شناسهٔ خبر: 23711270 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر نفت اعلام کرد

امضای قرارداد ساخت ۵ گروه کالایی

معاون وزیر نفت بر ضرورت تشکیل وزارت انرژی و واگذاری بسیاری از فعالیت‌های دو وزارتخانه نیرو و نفت به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت که قرارداد ساخت پنج گروه کالایی با سازندگان منعقد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حبیب الله بیطرف در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موضوع اصلی این نمایشگاه فناوری است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت فناوری در فعالیت های توسعه نفتی تمام بازیگران فناوری این حوزه در این نمایشگاه بر توسعه فناوری در بخش خودشان تاکید داشتند. وزارت نفت هم به عنوان متولی اصلی در توسعه میدان های نفتی و فعالیت ها، برنامه های اساسی خود را ارائه کرد.

وی افزود: باید توجه کنیم که برای توسعه میادین نفت و گاز طی چهار سال آینده حداقل باید ۲۰۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری شود. این منابع باید طوری برنامه ریزی شود که ظرفیت های داخلی هم به کار گرفته شود. اکثریت باید از شرکت های ایرانی باشند و برنامه وزارت نفت این است که از ظرفیت های داخلی بیشتر استفاده کند.

معاون وزیر نفت با اشاره به حضور خوب صنعتگران و سازندگان و اهتمام آن ها به موضوع فناوری در این نمایشگاه، ادامه داد:شرکت ها امادگی کارهای نوآورانه و جذب فناوری از شرکت های معتبر بین المللی را دارند که این می تواند تحولی در توسعه ظرفیت های داخل ایجاد کند.

به گفته بیطرف، در این زمینه استفاده از ظرفیت های دانش بنیان هم مورد نظر است و شرکت های دانش بنیان می توانند در زمینه های مختلفی با رویکرد خلاقانه ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: البته طبیعتا در حوزه نفت و گاز به دلیل سرمایه بر بودن فعالیت ها، آن ها می توانند نقش اجرایی داشته باشند و سازندگان می توانند نقش تولیدکننده را در این حوزه ایفا کنند. نمایشگاه نقشش به عنوان گردآوردنده سازندگان، خدمات دهندگان، تولیدکنندگان و شرکت های کارفرمایی با محوریت فناوری در کیش تعیین کننده است و امیدواریم در این نمایشگاه ارتباطات خوبی بین این ها برقرار شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در این نمایشگاه چند قرارداد هم قرار است که منعقد شود، گفت: حضور پژوهشگاه صنعت نفت و جهاد دانشگاهی و شرکت های با فناوری های جدید و نو قابل توجه است و اثربخش خواهد بود.

تاثیر فضای داخلی بر جذب سرمایه های خارجی

بیطرف همچنین در ادامه صحبت های خود، مانع اصلی حضور سرمایه های خارجی در توسعه ایران را تحریم ها دانست و یادآور شد: خوشبختانه با اهتمام دولت در چهار سال گذشته و توافق بسیار مهم برجام، گام بسیار موثری برای کاهش تحریم ها و رفع موانع حضور شرکت های بین المللی در توسعه ایران برداشته شد، لکن تداوم برجام مواجه با چالش هایی است از جمله اقداماتی که رئیس جمهور آمریکا در رابطه با عدم تمدید لغو تحریم های ایران می کند.

وی افزود: این ها یک نوساناتی در عملکرد شرکت های خارجی ایجاد می کند، اما خوشبختانه نتوانسته به صورت عمیق باعث قطع همکاری آن ها شود. ما در قرارداد توتال شاهد این هستیم که توتال دارد کارهای خود را انجام میدهد و مناقصات جزیی خود را برگزار کرده و سایر شرکت ها هم دارند با قدرت کار خود را انجام می دهند.

معاون وزیر نفت در عین حال اشاره کرد: بخشی از پشتیبانی از سرمایه گذاری های خارجی هم برمی گردد به فضای داخلی و من امیدوارم اظهارنظرهای مقامات رسمی و غیررسمی هم در راستای این باشد که این اطمینان برای حضور سرمایه های خارجی در ایران به وجود بیاید و این منابع به ایران بیاید و کشور بتواند در توسعه خود موفق باشد.

بیطرف با بیان اینکه به ازای هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت میادین و ذخایر نفتی، بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار عایدات برای ایران ایجاد می شود، اظهارکرد: این مبلغ می تواند در زمینه تولید اشتغال، اقتصاد و رفاه جامعه تحول ایجاد کند. بنابراین ما باید در داخل به این توجه کنیم که الان که ایران نیازمند به سرمایه گذاری و منابع است، این زمینه فراهم شود. در عین حال ما باید زمینه ها برای ارتقای فناوری و تقویت بنیان های داخلی نیز فراهم کنیم تا در آینده، تاثیرپذیری مان از تحولات بین المللی کاهش پیدا کند.

وی ابراز امیدواری کرد که قراردادهای بعدی هم به تدریج امضا شود و گزارشاتی که مجموعه مذاکره کنندگان می دهند، را نیز امیدوارکننده خواند.

معاون وزیر نفت درباره میزان افزایش ضریب بازیافت در سال های آتی، گفت: افزایش ضریب بازیافت بستگی به مطالعات شرکت ها و مهندسی مخزن در مورد هر میدان نفتی دارد، به طور کلی نمی توان گفت اما پیشنهاداتی که الان در مذاکرات داده می شود، پیشنهادات خوبی است. یعنی یک میدان در حال بهره برداری که الان ضریب بازیافت آن شش درصد است، الان صحبت از ۱۵ درصد و ۲۰ درصد است که خیلی عدد بالایی است. ما امیدواریم که با به نتیجه رسیدن این ها، در میزان برداشت از میادین افزایش قابل توجهی داشته باشیم.

باید به سمت تشکیل وزارت انرژی برویم

بیطرف همچنین درخصوص احتمال و ضرورت تشکیل وزارت انرژی نیز اظهار کرد: تشکیل وزارت انرژی همیشه به عنوان یک طرح مطرح بوده و در قانون برنامه سوم توسعه هم این موضوع بوده است، اما همیشه تنوع و تعداد شرکت های وابسته به هر دو وزارت خانه و تداوم تصدی دولت در این زمینه مانع اصلی کار بوده، اما اگر نرخ حامل های انرژی واقع بینانه شود و بتوان بسیاری از این شرکت ها را به بخش خصوصی را واگذار کرد و زمینه های تمرکز دو وزارت خانه روی مقولات سیاست گذاری و برنامه های کلان ایجاد شود، طبیعتا امکان این کار فراهم می شود، اما هنوز فکر می کنم که این شرایط فراهم نیست و تنها به عنوان اظهارنظر و طرح مطرح است.

وی افزود: در زمانی که دولت چابک شده و این بخش ها را واگذار کرده کار خوبی است و باید به این سمت برویم.

قرارداد ساخت ۵ گروه کالایی منعقد شده است

معاون وزیر نفت در ادامه در مورد قرارداد ۱۰ قلم گروه کالایی که با انجمن سازندگان امضا شده، نیز توضیح داد: از ۱۰ قلم، برای هفت قلم از آن ها مناقصه برگزار شده، یعنی کارهای اولیه که تجمیع نیاز و مناقصه است، انجام شده اما قرارداد فقط برای پنچ گروه منعقد شده و برای دو گروه به دلیل تغییر نیازها دوباره تجمیع نیاز قرار است صورت گیرد، لذا این کار برای همه اقلام محقق خواهد شد و مورد اهتمام وزارت نفت و شرکت ها هم هست و بعد از آن گام های بعدی را هم باید برداریم.

به گفته بیطرف، کار مناقصه و قراردادهای لوله ها، مته ها و تجهیزات درون چاهی انجام شده، پمپ درون چاهی هم مناقصه به اندازه قراردادها وجود دارد، اما چالش هایی به وجود آمده و توربین ها و کمپرسورها نیز در آستانه مناقصه هستند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما