شناسهٔ خبر: 23717952 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جایگاه کار‌های نمایشی صداوسیما را بسیار مهم می‌دانیم

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مجموعه‌هاي نمايشي توليدي سازمان صداوسيما گفت: اين‌گونه کارها را براي عرصه فرهنگي کشور بسيار مهم مي‌دانيم و از آن حمايت مي‌کنيم.

صاحب‌خبر -

جايگاه کارهاي نمايشي صداوسيما را بسيار مهم مي‌دانيمبه گزارش خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خانه ملت، دکتر علي لاريجاني در ديدار با رئيس صداوسيما، معاون سيما و 9 نفر از کارگردانان برجسته سريال‌هاي فاخر رسانه ملي گفت: کارهاي شما چه در زمينه تاريخي و چه در زمينه موضوعات روز به‌شدت بر عرصه فرهنگ کشور تأثيرگذار است و بايد همت کنيد با توليدات ويژه و کارهاي برجسته خود اميد را به جامعه تزريق کنيد و شرايط بهتري براي کشور به وجود آوريد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي به هزينه‌هاي سنگين مالي در عرصه فرهنگي کشور به‌ويژه کارهاي نمايشي اشاره کرد و افزود: مجلس شوراي اسلامي آماده است تا از اين‌گونه توليدات مؤثر حمايت کند و البته انتظار داريم شما هم در اين زمينه همت مضاعفي داشته باشيد.
دکتر لاريجاني با تشکر از زحمات رئيس سازمان صداوسيما در توجه به نيروهاي کار بلد حوزه نمايش گفت: من از آقايان علي عسکري و ميرباقري تشکر مي‌کنم که تقريباً همه آدم‌هاي کار بلد حوزه نمايش را که اهل فکر و نوآوري و در عرصه فرهنگي کشور تأثيرگذار هستند دورهم جمع کرده‌اند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي بر تقويت روحيه خودباوري تأکيد کرد و افزود: در حوزه فرهنگي بايد به‌گونه‌اي حرکت کنيم که همان‌طور که رهبر معظم انقلاب بارها تأکيد کرده‌اند روحيه خودباوري را به‌ويژه در نسل جوان تقويت کنيم و در اين راه شخصيت‌هاي فرهنگي مثل شما و به‌ويژه راديو و تلويزيون بسيار تاثيرگذارند.
دکتر لاريجاني با بيان اينکه ترويج و تقويت کارآفريني مي‌تواند بر تقويت روحيه خودباوري بسيار مهم باشد افزود: خيلي از جوانان در عرصه کارآفريني فعاليت‌هاي خوبي داشتند که متأسفانه تا يکي دو سال قبل در تلويزيون زياد ديده نمي‌شد اما هم‌اکنون اين کارها در تلويزيون ديده مي‌شود و همين‌ها نيز باعث افزايش روحيه اميد و نشاط ميان جوانان خواهد شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي به اهميت تقويت روحيه اميد در جامعه اشاره و تصريح کرد: هر جامعه‌اي اگر اميدوار باشد کارش به پيش مي‌رود و اگر اميد در آن وجود نداشته باشد حتي اگر پول هم نداشته باشد منفعل خواهد بود.
دکتر لاريجاني خطاب به کارگردان‌هاي شناخته شده سريال‌هاي فاخر صداوسيما افزود: شما مي‌توانيد با توليداتتان فضاي اميد و نشاط را ايجاد کنيد اما متأسفانه بعضاً مشاهده مي‌شود که برخي از کارهاي همکاران شما چه در تلويزيون چه در سينما، تلخ و مأيوس‌کننده است و توصيه مي‌کنم به موضوع اميدآفريني در جامعه توجه بيشتري داشته باشيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تغيير برخي نگرش‌ها در حوزه کار و ترويج شغل را از مأموريت‌هاي مهم عرصه فرهنگ و به‌ويژه کارگردانان سينما و تلويزيون خواند و گفت: شما بايد تفکر جامعه را عوض کنيد که همه به‌ويژه جوانان به فکر اين نباشند که شغل به معناي پشت يک ميز نشستن است و بايد با آثار هوشمندانه‌تان اين نگرش را تغيير دهيد.
دکتر لاريجاني بر تقويت همبستگي ملي و نقاط اشتراک تفکرات مختلف تأکيد کرد و گفت: ما اگر يک ايران آباد، سربلند و پيشرفته مي‌خواهيم بايد يک همبستگي ملي به وجود آوريم و به‌ جاي متمرکز شدن بر روي اختلاف‌نظرها بر روي نقاط اشتراکات تفکرات مختلف متمرکز شويم.
وي تأکيد کرد: برگزاري جلسات مشترک ميان مسئولان کشور با اصحاب فرهنگ، هنر و نخبگان توليدات نمايشي باعث مي‌شود که هم از برخي مسائل و مشکلات بيشتر آگاه شويم و هم شما در جريان برخي مسائل قرار بگيريد و حرف‌هاي يکديگر را بيشتر بشنويم و به يک راه‌حل جامع براي فرهنگ کشور برسيم.


علي عسکري: شرايط عرصه امروز فرهنگي کشور، سخت و پيچيده شده است
در آغاز اين ديدار، دکتر علي عسکري، رئيس رسانه ملي، کارگردانان حاضر در اين جلسه را نخبگان فرهنگي کشور دانست و گفت: هر کدام از اين دوستان کارهاي بزرگي توليد کرده‌اند که به ذخيره‌هاي فرهنگي و هويتي ملت ايران تبديل شده‌اند کارهايي که براي هميشه در ذهن مخاطبان تلويزيون ماندگار است.
رئيس رسانه ملي به عرصه امروز فرهنگي کشور و شرايط سخت و پيچيده آن اشاره و تصريح کرد: در اين شرايط که به فرهنگ ملت و جوانان اين سرزمين تهاجم کرده‌اند بايد با حمايت از نخبگان فرهنگي و به‌ويژه کارهاي مؤثر فرهنگي تلويزيون به حفظ هويت و فرهنگ اسلامي- ايراني و تقويت آن کمک کرد.
رئيس سازمان صداوسيما تأکيد کرد: ما و همه اهالي فرهنگ و هنر کشور از همه مسئولان به‌ويژه مجلس انتظار داريم در اين شرايط سخت و پيچيده فرهنگي به کمک رسانه ملي و نخبگان فرهنگي بيايند و از هويت ملت ايران دفاع کنند.
دکتر مرتضي ميرباقري، معاون سيما نيز در اين ديدار گزارشي از چگونگي و مراحل توليد سريال‌هاي فاخر و ويژه رسانه ملي ارائه کرد.
در بخش ديگري از اين نشست کارگردانان سريال‌هاي فاخر تلويزيون به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
داوود ميرباقري، کارگردان سريال سلمان فارسي با ارائه گزارشي از مراحل نگارش و پيش‌توليد اين طرح بزرگ نمايشي گفت: سريال سلمان فارسي سه برابر سريال مختار پيچيدگي دارد و کار مي‌برد و بايد آن را به‌عنوان يک طرح ملي دانست و از آن حمايت کرد.

عياري: مسئوليت ما بسيار سنگين‌تر از گذشته است
کيانوش عياري، کارگردان سريال روزگار قريب که هم‌اکنون در حال ساخت سريال ديگري براي تلويزيون است با اشاره به نفوذ فرهنگي به‌ويژه در آثار نمايشي بيرون از کشور تصريح کرد: هم‌اکنون مسئوليت ما بسيار سنگين‌تر از گذشته است چراکه اگر غفلت کنيم اين تهاجم نمايشي، آثار منفي فرهنگي را بر نسل بعد خواهد گذاشت.

ميرکريمي: بايد در حوزه سريال سازي فعال تر عمل کنيم
رضا ميرکريمي، کارگردان فيلم سينمايي تحسين شده يک حبه قند نيز که براي نخستين بار يک مجموعه نمايشي 60 قسمتي براي تلويزيون مي‌سازد گفت: سريال‌ها، جريان پرنفوذتري نسبت به فيلم‌هاي سينمايي ايجاد مي‌کنند و ما در اين حوزه بايد فعال‌تر عمل کنيم.
ميرکريمي، کم‌کاري نخبگان فرهنگي در تعريف درست از تاريخ را باعث تضعيف روحيه خودباوري دانست و افزود: اگر اين روحيه خودباوري تقويت شود و روند نگاه به خودباوري در همه جا به‌ويژه در خود مجلس هم اصلاح شود بسياري از مشکلات حل خواهد شد.

اسعديان: لزوم مقابله با هجوم فرهنگي برنامه ريزي شده در کشور
همايون اسعديان، کارگردان فيلم سينمايي تحسين شده طلا و مس که سريالي درباره خرمشهر را در تلويزيون در دست تهيه دارد با اشاره به هجوم فرهنگي برنامه ريزي شده به‌ويژه در عرصه فيلم و نمايش از بيرون کشور و لزوم مقابله با آن گفت: همت قابل تقديري در اين زمينه در تلويزيون شروع شده است که بايد از آن حمايت کرد.
وي افزود: بررسي مقابله با چنين تهاجمي در عرصه فرهنگ بايد تجهيز شويم و با تمام وجود کار کنيم.

شمقدري: در خصوص تخاصم با آمريکا براي جوانان هوشمندانه صحبت کنيم
جواد شمقدري، کارگردان سريال طوفان شن که هم‌اکنون در حال تهيه سريال انقلاب دوم درباره تسخير لانه جاسوسي براي تلويزيون است گفت: بايد هوشيار باشيم تا دشمن تاريخ را تحريف نکند و راه‌حل اين است که کارهاي ما مخاطب را اقناع کند.
وي با بيان اينکه بعضي موضوعات هستند که بايد در قبال آن‌ها نقش آفريني کرده و سخن بگوييم، افزود: اگر ما به‌ويژه در خصوص تخاصم با آمريکا و ازاين‌دست موضوعات، هوشمندانه صحبت نکنيم و روشنگري براي نسل امروز نداشته باشيم اين نسل دچار شبهه خواهد شد، شبهه‌هايي که قطعاً خسارت‌هاي فراوان براي اين مرزوبوم در پي خواهد داشت.

لطيفي: مي‌خواهيم از مرزهاي فرهنگي‌مان دفاع کنيم
محمدحسين لطيفي، کارگردان سريال‌هايي چون «وفا»، «غياث‌الدين جمشيد کاشاني»، «صاحبدلان» و... که سريالي در خصوص خواجه‌نصيرالدين طوسي را در دست توليد دارد خطاب به دکتر لاريجاني گفت: اين جمع که مي‌بينيد لشکر فرهنگي جمهوري اسلامي ايران هستند و همه دغدغه فرهنگ کشور را دارند و مانند يک سرباز که تفنگ به دست دارد و مي‌خواهد از مرز خاکي‌اش دفاع کند ما هم مي‌خواهيم از مرزهاي فرهنگي‌مان دفاع کنيم.
وي افزود: ما همگي با تمام وجود مي‌خواهيم تلاش کنيم تا ثمره انقلابمان حفظ شود.
سيروس مقدم، کارگردان سريال پايتخت نيز در اين ديدار با تأکيد بر اينکه آنتن تلويزيون نياز به جذابيت و نوآوري دارد گفت: تيم مديريتي کنوني تلويزيون متشکل از زبده‌ترين افرادي است که تاکنون کار کرده‌اند و من به آينده بسيار اميدوارم.
سعيد سلطاني، کارگردان سريال‌هاي ستايش و پس از باران که هم‌اکنون در حال تهيه سريال «علميردان خان بختياري» است گفت: کار فرهنگي يک کار بلندمدت است و هرچه در اين مسير تلاش و سرمايه‌گذاري کنيم آن نيز براي کشور عميق و بلندمدت خواهد بود.

نظر شما