شناسهٔ خبر: 23717960 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اقتصاد شهری و عدالت اجتماعی در تبریز؛

«سیتی» یا «مدینه»؛ آبادها این‌سو، شهرها آن‌سو!

اگر ولی‌عصر تبریز سربالایی دارد، احمدآباد نیز سربالایی دارد، اما برعکس این بار نه با ساختمان‌های شیک و مدرن غربی و ماشین‌های لوکس ومدل‌بالا، بلکه با زیسته‌ای از مردم تبریز مواجه خواهید شد که دارای کم‌ترین درآمد سرانه، ساختمان‌هایی «مدینه» وار و سبک زیسته متفاوت‌تر.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، این روزها وقتی شیب تند سربالایی ولیعصر را که بالا می روی ناخودآگاه منتظر هستی از آن‌سوی خیابان، ارس پلاک‌های لاکچری به استقبالت بیایند و تو گویی به آمریکای مینی‌مان شده در تبریز خوش آمده‌ای! اینجا «سیتی» تبریز است و قدم زدن در سنگ‌فرش وکافه‌های متعدد و خوش آب و رنگش نوعی عِرق هویت بورژوایی به خودت دست می‌دهد.


از ولیعصر به هر سوی که چهارسوی جهت جغرافیایی‌ات که بروی، مطمئن خواهی بود که حداقل 70 درصد طبقه متوسط شهری تبریز را در زعفرانیه، بارنج، ائل گولی، پرواز، یاغچیان، ویلاشهر، باغمیشه و ... خواهی دید، گویی بخش عمده‌ای از طبقه متوسط شهری ساکن نقطه جدیدی از شهر شده‌اند.

اما کافی است از سمت شهرک باغمیشه و رشدیه که در برزخ مکانی اقشار برخوردار و کم برخوردار شهر قرارگرفته است به سمت اتوبان شمالی تبریز حرکت کنی، آنجاست که تبریز واقعی را خواهید دید، تبریزی که در دو سوی خیابان رشدیه و صالح‌آباد، شهروندان یک شهر یا دو سبک زیسته متفاوت، ساختمان متفاوت و درآمد متفاوت‌تر مشاهده خواهی کرد.

زین پس به‌جای پسوندهای «شهر»، پسوند «آباد» را بیشتر خواهید شنید؛ یوسف‌آباد، احمدآباد، داداش آباد و ... . این نقطه از شهر که بدیلش در جنوب آن و محلات طالقانی به‌وضوح دیده می‌شود، جزو کم برخوردارترین نقاط شهری و آسیب‌پذیرترین آن‌هاست.

اگر ولی‌عصر سربالایی دارد، اینجا نیز سربالایی دارد، اما برعکس این بار نه با ساختمان‌های شیک و مدرن غربی و ماشین‌های لوکس ومدل‌بالا، بلکه با زیسته‌ای از مردم تبریز مواجه خواهید شد که دارای کم‌ترین درآمد سرانه و ساختمان‌هایی «مدینه» وار (اشاره به ساختمان‌های ساده و پیچیده شهر مدینه قرون ابتدایی اسلام) و سبک زیسته متفاوت‌تر.

با نگاهی به پراکنش جمعیتی در این مناطق شهری می‌توان به نکات جالب‌تری پی برد و نشان می‌دهد بخشی از شهروندان تبریز در مناطق برخوردار شهردار [مناطق 2، 5، 8، 9]، برخی دیگر در مناطق کم برخوردار [ مناطق 4، 7، 10] و برخی دیگر در میانه این دو [مناطق 1، 3،6] قرار دارند.

اگر از منظر اقتصاد سیاسی و شهری به این معادلات نگاهی بیندازیم می‌بینیم که سبک‌های زیسته مردم تبریز و فرهنگ و کنش‌های اجتماعی تأثیرپذیری متقابلی با وضعیت درآمدهای شهری دارد. برای بسط مفهوم الزامات عدالت اجتماعی و مفاهیم پیرامونی آن، در مطالب آتی به بیان جزئی‌تر اقتصاد خانوار شهری تبریز خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/ 

نظر شما