شناسهٔ خبر: 23717835 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

چرا طرح انطباق اسلامی اجرا نمی‌شود؟

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در نامه به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کردند: چرا زمانی که نماینده‌ای بر خود فرض می‌بیند از وزیر سوال کند، نه تنها با طفره رفتن وزیر مواجه می‌شود بلکه متأسفانه با عدم حمایت نمایندگان مجلس از ایشان و عدم هشدار به آقای وزیر به جهت عدم تمکین در مقابل قانون و اجرای آن همراه می‌شود!؟
 
متن کامل نامه بدین شرح است:
 
«جناب آقای دکتر لاریجانی
 
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
 
سلام علیکم و رحمة الله؛
 
با احترام فراوان و ضمن تشکر از حضرتعالی و نمایندگان محترم مجلس و تقدیر از فعالیت‌های انجام شده در وزارت بهداشت در جهت رشد و تعالی وضعیت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و همچنین تهیه، تنظیم و تصویب قانون انطباق و آیین‌نامه اجرایی آن؛ با توجه به مسائل پیش آمده در ماجرای طرح سوال از وزیر محترم بهداشت و درمان درخصوص اجرای قانون انطباق در 24 دی ماه 96، برآن شدیم تا موارد و سوالات ذیل را با وکلای محترم مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح نماییم.
 
چگونه است که مجلس محترم شورای اسلامی در مقطعی که چهاردهه از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد، حاضر نیست از قوانین وضع شده در ادوار قبلی خود دفاع نماید و زمانی که نماینده‌ای ارزشی و انقلابی بر خود فرض می‌بیند که از وزیر سوال کند، نه تنها با طفره رفتن وزیر مواجه می‌شود بلکه متأسفانه با عدم حمایت نمایندگان مجلس از ایشان و عدم هشدار به آقای وزیر به جهت عدم تمکین در مقابل قانون و اجرای آن همراه می‌شود!؟
 
چنانکه مستحضرید، در راستای ارج نهادن به نظر بیماران در انتخاب جنسیت کادر پزشکی و در مسیر توجه به سفارشات دین مبین اسلام به حجاب اسلامی، در بهمن ماه 1367 اولین بخشنامه وزارتی متناسب با موازین شرع مقدس اسلام جهت اجرا با عنوان قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی تنظیم شد.
 
پس از پیگیری فراوان، موضوع در 10 آبان 77 در مجلس پنجم مطرح و پس از تصویب نمایندگان محترم و تصویب در شورای نگهبان در 20 آبان 77، در نهایت این قانون در 18 آذر 77 از سوی مجلس، و آیین نامه اجرایی آن در 14 شهریور 80 در هیأت محترم وزیران تصویب و ابلاغ شد.
 
هر چند به رغم وجود زمینه‌ها و ظرفیت‌های لازم در جهت اجرای طرح، متأسفانه برخی بدون توجه و مطالعه قانون و آیین‌نامه، آن را توهین به جامعه پزشکی دانسته و با غیراخلاقی دانستن قانون مصوب و افراطی خواندن مجریان آن، پرسنل و دانشجویان مقید به موازین شرعی را مورد سرزنش قرار داده و سعی در ایجاد اختلال در خدمت‌رسانی به مراجعان می‌کنند.
 
نظر به اهمیت موضوع و بلاتکلیف ماندن این قانون پس از 19 سال از ابلاغ آن به دستگاه‌های ذیربط، از محضر حضرتعالی و نمایندگان محترم ملت پاسخ به سوالات ذیل را خواستاریم:
 
الف) موارد مربوط به قانون انطباق:
 
1- چرا با گذشت قریب دو دهه از ابلاغ قانون انطباق، اقدام جدی و موثری توسط مسئولان حوزه بهداشت و درمان که به استناد ماده 2 قانون یاد شده مکلف به سیاست‌گذاری و اجرایی نمودن طرح انطباق بوده‌اند، صورت نگرفته است؟
 
2- با عنایت به گستره مورد خطاب ماده 1 این قانون (اعم از دولتی، خصوصی، خیریه و...)، چرا علی‌رغم قصور وزارت مربوطه در تعمیم قانون به همه مجموعه‌های مورد خطاب، کمترین اقدام نظارتی از سوی مجلس محترم به استناد بند 7 و 8 ماده 3، که وظیفه نظارت بر ابلاغ و اجرای قانون را داشته، انجام نشده است؟
 
3- به استناد ماده 3 قانون انطباق چرا از کیفیت و کمیت جلسات شورای عالی انطباق و نحوه اجرا و گزارش‌های کمیته‌های انطباق استانی (موضوع تبصره 1 و2 قانون یاد شده)، گزارش یا نتیجه‌ای منعکس نمی‌شود؟
 
4- ضمن تشکر از وزارتخانه مربوطه در جهت تنظیم آیین‌نامه اجرایی قانون انطباق، چرا براساس ماده 5 آن قانون،
 
ظرفیت‌های لازم بیمار و همراه(غیر موارد اورژانسی ) به صورت مطلوب مهیا نشده است؟
 
ب) برخی مصادیق مربوط به دستورالعمل اجرایی قانون انطباق(مصوب وزارت بهداشت):
 
1- چرا با وجود تاکید ماده 3 و7 به منظور رعایت موازین شرع در اتاق عمل، تفکیک اتاق اسکراب خانم‌ها از آقایان و حفظ کرامت بیماران زن در استفاده از پوشش اسلامی،که با حداقل امکانات و تدبیر مدیریتی قابل حل است، مورد بی‌توجهی قرار گرفته است؟
 
2- با توجه به ردیف 1 و 2 موضوع آزمایشگاه‌ها،که بایستی خونگیری از بیماران مرد صرفا توسط پرسنل مرد و بیماران زن توسط پرسنل زن انجام شود، به رغم حضور نیروی کافی و وجوب رعایت اجرای قانون و احکام شرعی، چرا توجه لازم به این موضوع نمی‌شود؟
 
3- به استناد بند(ه ) رادیولوژی، چرا ظرفیت‌سازی مطلوب به منظور مراجعه بیماران زن برای انجام سونوگرافی به پزشک خانم صورت نگرفته است؟
 
4- چرا در اهتمام به بند 2 معاینات دندانپزشکی، نه تنها هیچ اقدامی برتفکیک جنسیتی در پذیرش و معاینه بیماران توسط دانشجویان صورت نگرفته، بلکه حق رعایت این نکته از دانشجویان نیز سلب شده است؟
 
اگر چه درد دل بسیار است و به عنوان نمونه هیچگاه برای پرسنل مجموعه بهداشت کشور اعم از قشر متخصص، کارکنان و دانشجویان و حتی بیماران، مباحثی مانند: پوشش کامل اسلامی که در قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی مختلف کشور(مثل ماده 8، 12 و 14 تصویب نامه هیأت وزیران در خصوص آیین‌نامه اجرایی قانون انطباق ) به آن اشاره شده است، حل نشد و چه بسیار که اگر افرادی متقاضی رعایت پوشش کامل اسلامی(حجاب کامل ) بودند، نه تنها سرزنش شدند بلکه با محکومیت و برخورد شدید مجموعه مواجه شدند.
 
به هر حال، در پایان انتظار جریان دانشجویی از مجلس شورای اسلامی این است که در قبال پیاده‌سازی طرح انطباق اسلامی رویکرد منطقی و فعال اتخاذ کند، زیرا اکنون زمان عمل است و باید با حکمت و تدبیر حرکت کرد که اگرچنین نشود، اسلام ناب محمدی مطرح شده از سوی امام خمینی(ره)، به عنوان جلوه‌ای اصیل از فرهنگ اسلامی در نظام برنامه‌ریزی فرهنگی محقق نخواهد شد.
 
«انسانى که وارد یک مسئولیتی می‌شود، مسئولیتى را قبول می‌کند که این مسئولیت، یک مسئولیت خدایى و عمیق است؛ به معناى حقیقى کلمه مسئول است؛ یعنى «لتسئلنّ یومئذ عن النّعیم»؛ از شما سوال می‌شود. مسئولیت دارید».
 
امام خامنه ای(مد ظله العالی)»
منبع: فارس
 

برچسب‌ها:

نظر شما