شناسهٔ خبر: 23712165 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

مشاور عالی وزیر آموزش‌وپرورش: تحقق سند تحول بنیادین در گرو مدیریت جهادی است

تهران (پانا) - مشاور عالی وزیر آموزش‌وپرورش تحقق سند تحول بنیادین را در گرو مدیریت جهادی دانست.

صاحب‌خبر -

 
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام سید مجتبی ملكي در نشست معاونان پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور در مشهد مقدس به بیان نکات مهمی پیرامون ضرورت توجه مربیان پرورشی آموزش و پرورش به مسأله ترویج علم توحیدی پرداخت.
 
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آیه شریفه «وَ قالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طالُوتَ مَلِکاً قالُوا أَنَّي يَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَيْنا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَ لَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتي‏ مُلْکَهُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ»، اظهار کرد این آیه شریفه مبین آن است که  فقط خدا می داند فرمانروایی را به چه کسانی بدهد و برخورداری از «علم» و «توانایی» را دو ضرورت حکمرانی معرفی فرموده است.
 
ویژگی های علم
 
وی در تبیین ویژگی های علم بر اساس آموزه های دینی خاطرنشان کرد: یکی از پر کاربرد ترین واژه ها در قرآن واژه علم است ،البته علم توحید محور.
 
حجت الاسلام ملکی افزود: شخصی به نام شمعون نزد پیامبر(ص) رسید و پرسید «نشانه های علم چیست؟» حضرت فرمودند «علم در چهار مسأله است؛ علم به خدا، علم به آنچه خدا دوست دارد، علم به فرایض الهی و رعایت آن ها.» در نتیجه انسان باید ببیند دانسته هایش در مسیر توحید قرار دارد یا خیر.
 
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برخی می گویند؛ می توان خدا را با علم نفی کرد. چنین چیزی اصلا علم نیست زیرا  ویژگی مهم علم، قرار داشتن در مسیر توحید است و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به این موضوع توجه ویژه شده است.
 
ثمرات علم توحیدی
 
وی با اشاره به ادامه این روایت شریف پیرامون ثمرات علم توحیدی خاطرنشان کرد: چیزی که انسان می آموزد، اگر تقوای او را تقویت کند یا باعث ایجاد تقوا شود  و در پرهیز از هوای نفس یاری گر انسان باشد توحیدی خواهد بود.
 
دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، دوری از گناهان، نوع دوستی، استماع سخنان  علما ، پذیرفتن حرف حق وترک انتقام در هنگام توانایی را از دیگر ویژگی های علم توحیدی دانست.
 
حجت الاسلام ملکی با طرح این سؤال که «آیا آنچه آموزش و پرورش به دانش آموزان می آموزد، علم است؟» گفت: قطعا زحمات همکاران ما در مسیر علم توحیدی  قرار دارد و سند تحول بنیادین و مبانی نظری آن راه را برای این مسیر مشخص کرده و باید برای پیشروی در این مسیر گام برداریم.
 
وی یاد آورشد ؛علم مانند نوری  تاریکی ها را می شکافد، ما وقتی باید از عمل کرد خود خرسند باشیم که ناهنجاری ها در جامعه کاهش پیدا کند در این صورت  آنچه آموخته ایم ،علم واقعی بوده است.
 
نقش مربیان پرورشی در ارتقای سطح فکری و فرهنگی جامعه
 
حجت الاسلام ملکی در ادامه سخنان خود به تبیین نقش مربیان پرورشی در ارتقای سطح فکری و فرهنگی دانش آموزان اشاره و اظهار کردو اظهار داشت : معاونان پرورشی استان ها در هر شرایطی نهایت تلاش خود را برای پیشبرد اهداف تربیتی در پیش گرفته اند. مشکلاتی که مربیان در این مسیر با آن مواجه می شوند، طبیعی است، اما ورود آن ها به این عرصه چون ناشی از احساس تکلیف در برابر قرآن و اهلبیت(ع) بوده و کار هاباعشق و علاقه درونی است، تابع سلسله مراتب نبوده و به همین سبب باید قدر دان این انگیره های خدایی بود.
 
نیازمند مدیریت جهادی هستیم
 
وی با اشاره به مشکلات پیش روی مدیریت کشور، خطاب به معاونان پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور تصریح کرد: امروز منابع مالی ما محدود است ،اما نیاز ما به مسائل پرورشی نسبت به گذشته به مراتب شدیدتر و ضروری تر  است و این فرصتی برای شکوفا شدن استعدادهای شما و ظهور یافتن مدیریت جهادی است که از طریق شناسایی ظرفیت های ناشناخته و استفاده از ابزارهای نوین، ایفای نقش کنید.
 
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت ها برای ارتقای فعالیت های تربیتی تأکید کرد و گفت: توسعه مشارکت ها از همه اشخاص حقیقی و حقوقی که صلاحیت مشارکت با آموزش و پرورش در امور تربیتی را دارند، حائز اهمیت است
 
وی گفت: یکی از کارهایی که در این زمینه انجام دادیم، جذب 500 سرباز طلبه است که این ظرفیت تا 1000 نفر قابل ارتقاست.
 
پرهیز از فعالیت های بدون محتوا
 
دبیر ستادهمکاری ها  افزود: سیاست های اصولی ما استفاده از منابع پایدار، پرهیز از فعالیت های بدون محتوا و پیشرفت به سمت جریان سازی برنامه ها در کف مدارس است و امیدواریم این روند را با تلاش شما به جایی برسانیم که این شجره طیبه بیش از پیش تنومند و پر ثمر شود.
 
ابراز خرسندی از انتصاب شایسته دکتر کاظمی
 
حجت الاسلام ملکی در پایان با ابراز خرسندی از انتصاب شایسته دکتر کاظمی به عنوان معاون پرورشی جدید وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: دکتر کاظمی فرزند حوزه است و وزیر آموزش و پرورش نیز برای اولین بار است که در حکم معاون پرورشی خود مسأله ارتباط با حوزه را از معاون خود خواسته اند و به نظر من این یک امر ارشادی است، چرا که ایشان فرزند حوزه هستند.

نظر شما