شناسهٔ خبر: 23714753 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش اختصاصی تسنیم|دیدار با رهبر انقلاب شیرین‌ترین خاطره استاد بزرگ پاکستانی ادبیات فارسی +فیلم

R36461/P36461/S8,87,91/CT12

«رئیس سابق سازمان همکاری‌های اکو» و استاد بزرگ زبان وادبیات فارسی پاکستان، در فضایی صمیمی از دوران خوب زندگی خود در ایران سخن گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش هاشم دولتی خبرنگار خبرگزاری تسنیم در اسلام آباد، «افتخار عارف» از بزرگ‌ترین اساتید زبان و ادبیات فارسی در پاکستان است که سال‌ها تحقیق و پژوهش در این حوزه را جزو افتخارات خود می‌داند.

وی متولد شهر «لکهنو» در هند است و آن را مهد زبان فارسی در شبه قاره هند می‌داند زیرا فرهنگ ایرانی توسط علمای ایرانی به این شهر منتقل شده  است و برخی سنت‌های ایرانی مانند نوروز برای مردم آن اهمیت فراوانی دارد.

افتخار عارف سپس به پاکستان سفر کرده و در رادیو و تلویزیون ملی این کشور به اجرای برنامه پرداخت و همین باعث شد تا چهره‌ای مطرح شود.

وی مدتی به لندن سفر کرده و پس از بازگشت به پاکستان رئیس آکادمی زبان وادبیات اردو شد که مسیر حضورش در ایران را هموار کرد.

شاعر معروف پاکستانی مدت چهار سال در ایران زندگی کرده و دیدار خود با رهبر معظم انقلاب را از نقاط عطف دوران حضور خود در ایران می‌داند .

وی می گوید : رهبر معظم انقلاب یکی از بزرگترین رهبران جهان است و نقش بسیار کلیدی در مبارزه با استعمار غرب پس از امام خمینی «ره» داشته است.

این استاد ادبیات فارسی، تعاملات زبانی بین ایران و شبه قاره را عامل مهمی در انتقال فرهنگ و وجود اشتراکات اعتقادی و فرهنگی می‌داند که مورد حمله استعمار هند قرار گرفت.

زبان فارسی سال‌ها زبان رسمی و درباری در شبه قاره هند بود ولی پس از حضور استعمار انگلیس، هجمه فرهنگی آنان سبب شد که زبان رسمی در شبه قاره زبان انگلیسی شود.

 

انتهای پیام/.

نظر شما