شناسهٔ خبر: 23709825 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نوبخت:

نگران آنیم که خریداران ارز دچار سرنوشت سپرده گذاران موسسات مالی شوند/مجلس هر چقدر می خواهد بودجه شورای نگهبان را افزایش دهد

خبرگزاری شبستان: سخنگوی دولت از مردم خواست که به افزایش قیمت ارز توجهی نکرده و در این بازار سرمایه گذاری نکنند تا دچار سرنوشت سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نشوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود در مجلس شورای اسلامی راجع به تفاوتهای بودجه ۹۷ با سایر بودجه های سنواتی توضیح داد و گفت: این بودجه براساس عملیات و ماموریت تنظیم شده و مبتنی بر عملکردی است که حکم قانون بوده اما پیش از این اجرا نمیشده است و همچنین در این روش برای 340 دستگاه و ردیف بودجه اعلام شده که بخشی از این بودجه را هم به صورت شفاف اعلام کردیم و امیدواریم مانند سال گذشته مجلس با دولت همراهی داشته باشد.

 

وی با تاکید بر این نکته نباید دولت را به جهت شفاف کردن بودجه سرزنش کرد، افزود: تمرکز بودجه ۹۷ از مرکز سمت استانها بوده که ۸۶۸ طرح عمرانی در آن به استانها واگذار شده و همچنین تمرکززدایی از پایتخت انجام شده است.

 

سخنگوی دولت با اشاره به وعده انتخاباتی حسن روحانی مبنی بر از بین بردن فقر مطلق یادآور شد: در بودجه ۹۷ برای این مساله برنامه ریزی شده و دولت قصد دارد تا پایان برنامه ششم توسعه فقر مطلق را به صفر برساند.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما در حال حاضر حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان از مصارف پیش بینی شده جلوتر هستیم که این رقم از محل تنخواه بانک مرکزی و سایر موارد تعیین شده تا پایان سال تسویه خواهد شد.

 

وی گفت: در این بین ۱۸۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای در نظر گرفته شده است که در ۲ ماه آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ هزینه می شود.

 

نوبخت با اشاره به پیش بینی دولت در لایحه 96 برای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای گفت: دولت در لایحه اعتبار لازم برای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای 52 هزار و 700 میلیارد تومان پیش بینی کرد که مجلس این رقم به 71 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش داد و بر همین اساس 38 هزار و 500 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تخفیف یافته است. که از این رقم 22 هزار و 300 میلیارد تومان از طریق خزانه پرداخت شده و مابقی اوراق است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: در 6 ماهه اول امسال نسبت به 6 ماهه اول سال 95 رشد اقتصادی با نفت ۵/۶ درصد و بدون نفت 6 درصد بوده است که این رقم البته در سال 94، 4- بوده است.

 

وی بیان کرد: در 6 ماهه اول امسال 614 هزار نفر نسبت به 6 ماهه سال گذشته وارد بازار کار شده اند و 795 هزار نفر مشغول به کار شده اند این در حالی است که 181 هزار نفر از بیکاران سال گذشته نیز مشغول به فعالیت شده اند.

 

نوبخت خاطرنشان کرد: براساس عملکرد بودجه و سایر متغیرهای کلان رشد تورم در 8 ماهه نسبت به دیماه گذشته در حوزه خوراکی 13 درصد و حوزه غیرخوراکی 6/6 درصد بوده است.

 

ایجاد 795 هزار شغل در 6 ماهه اول 96 در حوزه های خدمات و صنعت و کشاورزی

 

سخنگوی دولت همچنین از ایجاد 795 هزار فرصت شغلی در 6 ماهه اول سال 96 خبر داد و گفت: این شغلها در حوزه های کالا و خدمات صنعت و کشاورزی بوده است.

 

وی در مورد ایجاد اشتغال در سال 97 نیز اظهار داشت: 73 هزار و 400 میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال از طریق 12 طرح برنامه ریزی شده است.

 

نوبخت تاکید کرد: تاکنون کمیسیون تلفیق همکاری خوبی با دولت در تصویب لایحه بودجه داشته و انتظارمان از مجلس کمک به دولت در ایجاد اصلاحات اقتصادی است و دولت هیچگاه نمی خواهد اعتمادی که از مردم کسب کرده را از میان ببرد و شما شاهد بوده اید که در انتخابات گذشته آقای رئیس جمهور در برخی از حوزه های انتخاباتی از برخی نمایندگان بیشتر رای آورده که این نشان از اعتماد مردم به رئیس جمهور است و ما تلاش می کند این اعتماد را حفظ کرده و امیدواریم با همکاری مجلس بودجه بسیار خوبی برای سال آینده تصویب کنیم.

 

نوبخت همچنین اعلام کرد: اشتغال مدنظر ما در بودجه 97 اشتغال پایدار است به همین دلیل این طرحها بلندمدت بوده و یکساله نیست.

 

تا مطمئن نباشیم خانواده ای به یارانه نیاز ندارد آن را از لیست یارانه بگیران حذف نمی کنیم

 

سخنگوی دولت راجع به حذف یارانه بگیران در سال 97 و نگرانی موجود در بین جامعه مبنی بر حذف افراد نیازمند از لیست یارانه بگیران توضیح داد: قطعاً کسانی که نیاز ندارند از این لیست حذف خواهند شد و ما با مجلس قوانینی را تصویب خواهیم کرد تا مطمئن شویم افراد نیازمند همچنان باید یارانه بگیرند و دولت یارانه هیچ فرد نیازمندی را قطع نمی کند.

 

عمده منابع بودجه 97 از فروش نفت خواهد بود

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی راجع به تمرکز منابع بودجه 97 گفت: این بودجه براساس 194 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و 106 هزار میلیارد تومان واگذاری های سرمایه ای است که 101 هزار میلیارد تومان آن از فروش نفت فراهم می شود و همچنین 47 هزار میلیارد تومان دیگر نیز از فروش دارایی های مالی کشور تامین خواهد شد.

 

دستور رئیس جمهور در برخورد با اغماض با اغتشاشگران

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به اینکه دولت در مورد وضعیت بازداشت شدگان چه اقداماتی انجام داده توضیح داد: مبنای دولت در این مساله منشور حقوق شهروندی است که طبق آن اعتراض و انتقاد حق مردم است اما از سویی دیگر آسیب زدن به اموال مردم و اغتشاش هم مورد قبول نیست و در این خصوص رئیس جمهور ماموریتی به وزرای اطلاعات و کشور داده که گزارشی دقیق از وضعیت بازداشت شدگان به دولت ارایه کنند و غیر از آن هم رئیس جمهور در شورای عالی امنیت ملی بر رعایت حقوق شهروندی و برخورد با رافت و با اغماض با اغتشاشگران تاکید کرده بود.

 

در مورد بنیه دفاعی با هیچ کس مذاکره نمی کنیم

 

نوبخت در مورد اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر مذاکره با ایران در مورد توان موشکی کشورمان توضیح داد: هیچ کس اجازه توافق و مداخله در مورد بنیه دفاعی ایران را ندارد زیرا که این مساله حق مسلم ملت ماست اما اینکه در نشست و برخاستی یک نفر اظهارنظر در مورد مساله موشکی ما داشته باشد دلیل بر پذیرش مذاکرات موشکی از سوی ایران نیست.

 

مخالفت مجلس با اصلاح قیمت حاملهای انرژی ارتباطی به اعتراضات اخیر ندارد

 

وی مساله مطرح شده مبنی بر مخالفت مجلس با اصلاح قیمت حاملهای انرژی را بی ارتباط با اعتراضات ناآرامی های اخیر تاکید کرد: اینکه بگوییم ملت اعتراض می کنند به خاطر این مساله اشتباه است.

 

بودجه فرهنگی کشور رشد داشته است

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به انتقاد برخی ها مبنی بر کاهش بودجه فرهنگی کشور تصریح کرد: بودجه فرهنگی ما رشد داشته اما مجلس هرگونه که بخواهد می تواند برای فعالیت های موثر فرهنگی کشور اعتباراتی را بیفزاید و اگر منابع مطمئن باشند دولت از ان استقبال می کنند.

 

نوبخت درخصوص افزایش نرخ ارزهای خارجی توضیح داد: دولت از اختلاف قیمت ارزهای خارجی و پول داخلی منفعتی نمی برد زیرا گران شدن ارز موجب از بین رفتن دستاورد اصلی دولت یعنی کنترل تورم می شود و از اینکه می گویند دولت از گران شدن ارز منفعت می برد اشتباه است.

 

وی با اشاره به این نکته که افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت ارز شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر اتفاق منطقی از نظر واردات و صادرات رخ نداده که شاهد افزایش تقاضا باشیم پس از عزیزانی که فکر می کنند با تبدیل اندوخته هایشان به ارز سود خواهند برد باید بگویم که من نگران وضعیت انها هستم زیرا این نوسانات غیرواقعی و حباب گونه است و فروکش خواهد کرد و نگرانم که سرنوشت انها مانند سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز  نشود.

 

وی با تاکید بر این نکته که بازار ارز به زودی کنترل خواهد شد در مورد اظهارات برخی صرافی ها مبنی بر اینکه بانک مرکزی به جای آنکه ارز را به صرافی ها تزریق کند به دلال ها تزریق می کند، گفت: قطعا این مساله امکان نخواهد داشت و بانک مرکزی ارز را در اختیار صرافی های مرتبط با بانک مرکزی قرار می دهد.

 

دستگاهها حق ندارند بودجه هایشان سپرده گذاری کنند

 

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به اینکه برخی دستگاههای اجرایی بودجه و دریافتی خود را در بانکها سپرده گذاری کرده و سود ان را دریافت می کنند عنوان کرد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد بودجه 97 که نیازمند تصویب صحن علنی مجلس است دستگاهها حق ندارند منافعی که در اختیار دارند را در بانکها سپرده گذاری کرده و سود ان را دریافت کنند.

 

وی همچنین راجع به تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مبنی بر عدم فعالیت اقتصادی غیرمرتبط نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: این حرف درستی است که نیروهای مسلح نباید وارد کار اقتصادی غیرمرتبط شوند اما صندوق بازنشستگان نیروهای مسلح منابع خود را به واحد تولیدی تبدیل کرده و یا در ازای طلب خود از دولت واحد تولیدی دریافت کرده و می تواند در این زمینه به فعالیت اقتصادی بپردازد.

 

مجلس می تواند آنقدر بودجه شورای نگهبان را زیاد کند که از پول توجیبی مسئولین بیشتر شود

 

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه بودجه این نهاد از پول توجیبی برخی مسئولیت کمتر است، گفت: لایحه بودجه همه در اختیار مجلس است و می تواند آنقدر بودجه شورای نگهبان را اضافه کند که از پول توجیبی برخی مسئولیت بیشتر شود.

 

نوبخت در مورد اختصاص 50 هزار میلیارد تومان به شورای نگهبان راجع به نظارت بر انتخابات و نبود انتخابات در سال 97 گفت: اعداد و ارقام بودجه به صورت عملیاتی در نظر گرفته می شود و در صورت انجام ماموریت به دستگاهها پرداخت خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما