شناسهٔ خبر: 23710182 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کوچکترین قرآن 8ضلعی جهان به کتابخانه ملی منتقل شد

تهران - ایرنا - کوچکترین قرآن هشت ضلعی جهان به کتابخانه ملی منتقل شد و قرار است همراه با مجموعه‌ای از منابع خطی تازه خریداری شده در برنامه‌های هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی رونمایی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از کتابخانه ملی، این قرآن هشت ضلعی در اندازه ‌ای کوچک به خط عبدالحمید بن عبدالوهاب فتحان ملقب به «نصیر قمی» است و بیش از 600 سال قدمت دارد.
این کتاب بخشی از گنجینه‌ای است که به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی ایران رونمایی خواهد شد.
در توضیحاتی که درباره این اثر ارزشمند و گرانبها گردآوری شده، آمده است: خاندان فتحان از خاندان‌های اصیل و بزرگ قم و از بیوت علمی شیعه در فترت میان استیلای مغول تا آغاز حکومت صفوی بودند که چند تن از دانشمندان و مشایخ بزرگ اجازه روایت از آن برخاسته اند و تألیفات و استنساخات چندی از ایشان بر جای مانده است.
حداقل پنج تن از افراد این خاندان با وصف «قاری» خوانده شده اند که در معنای متداول قدیم و جدید آن معادل «حافظ» است از این رو دستیابی مصحفی به خط یکی از منتسبان به این خاندان جالب توجه است.
قرآن خط عبدالحمید بن عبدالوهاب فتحان که کتابت آن در 25 رمضان 784ق پایان یافته در اندازه و شکلی خاص و مایه امتیاز آن از مصاحف هم روزگارش است.
این قرآن هشت ضلعی است و در اندازه ای کوچک (3.1 در 3.3) سانتیمتر فراهم شده است. معمولا قرآن های چند ضلعی منتظم قدمت زیادی ندارند و حداکثر قدمتشان به دوره صفوی باز می گردد.
از سوی دیگر عمده آنها بدون رقم و امضای کاتب است زیرا کوچک بودن کاغذ و ریزی خط امکان هنرنمایی را از خطاط سلب نموده و او هم ترجیح می داده که نسخه را بدون امضا باقی بگذارد.
این نسخه هم از لحاظ قدمت و هم از نظر پاکیزگی خط حایز اهمیت است. سه صفحه افتتاحیه قرآن نیز با نقوش مذهب و مرصع تزئین شده است. همه متن مشکول و تمایز آیات با فاصله مختصری از هم مشخص شده است.
جلد تیماج مشکی که با جدول کشی ساده و گره دار و یک شاخه گل زرین در وسط تزئین شده است.
قطر نسخه 2.3 سانتی متر است و درون محفظه ای فلزی به قطر 4 سانتی متر با طرحهای گل و بوته نگهداری می شود.
کتابخانه ملی در سال 1316 تاسیس شد.
فراهنگ ** 1880 ** دریافت: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

نظر شما