شناسهٔ خبر: 23711421 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سومین نمایشگاه عکس جمعی «سوچ» در سنندج

خبرگزاری شبستان: سومین نمایشگاه عکس و هنرهای چند رسانەای، به مضامین و موضوعات مختلفی در زمینەهای مربوط به مسائلِ زنان، همزمان با ۴ بهمن گالری دیار سنندج گشایش می یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج، «سوچ» عنوان نمایشگاه عکس جمعی از عکاسان زنی ست که از سوچ (کنج) های خود بیرون آمده و سوچی (گوشەای) از دید زنانەی خود را با عکس به نمایش گذاشتەاند، چرا که بر این باورند سوچ (تاوان) زنانگیشان در سوچ (کنج) ماندن نیست. ما شما را دعوت می کنیم تا از سوچ ما دنیا را بنگرید.

 

گروه سوچ، بهار سال 1394 توسط جمعی از زنان هنرمند در سنندج تشکیل شد. این هنرمندان تلاش می کنند با برگزاری سالانەی نمایشگاه عکس و هنرهای چند رسانەای، به مضامین و موضوعات مختلفی در زمینەهای مربوط به مسائلِ زنان توجه و تاکید کنند و امکانِ تقویت و همگرایی هنرمندان زن را از این طریق فراهم کنند. اولین نمایشگاه این گروه در زمستان 1394 در سنندج برگزار شد.

 

واژەی «سوچ» در زبان کُردی واجد معناهای مختلف و چند وجهی است. سوچ، به معنای کُنج، زاویه و تاوان است، و از این روی می تواند بر وجوه مختلفی از وضعیت زنان، همچون قرارگیری در حاشیەی امور، گوشەگیری و عدم دست یابی به فرصت های برابر در جوامع مردسالار دلالت کند. در حالی‌که زنان سوژەی 85 درصد از آثار هنری جهان هستند، سهم زنان در میان تولیدات هنری بیش از 5 درصد نیست.

 

از این روی این گروه سعی دارد در کنار برگزاری های سالیانه خود که همواره با محوریتِ یک موضوع مشخص است، بر اهمیتِ کار جمعی و برگزاری دورەهای مطالعاتی و آموزشی تاکید کرده و شرایط حضور چند هنرمند زن دیگر را نیز به عنوان هنرمندان مهمان در نمایشگاەهای سالانه فراهم نماید.

 

هنرمندان اصلی این گروه شیلان برهانی،  ژینا مدرس گرجی، زهدیه حسامی و گلاله یونسی هستند. در این نمایشگاه «اتومبیل و زن» در مقام مضمونِ اصلی نمایشگاه فرصتی است تا نسبتِ زن و اتومبیل از زوایای مختلف فرهنگی و اجتماعی و هم در پیوند با تجربەهای زیستەی خود هنرمندان موضوعِ تجربەی هنری قرار گیرد.

 

در این میان مسئلەی جنگ نیز ازدید این نمایشگاه دور نماند و هانا نوری به عنوان هنرمند میهمان و با توجه به حضورش در صحنەهای جنگ به این موضوع پرداخته است.

 

گوهر دشتی و سودا دوغان نیز از دیگر مهمانان این نمایشگاه هستند. مجموعەی آثار گوهر دشتی در حاشیه این نمایشگاه در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت و سودا دوغان از کشور ترکیه نیز با یک فیلم کوتاه در مورد زنان راننده اتوبوس در شهر آدانا از دیگر مهمان این نمایشگاه خواهد بود.

 

سومین نمایشگاه سوچ، از چهارم تا دهم بهمن ماه امسال در شهر سنندج، گالری دیار برگزار می شود.

نظر شما