شناسهٔ خبر: 23716722 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

قهوه مناسب دیابتی ها/قهوه سبز و تلخ

صاحب‌خبر -
کارشناسان بر این باورند بهترین نوشیدنی دیابتی ها قهوه سبز و تلخ است.

در مورد این نوشیدنی‌ها و خصوصیات کافئینی آنها عقاید و باورهای مختلفی مطرح است. برای دستیابی به صحت و سقم این باورها به سراغ چند کارشناس رفتیم.
علی شفیعی - کارشناس ارشد تغذیه و بیوشیمی: مصرف مستمر و طولانی مدت نوشیدنی‌های پرکافئین می‌تواند مصرف‌کننده را با عوارضی مواجه کند، اما در مقابل همین نوشیدنی‌ها اگر از نوع کم کافئین و به میزان کم و در زمان مناسب مصرف شوند می‌توان از خواص درمانی و فواید آنها سود برد.
کافئین، برطرف‌کننده خستگی و انرژی زا
کافئین، محرک خفیف سیستم عصبی بدن است که با مهار میانجی‌های عصبی می‌تواند القاکننده آرامش باشد.
نوشیدنی‌های کافئین دار اگر روزانه به میزان کمتر از سه فنجان مصرف شوند اثرات کوتاه مدتی در انرژی زایی، رفع خستگی و شادابی دارند، اما به‌دلیل ادرارآور بودن نیاز فرد به نوشیدن آب را افزایش می‌دهند. در صورتی که از این نوشیدنی‌ها به میزان بیشتر و از نوع پرکافئین آن استفاده شود عوارض سوءکافئین با علائمی در بدن تظاهر خواهد کرد.
رفع بی‌خوابی با نوشیدنی‌های کافئین‌دار!
گاهی برخی افراد با نوشیدن قهوه خواب شبانه خود را به تعویق می‌اندازند، اما در مقابل تعدادی هستند که با مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار به خوابی آرام و عمیق می‌روند.
شفیعی می‌گوید نوشیدنی‌های کافئین‌دار بخصوص قهوه اگر در زمان مناسب یعنی چهار پنج ساعت پیش از زمان خواب مصرف شوند می‌توان از آنها برای درمان اختلالاتی چون بد‌خوابی یا بی‌خوابی استفاده کرد. اما اگر مصرف این نوشیدنی‌ها زمان‌بندی خاصی نداشته باشد و بلافاصله قبل از خواب شبانه مصرف شوند به دلیل افزایش تجمع سروتونین ـ هورمون شادی‌بخش ـ در مغز باعث افزایش هوشیاری و کاهش خواب‌آلودگی می‌شوند و در مواردی برای کنترل سردردهای عصبی و میگرنی موثرند.
مصرف قهوه اسپرسو قبل از ورزش
برخی افراد قبل از شروع ورزش Sport یک فنجان قهوه اسپرسو می‌نوشند و بر این عقیده‌اند که این نوشیدنی طی ورزش به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.
واقعیت این است که نوشیدن یک فنجان قهوه از هر نوعی که باشد قبل از تمرینات ورزشی می‌تواند به مدت یکی دو ساعت 25-20 درصد کارایی ورزشی را افزایش دهد و باعث تسریع چربی‌سوزی و افزایش سوخت و ساز بدن شود.همچنین مصرف روزانه دو سه فنجان چای می‌تواند به میزان 10 درصد متابولیسم بدن را افزایش داده و حدود 150-100 کالری از انرژی دریافتی را بسوزاند.
تحقیقات نشان داده قهوه‌های کم‌کافئین همچون قهوه‌های نارس و سبز و تلخ اگر بدون شکر مصرف شوند در بهبود علائم دیابت بخصوص تیپ دو کمک‌کننده هستند و اگر طی روز و بخصوص هنگام صبح مصرف شوند به‌دلیل دارا بودن کروم، پتاسیم، منیزیم، برخی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های
گروهB، به افزایش سوخت و ساز بدن و مهار قند خون کمک می‌کنند. البته گفتنی است که قهوه می‌تواند با افزایش هورمون آدرنالین منجر به افزایش قند خون شود و معمولا افرادی می‌توانند از مزایای درمانی قهوه سود ببرند که به صورت مستمر و روزانه دو سه فنجان قهوه و در زمان مناسب میل کنند

برچسب‌ها:

نظر شما