و مهاجرت ها مرتبط است، خواستار محور قرار دادن انسان در اقتصاد شد.

رهبر مذهبی کاتولیک ها از سران کشورهای جهان شرکت کننده در این اجلاس اقتصادی خواست تا انسان را به مرکز اقتصاد بازگردانده و جامعه ای فراگیر و صحیح ایجاد کنند که از انسان حمایت می کند و آن را الزامی اخلاقی دانست که فوریت دارد.
پاپ در نامه خود خواستار حفظ کرامت بشری، به ویژه ایجاد فرصت برای همه (مردم) جهت توسعه انسانی کامل از طریق اعمال سیاست های اقتصادی حامی خانواده شد و تاکید کرد: الگوهای اقتصادی باید اخلاق توسعه پایدار و کاملی را رعایت کنند که برپایه ارزش هایی باشند که انسان و حقوق او را در محور قرار می دهد، تنها به این صورت و با عزم قوی مورد اشتراک همه بازیگران اقتصادی، می توان به دادن مسیری جدیدی به سرنوشت جهان امید داشت.
پاپ افزود: ربات ها و سایر نوآوری های فنی و هوش مصنوعی باید در خدمت انسان و برای حفظ خانه مشترک به کار گرفته شوند. ما نمی توانیم در قبال رنج میلیون ها انسان که کرامتشان صدمه دیده است، ساکت بمانیم. باید شرایط مناسب برای زندگی با کرامت ایجاد کرد که الزامی اخلاقی و مسئولیتی است که مربوط به همه می شود.
پاپ همچنین خواستار افزایش کیفیت بهره وری، ایجاد کار، احترام به قوانین تنظیم کار، مبارزه با فساد و ترویج عدالت اجتماعی شد و آن را مسئولیت مهمی دانست و افزود: تصمیمات برای شکل دادن به جهان آینده و نسل های آتی تعیین کننده خواهند بود.
به گزارش ایرنا، اجلاس سالیانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس امروز سه شنبه و با سخنرانی رئیس جمهوری سوئیس بطور رسمی گشایش یافت. این اجلاس هر سال با حضور شمار زیادی از روسای جمهوری، نخست وزیران، سران تجاری و بانکی و اقتصاددان های جهان در داووس سوئیس برگزار می شود.
در اجلاس امسال که تا روز جمعه ادامه دارد، شماری از سران جهان مانند رئیسان جمهوری فرانسه و آمریکا، نخست وزیران انگلیس، ایتالیا و هند و صدراعظم آلمان، سخنرانی می کنند.
در این اجلاس نشست ها و میزگردهای مختلف و متنوعی برگزار می شود و در حاشیه آن نیز دیدارهایی خصوصی بین سیاستمداران و مقامات اقتصادی برای بررسی مسائل روز برگزار می شود. در اجلاس امسال داووس دهها نشست و میزگرد کارشناسی و سخنرانی با موضوعات مختلفی از جمله اقتصاد دیجیتال، سامانه های انرژی، الگوهای جدید سلامت و بهداشت، مسئله آوارگان، دورنمای علمی جهان، تاثیرات طرح 'یک کمربند و یک جاده' چین و غیره برگزار می شود.
همچنین با مطرح شدن بحث آزارهای جنسی در آمریکا و اروپا در ماه های گذشته، در اجلاس امسال مجمع جهانی اقتصاد موضوعات مرتبط با نابرابری و شکاف جنسیتی نیز در نشست ها و میزگردهای مختلف مورد بحث قرار می گیرد. بدین سبب امسال برای اولین بار تمام افرادی که ریاست مشترک اجلاس را بر عهده دارند، زن هستند و اجلاسی با ریاست بانوان نیز برگزار می شود.
اجلاس امسال مجمع جهانی اقتصادی با شعار 'ایجاد آینده ای مشترک در جهانی اختلاف زده' در حالی برگزار می شود که بنا به گزارش پایگاه رسمی مجمع داووس، محیط جهانی به میزان شگرفی تغییر کرده و اختلافات ژئواستراتژیک در جبهه های مختلف ظهور کرده است که پیامدهای گسترده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. از این رو چهل و هشتمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصادی قصد دارد سران جهان از سطوح مختلف را برای ایجاد روایت مشترکی به منظور بهبود اوضاع جهان، گردهم آورد. / ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما