شناسهٔ خبر: 23718059 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت خبرداد

منتظر اعلام نرخ خرید تضمینی از سوی دولت هستیم/ تقویت بخش خصوصی برای تولید کود زیستی در برنامه ششم

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به تولید و تقویت توان بخش خصوصی در کود زیستی آمده است و همچنین با شرکت‌های معتبر جهانی برای واردات و تولید آفت‌کش‌های کم‌خطر رایزنی کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس کشاورز بعدازظهر امروز در آیین آغاز پنجمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی تهران که در بوستان گفت‌وگو برگزار شد، به اهمیت استفاده از نهاده‌هایی همچون بذر مناسب و آفت‌کش‌ها اشاره کرد و گفت:‌ در کشور ما سالانه رقمی حدود 2 میلیون و 300 هزار تن انواع کود شیمیایی مصرف می‌شود که یک تا 1.5 میلیون تن آن کودهای آلی است و 200 تا 300 هزار تن کود بیولوژیک است.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت استفاده از آفت‌کش‌ها در کشور نسبت به سایر کشورهای دنیا چگونه است، گفت: اقلیم ایران اقلیمی است که عوامل خسارت در آن امکان طغیان ندارد، اما مشکلاتی مثل سن گندم و ملخ را داریم که اینها را هم بخشی با تدابیری که کشاورزان اتخاذ می‌کنند و همچنین آفت‌کش‌هایی خوبی که در دسترس است کنترل می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت همچنین گفت: کود و سم به نسبت تولید کمتر از نصف مصرف می‌شود، به طوری که یک درصد کشاورزی دنیا را داریم، اما کمتر از 0.6 درصد آفت‌کش‌ها را استفاده می‌کنیم.

کشاورز همچنین در مورد راهکارهای دولت برای ترویج استفاده از کودهای بیولوژیک که آسیب کمتری به محیط زیست می‌زنند نیز این گونه توضیح داد که این کودها در دهه هفتاد در دستور کار قرار گرفت و در برنامه ششم به طور ویژه عنوان شده که تولید آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا تولید افزایش یابد و سهم قابل توجهی در مصرف عناصر آفت‌کش‌های بیولوژیک دیده شده است که نمونه آن تخم پارازیت است که تاکنون دولت آن را تولید می‌کرد، اما اکنون به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی همچنین در مورد ارائه تسهیلات برای تولید آفت‌کش‌های بیولوژیک و کم خطر هم گفت: منبع تأمین اعتباری ما بانک کشاورزی است که طرح‌های اولویت‌دار مانند تجهیز مکانیزاسیون، ایجاد گلخانه و پرورش ماهی در قفس با 3 درصد کارمزد کمتر داده می‌شود و همچنین مساعدت‌های زیادی برای تولید این مواد بیولوژیک هم اختصاص خواهند داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت افزود: همچنین از محل اعتباری که برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی اختصاص یافته شرکت‌هایی که در حوزه تولید آفت‌کش‌های کم خطر در مناطق روستایی مستقر باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

کشاورز همچنین از حمایت‌های دولت برای واردات یا تولید سموم کم خطر هم این گونه توضیح داد که واردات آفت‌کش‌های کم خطر با ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد و دو سه سالی است که موفق شده‌ایم، حداقل تعرفه کشور یعنی تعرفه 5 درصدی را برای سموم کم خطر در نظر بگیریم.

به گفته وی همچنین کمیته خاصی تعریف شده که اگر واردت‌کنندگان نسبت به تأمین آفت‌کش کم خطر با مشکلی مواجه شدند، سریع آن را حل می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از رایزنی با شرکت‌های معتبر جهانی برای تولید و واردات آفت‌کش‌های کم خطر خبر داد و گفت: از بخش خصوصی خواهش می‌کنیم که با این شرکت‌ها مشارکت کنند تا بتوانیم آفت‌کش‌های کم خطر را در کشور تولید کنیم و ما هم از آنها حمایت می‌کنیم.

وی در پایان در پاسخ به اینکه بالاخره تکلیف نرخ خرید تضمینی با گذشت 5 ماه از آغاز کشت گندم چه شد، گفت: از من سؤال نکنید ما قیمت‌مان را مردادماه به دولت داده‌ایم و هنوز منتظر تصویب دولت هستیم.

به گزارش خبرنگار فارس پنجمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی تهران با شعار «دست در دست کشاورز ایرانی» با حضور 120 شرکت داخلی و خارجی در حوزه‌های بذر، کود  انواع آفت‌کش‌ها در بوستان گفت‌وگوی تهران از امروز سوم بهمن‌ماه آغاز به کار کرده و تا ششم بهمن‌ماه ادامه دارد.

انتهای پیام/ب

نظر شما