شناسهٔ خبر: 23710927 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کودکان اصفهانی شب بوی رایگان هدیه می‌گیرند

R41346/P41362/S6,51/CT7

هوای سالم و پاک حق همه مردم به ویژه کودکان است، اما این روزها هوای آلوده نفس کشیدن کودکان را هم سخت کرده؛ اهدای گل و نهال به کودکان و نگهداری آن در منزل یکی از راه‌های نفس کشیدن در هوای سالم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، فواید بی نظیر وجود گل و گیاه در داخل ساختمان بر هیچ کس پوشیده نیست، تصفیه هوا از شناخته شده‌ترین کارکردهای گیاهان در محیط خانه و در محیط بیرون است، به گونه‌ای که کارشناسان معتقد هستند هوای داخل منازل می‌تواند بسیار آلوده‌تر از هوای بیرون باشد.

گیاهان در محیط خانه مانند درختان و گیاهان در محیط بیرون، با تبدیل دی‌اکسید‌کربن به اکسیژن تازه به تصفیه هوا کمک می‌کنند و جالب است که بدانیم حضور گیاهان در محیط اطراف انسان‌ها سبب ایجاد انرژی‌های مثبت و لبخندهای عمیق می‌شود و به واسطه انرژی مثبت خود می‌تواند روند زندگی روزانه انسان‌ها را از سویی به سوی دیگر تغییر دهد.

یکی از بزرگترین و زیباترین گلخانه‌های پرورش گل و گیاهان زینتی در استان اصفهان با مساحتی حدود 6 هزار متر مربع به پرورش انواع گل و گیاهان زینتی، گیاهان گوشتی، کاکتوس و نهال می‌پردازد و اکنون برای بار دیگر اقدام به اهدای گل شب‌بو رایگان به کودکان 4 تا 12 سال در 3 روز نخست بهمن سال جاری کرده است.

مدیر این خانه گل در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: این برنامه برای فرهنگ‌سازی در حوزه نگهداری گل و گیاه و جلوگیری از آلودگی هوا انجام می‌شود، این در حالی است که با برگزاری این طرح، آشنایی بیشتر کودکان با گل و گیاه را در اولویت قرار داده‌ایم.

شیوا بحرینیان افزود: کودکان می‌توانند برای دریافت گل شب‌بو که توسط این مجموعه آماده شده است مراجعه کنند و با آبیاری و در معرض نور قرار دادن این گل می‌توانند به راحتی از آن نگهداری کنند و تا فرا رسیدن عید نوروز شاهد چگونگی رشد این گیاه باشد.

وی پیرامون هدف این طرح بیان کرد: در این طرح افزایش حس مسئولیت‌پذیری کودکان در اولویت قرار دارد و در کنار آن نیز قصد داریم سهمی هر چند اندک در انتقال حس شادمانی به یک خانواده ایرانی داشته باشیم. این برنامه برای باشگاه کودکان در نظر گرفته شده است و از آنجایی که کودکان زیر 4 سال توانایی، شرایط نگهداری و حس مسئولیت لازم و کافی را ندارند، این طرح برای کودکان 4 تا 12 سال را در نظر گرفته شد.

شیوا محمدی، کارشناس روان‌شناسی در مورد ایده اهدای گل به کودکان گفت: اینکه به کودکان نهال یا گل هدیه شود و از آنها بخواهند از این گیاه مراقبت کنند و با آبیاری و رسیدگی سبب رشد آن شوند علاوه بر اینکه محیطی سالم برای آنها ایجاد می‌شود احساس مسئولیت نیز در آنها شکل می‌گیرد. کودک می‌آموزد که یک مسئولیت بر گردن اوست و باید آن را به سرانجام برساند. ایده اهدای گل به کودکان کاری بسیار نو و پسندیده است و امیدوارم این کار تداوم داشته باشد.

محمد کودک 9 ساله پس از دریافت گل شب‌بو رایگان گفت: خوشحال هستم که می‌توانم به نوعی خودم و توانایی‌ام را به خانواده ثابت کنم و از اینکه می‌توانم گامی برای کاهش آلودگی شهر و کشور بردارم احساس خوبی دارم.

یگانه 6 ساله نیز گفت: گل را خیلی دوست دارم. حالا من یک گل دارم که به تنهایی باید از آن مراقبت کنم؛ به مامان قول دادم که مثل عروسک‌هایم از گلم مراقبت کنم تا هوای خانه‌مان سالم باشد.

انتهای پیام/ز

نظر شما