شناسهٔ خبر: 23717696 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

شهرتهران:

واکنش نجفی به شکایت ناجا/ اجرای طرح ترافیک جدید از فروردین ۹۷

شهردار تهران گفت: مانعی برای اجرای طرح ترافیک جدید از فروردین ماه سال آینده وجود نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی نجفی در حاشیه ششمین همایش ملی هوا و صدا طی سخنانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام آمادگی کشور ژاپن برای تامین هزینه های کاهش آلودگی هوا گفت: آنچه توسط جایکا وابسته به ژاپن انجام می شود و اخیراً نیز بانک جهانی اعلام آمادگی کرده است، مربوط به کمک های فنی و مطالعاتی است اما عملیات های اجرایی را باید خود دولت و شهرداری به صورت مشترک انجام دهند. در قبال این کمک ها نیز هیچ تعهد متقابلی وجود ندارد و تنها باید اطلاعات و مطالعات خود را به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم از تجربیات آن ها استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در همایش امروز علاوه بر جایکا و بانک جهانی از چندین شهر بزرگ دنیا از جمله پاریس و میلان نیز دعوت شده بود تا تجربیات خود را بیان کرده و با این اشتراک تجربیات ما را در اجرای طرح ها تقویت کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه همایش های علمی تنها به منظور تبادل اطلاعات و بررسی های دقیق راهکارهای مبارزه با آلودگی برگزار می شود، تصریح کرد: برنامه های دولت و شهرداری می تواند آلودگی هوا را کم کند اما اجرای این برنامه ها نیازمند منابع مالی است البته اجرای برنامه ها صرفاً با اتکا به منابع شهرداری غیرممکن است، به همین منظور برنامه ای را به مجلس و دولت ارائه دادیم تا مبارزه با الودگی هوا را در جمیع جهات مد نظر قرار دهند.

نجفی تاکید کرد: ما صراحتاً اعلام کردیم اگر در طول ۵ سال حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار در اختیار شهرداری قرار گیرد، طی ۴ سال می توانیم ۵۰ تا ۵۵ درصد از نشر آلودگی هوا و بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از غلظت آلاینده بکاهیم.

وی ادامه داد: ما درباره مبارزه با آلودگی هوا حرف زیاد می زنیم اما عزم جدی کم است، به همین منظور در بودجه سال آینده شهرداری اولویت را به حمل و نقل عمومی از جمله مترو داده ایم که می توان به ارقام بودجه شهرداری مراجعه کرد اما به طور قطع این میزان کافی نیست و در بودجه دولت قابل حل است. همچنین، بخشی نیز مربوط به اختیار استفاده از فاینانس با ضمانت دولت خواهد بود اما به دلیل آن که هنوز بودجه عمومی کشور در مجلس به تصویب نرسیده است نمی توان رقم اختصاص یافته به حمل و نقل عمومی را مشخص کرد.

پیش بینی کرده ایم تا ۸۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر تهران برقی شود

شهردار تهران درباره ممنوعیت تردد کامیون های فرسوده و برقی کردن موتورسیکلت ها به منظور کاهش آلودگی هوا گفت: متاسفانه تاکنون هماهنگی بین شهرداری و ارگان های دیگر برای جلوگیری از تردد کامیون های فرسوده وجود نداشت اما هم اکنون این هماهنگی ایجاد شده تا در ایامی که میزان آلودگی هوا افزایش پیدا می کند از تردد کامیون ها در شهر جلوگیری می شود. هم چنان که یکی دو بار اجرای این طرح نشان داد بلافاصله در کاهش آلودگی روز بعدی در شهر تاثیرگذار بوده است.

نجفی افزود: ضروری است دولت کمک های بلاعوضی برای داوطلبان برقی کردن موتورسیکلت ها اختصاص دهد. در این زمینه پیش بینی کرده ایم تا ۸۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر تهران برقی شود و برای رسیدن به این هدف باید سالی ۱۰۰ هزار موتورسیکلت را برقی کنیم. البته، خود شهروندان امکان مالی برای این کار را ندارند و حتماً باید به آن ها در قالب بودجه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سالیانه کمک شود.

وی در خصوص نحوه جلب همکاری سایر دستگاه های دخیل در کاهش آلودگی هوا گفت: با توجه به مصوبه دولت در تیرماه سال ۹۵، ۱۶ دستگاه در کاهش آلودگی هوا دخیل هستند اما متاسفانه، این مصوبه به خوبی اجرایی نشده است به همین منظور در ۹ دی ماه طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور بندهایی از این مصوبه که اجرایی نشده است را اعلام کردم.

نجفی ابراز امیدواری کرد تا در بحث های آتی در کمیسیون دولت و هیئت وزیران این مصوبه به شکل اجرایی تری بررسی شده و در سال ۹۷ اجرای دقیق مصوبه آغاز شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح جدید ترافیک از سال ۹۷ تصریح کرد: قرار بود دو مرجع اصلی این طرح را تصویب کنند که این اقدام انجام شده است. البته آنچه در شورای حمل و نقل تهران به تصویب رسیده مقداری با طرح اولیه ما متفاوت است اما به منظور ایجاد هم افزایی برخی از اجزای طرح ترافیک را تغییر دادیم. همچنین کلیات این طرح در شورای شهر به تصویب رسیده و جزئیات آن طی یکی دو هفته آینده در شورای شهر تهران به تصویب خواهد رسید.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه مانعی برای اجرای طرح ترافیک جدید از فروردین ماه سال آینده وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: فعلاً برنامه ما این است که در اجرای این طرح تعداد خودروهایی که اجازه ورود به منطقه طرح ترافیک را پیدا می کنن، د به نسبت سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دستگاه کاهش پیدا کنند. بنابراین، احتمالاً درآمدهای شهرداری تهران نیز از محل طرح ترافیک کاسته خواهد شد.

نجفی درباره اجرای طرح ال ای زد در پایتخت تاکید کرد: برای اجرای طرح ال ای زد هر خودروی فاقد معاینه فنی باید جریمه شود که متاسفانه تاکنون این کار به خوبی انجام نمی شده است. بر این اساس، در بودجه سال ۹۷ به عنوان یک تبصره پیشنهاد داده ایم تا این مساله به قانون تبدیل شود و خودروهای بدون معاینه فنی کامل در هنگام ورود به محدوده ال ای زد جریمه شوند.

وی درباره تفاوت ال ای زد با طرح زوج و فرد گفت: این طرح در واقع منطقه ای است که با هدف کاستن از آلودگی هوا در نظر گرفته شده و محدودتر از زوج و فرد خواهد بود.

شهردار تهران تاکید کرد: طرح ال ای زد از سال آینده با تصویب مجلس به قانون تبدیل خواهد شد و نیروی انتظامی نیز اعلام کرده است که ما این کار را انجام خواهیم داد چراکه باید با هماهنگی وزارت کشور یک شبکه سراسری در تهران ایجاد می کردیم که بتوان ورود خودروهای بدون معاینه به محدوده ال ای زد را کنترل کرد.  در این راستا، اقدامات زیرساختی تا پایان سال به اتمام خواهد رسید و امیدواریم از ابتدای سال ۹۷ طرح ال ای زد اجرایی شود.

نجفی درباره شکایت اخیر معاونت حقوقی ناجا نیز عنوان کرد: در گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران اشاره کردم قراردادی با یک عضو دانشگاه پلیس که وابسته به ناجا است بسته شده و بحث من ناجا نبود؛ یعنی قرارداد با یک شخص حقیقی بسته شده و نه ناجا اما متاسفانه رسانه ها در نقل مطلب من نوشته بودند که قرارداد با ناجا بسته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاید مسئولان ناجا دقت نکرده اند چراکه ما فردای آن روز نیز از طریق مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران این موضوع را اصلاح کردیم و گفتیم این بحث یک شخصیت حقیقی است که طرف قرارداد بوده است اما شاید مسئولان ناجا به آن اصلاحیه توجه نداشتند و صرفاً براساس مطلبی که در بعضی از رسانه ها آمده بود تصمیم گرفتند؛ من هم شنیدم شکایتی را مطرح کردند اما به هر حال گفته من با آن چه که برداشت ناجا بوده فرق می کند.  

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما