شناسهٔ خبر: 23711763 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دست‌دوم‌ها هم زیر چتر رجیستری می‌روند/انسداد ۱۱ هزار گوشی تلفن همراه

R34343/P34399/S2,21/CT11

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به اجرای طرح رجیستری برای تلفن‌های همراه دست دوم، از انسداد بیش از ۱۱ هزار گوشی تلفن همراه در طول اجرای این طرح خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا دهقانی‌نیا در نشست خبری صبح امروز خود که در خصوص ابعاد مختلف اجرای طرح رجیستری در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد با اشاره به آمار قاچاق تلفن همراه پس از اجرای این طرح اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود، حجم قاچاق گوشی تلفن همراه در سال 95 رقمی معادل 625 میلیون دلار یا 2 هزار میلیارد تومان بود که بر اساس آمار 9 ماهه امسال، 278 میلیون دلار واردات تلفن همراه به صورت قانونی انجام شده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به مشمول شدن 4 برند تجاری تلفن همراه در طرح رجیستری گفت: 4 برند اپل، موتورولا، بلک‌بری و گوگل پیکسل که در طرح رجیستری وارد شده‌اند، مجموعاً حدود 11 درصد از حجم مبادلات مالی این حوزه را به خود اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد: ما تلاش داریم تا پایان سال تمام برندهای تلفن همراه را مشمول طرح رجیستری کنیم و در این راستا تلاش خود را خواهیم کرد ولی در عین حال این تلاش به معنای عمل شتابزده در این حوزه نیست.

دهقانی‌نیا با اعلام اجرای مرحله جدید طرح رجیستری از هفته آینده گفت: در این مرحله فرایند انتقال مالکیت نیز در این طرح اجرایی خواهد شد و خریداران گوشی‌های تلفن همراه که قصد خرید گوشی‌های دست دوم را دارند می‌بایست پیش از خرید، آن را به تنظیمات کارخانه بازگردانده و سپس فرایند انتقال مالکیت را در سامانه رجیستری ثبت کنند.

انسداد 11 هزار و 509 دستگاه موبایل در طرح رجیستری

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اعلام آماری از گوشی‌های مسدود شده در طرح رجیستری گفت: بر اساس اجرای این طرح، 11 هزار و 509 دستگاه گوشی تلفن همراه مسدود شده‌اند و این طرح تنها برای 4 برند تجاری تلفن همراه به اجرا درآمده است.

وی در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که در شب اجرای طرح رجیستری افتاد اظهار کرد: در شب 13 و 14 آذر ماه که آخرین مهلت روشن شدن گوشی‌های تلفن همراه پیش از آغاز این طرح بود، شاهد بودیم که در برخی موارد، افرادی با یک سیم‌کارت مبادرت به روشن‌ کردن ده‌ها گوشی تلفن همراه کردند تا مشمول طرح رجیستری نشوند و در این اقدام آنقدر شتابزده بودند که فرصت ندادند تا این گوشی‌ها آنتن بگیرند؛ لذا در مواردی شاهد بودیم که افرادی با این شیوه و یک سیم‌کارت، 27 یا 30 گوشی تلفن همراه را روشن کرده بودند ولی تنها 24 تلفن همراه آن‌ها آنتن گرفته بود و تعداد معدودی نیز به دلیل عدم استفاده از آنتن در همان شب، مشمول این طرح شدند.

توصیه‌های رجیستری به خریداران موبایل

دهقانی‌نیا در بخش دیگری از این نشست خبری با تاکید بر اینکه هیچ فروشنده‌ای حق اخذ مبلغی تحت عنوان رجیستری از مشتری را ندارد، توصیه کرد تا خریداران گوشی تلفن همراه، شخصاً فرآیند رجیستری را انجام دهند.

وی گفت: لازم است خریداران گوشی تلفن همراه حتماً در هنگام خرید، فاکتور مهر دار که در آن کد  IMEI گوشی نوشته شده از فروشنده دریافت کنند و در مرحله نخست با وارد کردن کد دستوری #7777*،و وارد کردن گزینه یک و شماره گیری کد IMEI، پیامک اصالت گوشی را دریافت کنند که در این پیامک جزئیاتی از گوشی تلفن همراه ثبت شده ارائه می‌شود و باید با گوشی خریداری شده همخوانی داشته باشد.

دهقانی نیا اضافه کرد: در مرحله نیز خریداران برای فعال سازی تلفن همراه خود باید گزینه 2 را پس از وارد کردن دستور #7777* ارسال کنند و کد فعالسازی موبایل خریداری شده که در پشت کارت گارانتی گوشی‌های تلفن همراه است را ارسال کنند تا تلفن همراه آن‌ها در سامانه ثبت شود. 

به گفته وی مردم می‌توانند در صورت بروز هرگونه ایراد، مشکل را به شماره 096366 گزارش کنند.

تعمیری‌ها نگران رجیستری نباشند

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تغییر کد IMEI با تغییر برد تلفن همراه، مشکل برای کاربران تلفن‌های موبایل به وجود خواهد آمد یا خیر گفت: در حال حاضر این امکان در نظر گرفته شده است که در صورت تعویض برد دستگاه‌های موبایل و تغییر IMEI، سیستم بتواند IMEI سابق را حذف و کد IMEI جدید را جایگزین آن کند.

انتهای پیام/

نظر شما