شناسهٔ خبر: 23717913 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاهش 5 درصدی موالید در دماوند

تهران - ایرنا - رئیس اداره ثبت احوال شهرستان دماوند گفت: از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و 105 ولادت در این شهرستان ثبت شده که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5 درصد کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا از دماوند، امیرملک روز سه شنبه در دومین جلسه ثبت وقایع حیاتی شهرستان دماوند با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این بخش، اظهار کرد: در راستای تکریم ارباب رجوع، 2 دفتر پیشخوان دولت در شهر آبسرد و بخش رودهن راه اندازی شده است که با توجه به وجود 2 دفتر پیشخوان در شهر دماوند، از ظرفیت این دفاتر در جهت ثبت وقایع حیاتی استفاده می کنیم.
وی با بیان اینکه برخی از آرامستان ها در شهرستان به موقع گزارش فوت را اعلام نمی کنند، گفت: نقش نهادها در ثبت به موقع وقایع حیاتی بسیار حائز اهمیت است که شهرداری آبسرد و بیمارستان سوم شعبان دماوند در اعلام وقایع فوت بخوبی عمل می کند اما بیمارستان سوم شعبان در برخی مواقع در صدور گواهی ولادت و احراز هویت فرد زایمان کننده کوتاهی می کند.
این مقام مسئول در ادامه به آمار ثبت واقع حیاتی شهرستان طی 9 ماهه اول سال جاری اشاره کرد و گفت: یک هزار و 105 تولد در شهرستان به ثبت رسیده که از این تعداد 581 نفر پسر و 524 نفر دختر هستند که با توجه به ثبت یک هزار و 165 تولد در 9 ماهه سال گذشته، شاهد کاهش 5 درصد ولادت در منطقه هستیم.
ملک به بیشترین اسامی انتخابی برای پسران و دختران در دماوند اشاره و خاطرنشان کرد: بیشترین نام هایی که برای پسران انتخاب شده امیرعلی، امیرحسین، امیرعباس، کیان، محمدطاها، ابوالفضل و ماهان و در بیشترین اسامی در بین دختران فاطمه، هلما، زهرا، آوا، باران، یسنا، نازنین زهرا، ریحانه، مرسانا و رها بوده است.
رئیس اداره ثبت احوال شهرستان دماوند در خصوص آمار فوت شدگان از ابتدای سال جاری تا اکنون نیز بیان کرد: طی 9 ماه اخیر، 300 مورد فوتی در شهرستان به ثبت رسیده که از این تعداد 165 مورد مرد و 134 مورد زن بودند و این در حالی است که سال گذشته 301 مورد فوتی داشتیم.
وی علت فوت را بیماری های قلبی و عروقی، دستگاه تنفسی، بیماری های عفونی، سرطان و تومور، بیماریهای نامعلوم و حوادث غیر مترقبه دانست.

**دماوند نیازمند آرامستان واحد است
شاهرخ جهانشاهی، معاون سیاسی انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند در این جلسه با اشاره به اهمیت ثبت به موقع وقایع حیاتی در برنامه ریزی های خرد و کلان، گفت: عدم ثبت به موقع وقایع و یکپارچگی اطلاعات چهارگانه تولد، مرگ، ازدواج و طلاق موجب مشکلاتی در بخش های مختلف به ویژه سوء استفاده های احتمالی و تخلفات می شود که توجه به این مهم ضروری است.
این مقام مسئول یکی از مشکلات ثبت فوت و تدفین را در شهرستان مربوط به اتباع افغان به جهت نداشتن آمار جمعیتی دقیق و متولی دانست و گفت: شهرستان دماوند نیازمند یک آرامستان واحد است زیرا پراکنده بودن گورستان ها در نقاط مختلف منطقه مشکلاتی را به ثبت به موقع ایجاد می کند.
معاون سیاسی انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند در خصوص بحث تولد و طلاق بیان کرد: مشکلات موجود در خصوص بحث طلاق تقریبا رفع شده و در بخش ثبت تولد نیز با توجه به اینکه دماوند رتبه سوم را در مهاجرپذیری دارد، باید اقدامات لازم صورت گیرد تا مشکلی ایجاد نشود.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از2بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: الهام حیدری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7246/ 1539

انتهای پیام /*

نظر شما