شناسهٔ خبر: 23715527 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سردار جلالی: سازوکار مناسبی در کشور برای جلوگیری از وقوع حوادث شیمیایی وجوددارد

تهران - ایرنا- رئیس پدافند غیر عامل کشور گفت: خوشبختانه با هماهنگی های صورت گرفته با وزارت نفت پس از آتش سوزی هایی که در اثر رعایت نکردن اصول ایمنی در صنایع پتروشیمی رخ داد، به ساز و کار مناسبی در کشور برای جلوگیری از وقوع این گونه حوادث رسیده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار غلامرضا جلالی روز سه شنبه در هفتمین همایش سراسری پدافند جنگ نوین، ایجاد نظام پدافندی هماهنگ با نظام دفاعی کشور در مناطق صنایع شیمیایی و پتروشیمی را همواره ضروری خواند.
سردار جلالی صیانت از مردم را اصلی ترین رویکرد قرارگاه پدافند شیمیایی برشمرد و افزود: در این قرارگاه طرح ها و برنامه های بسیار خوبی تدوین شده است که در حال پیگیری و اجراست.

**بیمارستان بقیه الله قطب درمان مصدومیت های شیمیایی است
جلالی گفت: در حال حاضر با اقدامات انجام شده ، بیمارستان بقیة الله قطب درمانی مصدومیت های شیمیایی کشور بشمار می آید و اورژانس مصدومین شیمیایی نیز در این بیمارستان ایجاد شده است وهمچنان فعال است.
وی ادامه داد: طبق توافق بعمل آمده با وزارت بهداشت قرار است تا مراکز درمانی مصدومیت های شیمیایی در استان های کشور تأسیس شود؛ ضمن اینکه کارکنان این مراکز زیر نظر بیمارستان بقیة الله آموزش می بینند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به جنگ جهانی دوم افزود: تسلیحات شیمیایی درجنگ جهانی دوم در حجم بسیار زیادی استفاده شد و دراین جنگ اولویت، هدف قراردادن مردم برای به زانو درآوردن دولت ها بود که درنهایت با انجام دوحمله هسته ای به پایان رسید.البته پس ازجنگ جهانی دوم پروتکل ها و تعهداتی برای جلوگیری از بکارگیری این تسلیحات معاهدات و کنوانسیون هایی تدوین شد اما نتوانست از بکارگیری این تسلیحات در جنگ های آینده جلوگیری کند ودردفاع مقدس و جنگ های اخیر شاهد استفاده ازاین تسلیحات بودیم.
جلالی خاطرنشان کرد: افراد زیادی در جنگ دفاع مقدس دچار مصدومیت های شیمیایی شدند و مشخص شد این تسلیحات را اروپایی ها در اختیار صدام قرار داده بودند و با سکوت خبری بر این حادثه سرپوش گذاشته بودند و حتی زمانی که جانبازان را برای درمان به آنجا فرستادیم، آنان عملکرد تسلیحات شیمیایی خود را برای رفع نقص روی جانبازان ما بررسی کردند.
وی ادامه داد: در جنگ هایی که در سالهای اخیر در دنیا به وقوع پیوسته است همواره شاهد استفاده از تسلیحات شیمیایی در غزه و یمن بودیم و حتی داعش نیز به این تسلیحات دست یافته است که با توجه به وجود تفکر داعش و همچنین بخشی از توان آنها و فرماندهان داعش توسط آمریکایی ها از راه هوایی به افغانستان منتقل شده است.

** تعریف مشخصی از جنگ سایبری و اقتصادی بین نخبگان وجود ندارد
جلالی همچنین جنگ سایبری و جنگ اقتصادی را دوتهدید جدی برای کشور برشمرد و اظهار کرد: با تهدیدات نوین روبرو هستیم و امروز باید روی تهدیداتی مانند حوزه های الکترومغناطیس، تهدیدات سایبری و اقتصادی تمرکز ویژه داشته باشیم.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه امروز تعریف مشخصی از جنگ سایبری و اقتصادی در بین نخبگان ما وجود ندارد گفت: نخبگان امروز کماکان مسائلی همچون اقتصاد را عرصه رقابت می دانند در حالی که امروز جنگ اقتصادی جریان دارد.
جلالی گفت: تهدیدات بر اساس تغییرات تکنولوژی روز به روز تغییر می کنند وفناوری های جدیدی در کنار قابلیت هایشان، تهدیدات جدیدتری را رقم می زنند؛ بنابراین باید به موضوعات تهدیدات نوین بپردازیم و آنها را جدی بگیریم.
وی یکی از ویژگی های سپاه انقلاب اسلامی را شناسایی تهدید ها برشمرد و تاکید کرد که سپاه بطور جدی شناسایی تهدیدها را دنبال می کند.
همایش دو روزه سراسری پدافند جنگ نوین روز سه شنبه در دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شد.
اجتمام** 9136 ** 1776
خبرنگار: فرزانه جلالیان ** انتشار: لیلا خطیب زاده

انتهای پیام /*

نظر شما