شناسهٔ خبر: 23713924 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

علی اکبر صادقی در نشستی مطرح کرد:

هنرمند سفارشی کار نبودم/ رفوزه شدن به خاطر نقاشی

نشست رسانه ای نمایشگاه مروری بر آثار و زندگی علی اکبر صادقی صبح امروز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نمایشگاه مروری بر آثار و زندگی علی اکبر صادقی با حضور علی اکبر صادقی، فرشته موسوی کیوریتور ارشد نمایشگاه، علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و علی بختیاری صبح امروز سه شنبه ۳ بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: من به نوبه خودم به استاد علی اکبر صادقی خیر مقدم عرض می‌کنم و قطعا این نمایشگاه یکی از بهترین نمایشگاه‌های موزه هنرهای معاصر تهران خواهد بود. از خانم موسوی، آقای بختیاری و فرزندان استاد اشکان، آرش و افشین صادقی که در برگزاری این نمایشگاه ما را یاری دادند تشکر و قدردانی می کنم چون این دوستان با ایده‌های جذاب و فکر بکر روز به روز بر غنای هنر ایران می‌افزایند. موزه هنرهای معاصر در برگزاری نمایشگاه مروری بر زندگی استاد علی اکبر صادقی همکاری خوبی با بنیاد وی داشته و از حدود یک سال پیش این همکاری آغاز و فضای گالری را در اختیار این بنیاد برای نمایشگاه قرار داده است.کلاس هفتم به خاطر وقت زیادی که برای کشیدن نقاشی گذاشتم رفوزه شدم. پدرم دوست داشت مهندس و دکتر شوم اما من به دنبال علاقه خودم رفتم و بعد از گرفتن دیپلم در دانشکده هنرهای زیبا قبول شدم و همان زمان ویترای‌های خاصی را ابداع کردم

در ادامه علی اکبر صادقی بیان کرد: خوشحالم که در میان شما هستم چون هر گاه در میان جوانان هستم احساس سرزندگی و جوانی دارم. من از ۱۵ سالگی نقاشی را به صورت جدی دنبال کردم و موضوعی که باعث خرسندی من است این بود که کلاس هفتم به خاطر وقت زیادی که برای کشیدن نقاشی گذاشتم رفوزه شدم. پدرم دوست داشت مهندس و دکتر شوم اما من به دنبال علاقه خودم رفتم و بعد از گرفتن دیپلم در دانشکده هنرهای زیبا قبول شدم و همان زمان ویترای‌های خاصی را ابداع کردم.

وی افزود: در هنر هیچ گاه خودم را تکرار نکردم و همیشه با یک تکنیک و ایده جدید کار کردم. زمانی هم کارهای تبلیغاتی و تصویرگری کتاب می کردم و در روزنامه آسیا طراحی تیترهای روزنامه را انجام می‌دادم و حتی در زمانی که سرباز نیروی هوایی بودم تصویرگری کتاب «پهلوان  پهلوانان» از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به من پیشنهاد شد. سپس به کانون آمدم که فیلم انیمیشن بسازم به این ترتیب مدیر عامل کانون یک قصه از فیروز شیروانلو به نام «هفت شهر» به من داد و گفت «می‌خواهیم تو اولین کسی باشی که فیلم انیمیشن ایرانی می‌سازد.»

صادقی ادامه داد: این فیلم طولانی بود و ساخت آن یک سال به طول انجامید چون من برای تولید آن مطالعه سینمایی زیادی انجام دادم. بعد از آن فیلم «گلباران» را به عنوان دومین فیلمم ساختم و در مجموع ۶ فیلم انیمیشن  ساختم و  بعد از آن سینما را کنار گذاشتم. فیلمی  به نام «من نه آنم»   را کارگردانی کردم که به اسطوره‌های ایرانی اشاره داشت. همچنین از سال ۵۶ نقاشی سورئال را شروع کردم و سپس نگارخانه سبز را برای هنرمندان افتتاح کردم و همیشه دوست داشتم که تجربیات جدیدی در هنر داشته باشم.

وی اظهار کرد: در جوانی روزانه بالای ۱۳ ساعت کار می‌کردم و اکنون هم که ۸۰ سال دارم با عشق نقاشی کردن از خواب بیدار می‌شوم. قبل از انقلاب در دانشگاه چند ماهی سینمای انیمیشن و تصویرگری درس دادم اما فهمیدم که معلمی کار من نیست و پس از چند ماه انصراف دادم.

این هنرمند عنوان کرد: من هنرمند سفارشی کار نبودم. هنر از نظر من سه بخش دارد که مبانی هنر، صنعت هنر و خلاقیت هنر است؛ مبانی و صنعت را می‌توان آموخت اما خلاقیت ذاتی است و قابل یادگیری و تعریف نیست. خیلی از نقاشان مثل ونگوک از نوجوانی خلاق بودند.

وی اظهار کرد: من برای اینکه تجربیاتم را در اختیار جوانان بگذارم چند کتاب چاپ کردم و اکنون هم درب آتلیه من به روی همه جوانان باز است و هر کاری که از دستم بر بیاید برای نسل جوان انجام خواهم داد.

در ادامه فرشته موسوی، کیوریتور ارشد نمایشگاه گفت: استاد صادقی هنرمندی است که از ۱۵ سالگی تا ۸۰ سالگی کار هنری انجام‌داده‌ و قطعا مجموعه بزرگی خواهد داشت. من به عنوان کیوریتور و همکارانم سعی کردیم که مرور کلی به کارهای صادقی داشته باشیم. دوست داشتم زمینه‌ای فراهم شود که وی را به عنوان هنرمند پرکار در دوران معاصر بنگریم به همین دلیل مجموع کارهای صادقی شامل باز نمودی از نقاشی دیواری و دوره میانی از رنگ روغن و ۴ فیلم او در نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی افزود: این پروژه محدود به خود نمایشگاه نیست و پنل‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز در کنار نمایشگاه خواهیم داشت. استاد صادقی به طور غیرمستقیم تاثیر آموزشی زیادی برای نسل خود و جوانان این دوره بر جای گذاشته‌ است. بخش آموزشی در کارهای صادقی همیشه وجود داشته است. پنل‌ها و نشست‌هایی برگزار خواهد شد که اساتیدی چون ناصر فرهودی، جواد مجابی، بهمن نامور مطلق و چند تن دیگر در آن حضور خواهند داشت. موضوعیت یکی از پنل‌ها درباره جنگ است و جلسه‌ای با نقالان خواهیم داشت که کار پرفورمنس را انجام دهند. این نمایشگاه یک فضای مطالعاتی و علمی‌تر روی کارهای صادقی خواهد بود.

موسوی ادامه داد: پنل‌ها و نشست‌هایی برگزار خواهد شد که فعالیت‌های صادقی را تخصصی‌تر مورد بررسی قرار می دهد. پنلی داریم با موضوع انسان‌شناسی و هنر که ناصر فرهودی این پنل را برگزار خواهد کرد، پنلی با نگاه به سوررئالیزم داریم که جواد مجابی و آیدا فیلبند در آن پنل خواهد بود و پنلی داریم در مورد اسطوره‌شناسی که بهمن نامور مطلق و حلقه اسطوره‌شناسی ایران آن را برگزار می‌کنند.

وی افزود: همچنین نشستی روی موضوع انسان و جنگ برگزار خواهد شد زیرا یکی از کارکترهای مهم نقاشی صادقی، فیگور سرباز است اما این کارگاه با تاثیری که استاد از نقالی دارد با حضور نقالان که روی برخی از کارهای وی کار پورفورمنس اجرا می‌کنند، برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست علی بختیاری بیان کرد: اهمیت نمایشگاه از لحاظ افق تاریخی بسیار زیاد است، نمایشگاهی که مصادف با ۸۰ سالگی علی اکبر صادقی است. امیدواریم با مرور آثار او بتوانیم گذشته و تاریخ را به درستی قضاوت کنیم. در این نمایشگاه فیاپ‌های انیمیشن صادقی مرمت شده و می‌توانیم نسخ کامل آن را ببینیم.می‌خواستم در موسیقی نیز فعالیتی داشته باشم به همین دلیل سه تاری خریدم و معلمی هم گرفتم که تمرین کنم اما تا  شروع به تمرین می‌کردم پسرم سیم را پاره می‌کرد و به همین دلیل از نواختن موسیقی منصرف شدم

علی اکبر صادقی نیز بیان کرد: برخی از انیماتورها در ایران فیلم‌های انیمیشن خوبی داشتند اما به دلیل نبود اکران و بازدهی مالی سینمای انیمیشن رشد کافی نداشته است. باید در دنیا ریزبین بود و مطالعه کرد، نقاش باید نجاری هم بلد باشد، شغل دوم من نجاری است چون در کار من تاثیرگذار است. نقاشی ایرانی هنری متفاوت است و وقتی به کاشی‌کارهایمان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که پرداختن به رنگ فیروزه‌ای نشان از کویری بودن کشور ما دارد.  

وی ادامه داد: من می‌خواستم در موسیقی نیز فعالیتی داشته باشم به همین دلیل سه تاری خریدم و معلمی هم گرفتم که تمرین کنم اما تا  شروع به تمرین می‌کردم پسرم سیم را پاره می‌کرد و به همین دلیل از نواختن موسیقی منصرف شدم.

وی در پایان گفت: جعبه جادویی آبرنگی را که پدرم بعد از عمل لوزه برای من خرید و باعث علاقه‌مندی من به نقاشی شد، هنوز دارم و در نمایشگاه آن را خواهید دید.

در پایان این نشست فرشته موسوی گفت: حدود ۲۰۰ قطعه از آثار علی اکبر صادقی در نمایشگاه در معرض دید قرار خواهد گرفت و با اقلام مختلفی در نمایشگاه از آثار وی روبرو خواهیم شد. آقای صادقی یک دوره یک‌ساله مجموعه شعر داشت که در نمایشگاه به نمایش خواهیم گذاشت همچنین ۳۰۰ پرچم  با نوشته‌هایی از شعرهای استاد صادقی در نمایشگاه نصب خواهد شد.

نظر شما