به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «جمشید انصاری» در جلسه اعطای گواهینامه اولین دوره آموزش و تربیت مدیران آینده اظهار داشت: ضروری است در انتخاب مدیران علاوه بر داشتن توانمندی ها و شایستگی های عمومی به برخی ویژگی های خاص نیز توجه شود.
وی جوان بودن همراه با تجارب مفید مدیریتی، داشتن تخصصهای لازم در حوزه تخصصی مدیریت، جسارت خروج از مناسبات و قواعد سنتی، داشتن روحیه خلق فرصت با امکانات موجود، داشتن شناخت از محیط داخلی سازمان، داشتن دانش مدیریت و پایبندی به آن و تقویت مهارتهای مدیریتی از جمله موارد ضروری برای انتصاب مدیران عنوان کرد.
بر پایه گزارش سازمان برنامه و بودجه رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تاکید کرد: باید خلاقیت در مدیریت را به عنوان یک مهارت در افراد تقویت کنیم و روحیه آیندهپژوهی و آیندهنگری را در مدیرانمان ارتقاء دهیم.
وی با اشاره به اینکه انتخاب مدیران در دستگاههای اجرایی باید به 2 شیوه تامین مدیر از بیرون و سرمایهگذاری به منظور شناسایی و تربیت نیروی درونی سازمان انجام شود، گفت: در کشور هر دو این رویکردها را تجربه کردهایم و در مقاطعی شرایط به گونهای بود که جذب مدیران از بیرون سازمانها اجتنابناپذیر بود ولی در حال حاضر وضعیت تحصیلی و توانمندی نیروهای انسانی درون سازمانها به گونهای است که رویکرد دوم به عنوان رویکرد غالب مطرح است.
انصاری با اشاره به مجموعه اقداماتی که در گذشته برای تربیت مدیران انجام شده است، گفت: در وزارت نفت برنامه راهبری توسعه مدیران را داشتیم و همچنین در سازمان اداری و استخدامی کشور نیز طی دهه 70 طرحی با عنوان طرح شهید بهشتی به منظور تربیت مدیران آینده اجرایی شد که با توجه به تغییر و تحولات ساختاری سازمان رها شد.
وی اظهار داشت: دستگاههای اجرایی نسبت به شناسایی جمعی از نیروهای انسانی توانمند و واجد صلاحیت اقدام میکنند و سپس با ارزیابی کانونهای ارزیابی، عدهای از آنها را واجد صلاحیت تشخیص میدهند و برای جمعی دیگر دورههای آموزشی به منظور توانمندسازی آنان اقدام خواهند کرد.
به گفته انصاری بر اساس دستورالعمل جدیدی که ابلاغ خواهد شد، کانونهای ارزیابی مدیران هم در خود دستگاهها و هم به صورت تشکلهای خصوصی تشکیل و گواهینامه توسط آنان صادر خواهد شد و حاصل کار در بانک اطلاعات مدیران اجرایی برای استفاده دستگاهها تجمیع میشود.
وی تاکید کرد: با اجرایی شدن این طرح در آینده، این دستگاهها هستند که از ابتدا نیروهای واجد شرایط را شناسایی میکنند و آموزش میدهند و حداکثر برای سطح خاصی از مدیریت مثلا برخی مدیران راهبردی یا مدیریت سیاسی این کار احتمالا به صورت متمرکز برنامهریزی خواهد شد.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: در ارتباط با کانونهای ارزیابی نیز علاوه بر اینکه دستگاههای اجرایی خود میتوانند نسبت به تشکیل آن اقدام کنند، بخش خصوصی نیز میتواند این کانونهای ارزیابی را ایجاد کند و کار سازمان اداری و استخدامی در این ارتباط بررسی و تایید صلاحیت کانونهای ارزیابی در بخش دولتی و خصوصی است.
انصاری تصریح کرد: گواهینامههای صادره نیز از سوی کانونهای ارزیابی که از سوی سازمان دارای صلاحیت تشخیص داده میشوند و دستگاه اجرایی به صورت مشترک صادر میشود.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9132
تنظیم: فرزانه سلامت بخش*انتشاردهنده: فرهاد راستی
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور خبر داد:
تشکیل کانون ارزیابی مدیران توسط بخش خصوصی و دولتی
تهران - ایرنا - رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تاکید بر اینکه مدیران باید جسارت خروج از مناسبات را داشته باشند، از تشکیل کانون ارزیابی مدیران توسط بخش خصوصی و دولتی خبر داد.
صاحبخبر -
∎
نظر شما