شناسهٔ خبر: 23717891 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

هدف ترکیه از حمله به عفرین چیست؟ هدف ترکیه از حمله به عفرین چیست؟

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرانجام و پس از مدت ها جنگ لفظی و تهدید به حمله نظامی، ترکیه نیروهای خود را به قصد در اختیار گرفتن کنترل منطقه عفرین وارد خاک سوریه کرد و عملا نبرد علیه نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه را که ستون فقراتشان شبه نظامیان کرد یگان های مدافع خلق هستند، آغاز کرد.

دو هدف اصلی از سوی رهبران آنکارا برای عملیات «شاخه زیتون» ذکر شده است. ابتدا بیرون راندن یگان های مدافع خلق از منطقه و ایجاد یک منطقه ی حایل در عمق 30 کیلومتری درون خاک سوریه و سپس فراهم آوردن امکان بازگشت سه و نیم میلیون آواره سوری از ترکیه به کشورشان.

ناگفته پیداست که اهداف ادعایی که با رویه ای از دلسوزی برای آوارگان سوری هم مزین شده به هیچ روی بیانگر نیت واقعی آنکارا نیست. به جرات می توان گفت هدفی جز جلوگیری از قدرت گرفتن کردهای سوریه و تسلط آن ها بر نوار مرزی میان دو کشور ندارد. چرا که تسلط کردها بر عفرین پیش درآمد اصلی بر تشکیل حکومتی دستکم فدرالی و ایجاد اقلیم مورد نظر آن ها و در نهایت تجزیه سوریه خواهد بود.

«فارس الشهابی» نماینده پارلمان سوریه در خصوص اهداف ترکیه از حمله نظامی به شهر عفرین واقع در شمال سوریه تاکید کرد: مقامات ترکیه پیشتر از اهداف این کشور برای حمله به عفرین پرده برداشته اند و در واقع هدف آنها در اشغالگری خلاصه می شود.

وی در ادامه یادآور شد: ترکیه می خواهد با اشغال شمال سوریه راه را برای اشغال دوباره حلب باز کند.

وی در خصوص موضع آمریکا در قبال این حمله گفت: آمریکا کاملا از طمع ورزی های هم پیمان اصلی اش در منطقه آگاه است و نمی خواهد ترکیه را آزرده کند و قطعا این کشور را بر برخی جدایی طلبان کرد ترجیح می دهد.

الشهابی هم چنین افزود: آمریکا مانند همیشه از کردها به عنوان یک اهرم فشار در منطقه استفاده می کند و آرزوهای جدایی طلبانه آنها را تحریک می کند و بعد در زمان مناسب آنها را دور می اندازد.

وی در خصوص موضع روسیه در قبال تحولات عفرین گفت: روسیه از وحدت سوریه و استقلال این کشور حمایت می کند و هرگز به رجب طیب اردوغان(رئیس جمهور ترکیه) و گروه های وابسته به وی اجازه نخواهد داد که هیچ بخشی از خاک سوریه را تصاحب کنند.

منبع: مهر
منبع: مهر

برچسب‌ها:

نظر شما