شناسهٔ خبر: 23711652 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

تلگرام در خدمت "حکمرانی خوب"

حکمرانی خوب منوط به وجود شهروندان توانمند و قوی است. یکی از مهمترین راه های ایجاد شهروند توانمند، آگاه شدن شهروندان است.

صاحب‌خبر -

 عصرایران؛ رضا غبیشاوی - وجود اینترنت و به ویژه تلگرام با آثار زیر در مسیر ایجاد و تقویت زمینه های "حکمرانی خوب" قرار دارد.

1- شفافیت

تلگرام باعث افزایش شفایت می شود. شفافیت می تواند منجر به "حکمرانی خوب" شود.

به عنوان مثال در روزهای اخیر برگه تخلف یک فرماندار در سرجلسه امتحان کارشناسی دانشگاه رو شد و در نتیجه فرماندار، مجبور شد به سرعت استعفا دهد.

درباره بودجه هم همین گونه است. بعد از سال ها که جزئیات دخل و خرج و حاتم بخشی ها به بعضی افراد و نهادها تنها در برخی رسانه های کاغذی با مخاطبان محدود مطرح می شد هم اکنون از طریق تلگرام این جزئیات در اختیار همه قرار گرفته و همگان از ریز بودجه و حساب و کتاب آن آگاه شده اند و خواهان تغییراتی به نفع ملت هستند.

ماجرای فیش ها و حقوق های نجومی با گرفتن یک عکس ساده از فیش حقوقی یکی از مدیران و انتشار آن در گروه ها و کانال های تلگرامی آغاز شد و منجر به واکنش های بسیار از جمله اعمال شفافیت، تصویب قوانین جدید و مجازات و برکناری شماری از مدیران ارشد شد.

2- اجبار به پاسخگویی قدرتمندان 

در نتیجه شفافیت، قدرتمندان در بخش های مختلف داخل و خارج از حکومت در برابر عملکرد خود و ابهامات و سووالات ایجاد شده در افکار عمومی مجبور به پاسخگویی می شوند. پاسخگویی منجر به ایجاد و تقویت "حکمرانی خوب" می شود.

3- شهروند توانمند

حکمرانی خوب منوط به وجود شهروندان توانمند و قوی است. یکی از مهمترین راه های ایجاد شهروند توانمند، آگاه شدن شهروندان است. شهروند آگاه، توانمند می شوند. هر چه آگاهی در میان شهروندان بیشتر شود شهروندان قوی تری خواهیم داشت.

4- توزیع عادلانه اطلاعات 

به وسیله اینترنت و به ویژه تلگرام، ارتباطات و انتقال اطلاعات و معلومات برخلاف شیوه سنتی ( عمودی - از بالا به پایین) به صورت افقی صورت می گیرد. در این شیوه ارتباطی با نوعی عدالت در توزیع اطلاعات و معلومات روبه رو هستیم.

یعنی هر کسی در هر جایگاه مالی - اجتماعی، به شرط داشتن یک گوشی موبایل هوشمند و اینترنت، می تواند از همان اطلاعاتی استفاده کند که دیگران در رتبه ها و جایگاه های اجتماعی - مالی بهتر، همزمان با او در حال استفاده هستند.

علاوه بر این، ارتباط مستقیمی میان بخش های مختلف مردم و مسوولان برقرار شده است. به این شکل که افراد مختلف و عادی جامعه از طریق "شهروند خبرنگاری"، سوژه ها و مطالب خود را در گروه ها و کانال های تلگرامی منتشر می کنند و مسوولان هم از این طریق، به صورت مستقیم و میانبر از موضوعات مختلف آگاه می شوند و واکنش نشان می دهند.

5- رسانه و احزاب

اینترنت به صورت عام و تلگرام به شکل خاص، فضای ایجاد آزادانه محفل ها و تشکل ها و گردهمایی ها و گفت و شنودهای مجازی را فراهم می کنند و همزمان مردم می توانند فارغ از محدودیت های حکومتی، آزادانه، رسانه یا شبه رسانه داشته باشند.

رسانه و تشکل های آزاد، جامعه را در مسیر خوبی قرار می دهند و باعث بهبود گام به گام شرایط جامعه می شوند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما