شناسهٔ خبر: 23718200 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

دبیر همایش کتاب سال حوزه خبر داد:

برگزاری اختتامیه "کتاب سال حوزه" با سخنرانی آیت الله سبحانی

حجت‌الاسلام مقیمی گفت: همایش امسال با رویکرد ترویج و تبلیغ در عرصه بین‌الملل برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی، دبیر همایش کتاب سال حوزه در نشست خبری نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه که در سالن جلسات آیت الله حائری شیرازی مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با بیان اینکه این همایش امسال با رویکرد ترویج و تبلیغ در عرصه بین‌الملل برگزار می‌شود، گفت: همایش کتاب سال حوزه بین‌المللی است و در دوره‌های گذشته نیز نویسندگان و ناشران غیر ایرانی آثار خویش را به این همایش ارسال و رتبه‌های برتر را نیز کسب کرده‌ بودند.

حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی با بیان اینکه بخش بین‌المللی نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه تقویت شده است، گفت: امسال فراخوان کتاب سال حوزه در کشورهای دیگر به ویژه کشور عراق و حوزه‌های عتاب مقدسه علویه و حسینیه و عباسیه ارسال شده است و آنها همکاری مناسبی با این همایش داشته‌اند.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه آثار غیر ایرانیان و ناشران خارجی افزایش 100درصدی در این همایش یافته است، گفت: در این همایش 17 درصد از نویسندگان کتاب‌ها غیر ایرانیان هستند و کارگروه بین‌الملل کتاب سال حوزه نیز با همکاری معاونت بین‌الملل حوزه علمیه راه‌اندازی شده است.

 وی با بیان اینکه امسال نیز بخش مقالات به همایش کتاب سال حوزه افزوده شده است، گفت: در نهادهای پژوهشی حوزوی بیش از 50 نشریه علمی و پژوهشی تدوین و چاپ می‌شود که از هیأت تحریریه نشریه خواستیم که در هر نوبت چاپ فصلنامه یک مقاله را به همایش کتاب سال حوزه ارسال کنند؛ از این رو 133 مقاله که نظریهپردازی و نوآوری در علوم انسانی داشتند، به مرحله دوم داوری رسیده‌اند.

 دبیر همایش کتاب سال حوزه به شرح تعداد مقالات گروه‌های مختلف پرداخت و گفت: 20 اثر در موضوع حقوق و علوم سیاسی، 18 اثر در موضوع فلسفه، 18 اثر در موضوع کلام، 14 اثر درباره تفسیر و علوم قران؛ 12 اثر در موضع اقتصاد و مدیریت، 122 اثر درباره فقه و اصول، 11 اثر در موضوع علوم اجتماع، 8 اثر درباره تاریخ، سیره و ترجمه، 7 اثر درباره اخلاق و عرفان، 7 اثر در علوم تربیتی و روانشناسی؛ 5 اثر در حدیث، درایه و رجال و یک اثر نیز در موضوع ادبیات و هنر در بخش مقالات به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه ارسال شده است.

وی بیان کرد: از میان 875 کتاب و پایان‌نامه در گروههای: کلام، فقه و اصول، اخلاق و عرفان، تاریخ، سیره و تراجم، علوم اجتماعی،حقوق و علوم سیاسی، تفسیر و علوم قرآن، تصحیح و تحقیق، ادبیات و هنر، علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه، فلسفه، حدیث داریه و رجال، اقتصاد و مدیریت، کتب مرجع، تکنولوژی آموزشی به دبیرخانه همایش سال کتاب حوزه ارسال شده که از این آثار 366 اثر به مرحله دوم داوری راه یافته است.

وی درباره زبان، ملیت و جنسیت نویسندگان ابراز کرد: 809 اثر فارسی، 142 عربی و 14 اثر به زبان‌های دیگر است و همچنین 818 اثر از نویسندگان ایرانی و 147اثر از نویسندگان غیر ایرانی است و نیز 902 اثر از آقایان و 63 نفر اثر از خانم‌ها به دبیرخانه نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه رسیده است.

حجت الاسلام مقیمی درباره اختتامیه همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: اختتامیه این همایش با حضور و سخنرانی آیت سبحانی و با تقدیر و تجلیل از آیت الله سید کاظم حائری از مراجع تقلید ایران و عراق و مرحوم آیت الله سید مجتبی لاری فعال علمی فرهنگی در خارج مرزها ایران، روز پنج شبه 5 بهمن امسال در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ آمار تفصیلی کتاب‌ها و پایانامه‌ها در گروه‌های مختلف که به دبیرخانه کتاب سال حوزه رسیده  و آثار راه یافته به مرحله دوم داوری درادمه آمده است:/۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

 

نظر شما