شناسهٔ خبر: 23708510 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در آئین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران عنوان شد

نمایشگاه گردشگری تهران سکویی برای کمک به ترویج سفر و زمینه ایجاد بازارها و محصولات جدید گردشگری

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به افزوده شدن سه بخش گردشگری غذا، گل و کودک در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اظهار داشت:‌ این نمایشگاه می‌تواند به ترویج سفر و زمینه ایجاد بازارها و محصولات جدید گردشگری کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در آئین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران با اشاره به اینکه فرآیند توسعه اقتصادی بر پایه اقتصاد مقاومتی سرعت بیشتری پیدا می‌کند،‌گفت: قطعا توجه به پتانسیل‌های کشور در برخورداری از ظرفیت‌های میراثی، طبیعی و صنایع دستی است که باید به موقع و بهنگام با برجسته‌سازی و معرفی آن از استعدادها و قابلیت‌های موجود کشور در راستای شکوفایی اقتصاد ملی و توسعه پایدار اقتصادی بهره ببرد.

وی ادامه داد: محیا کردن این پتانسیل‌ها برای عرضه و بازدید همگان به گردشگری و گردشگر نیاز دارد و اقتصاد و شکوفایی آن در گرو توسعه صنعت گردشگری و زیرساخت‌های آن است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی را یکی از بخش‌های پراهمیت صنعت گردشگری عنوان کرد و اظهار داشت:‌نمایشگاه‌ها از جمله رویدادهایی هستند که به  عنوان بخش مهمی در گردشگری می‌توانند به عنوان ابزار قدرتمند برای جذب گردشگران در فصل کم رونق سفر و نیز برای آگاهی‌بخشی درباره یک منطقه و ایجاد یک تصویر مناسب از یک مقصد قلمداد شود.

وی افزود: نمایشگاه قابلیت ایجاد توازن در توزیع جغرافیایی و فصلی گردشگر را دارد  این رویداد برای یک منطقه یا جامعه محلی این فرصت را فراهم می‌سازد تا تمایز خود را اثبات کند و به معرفی خود پرداخته غرور محلی را افزایش داده و رفاه و اقتصاد منطقه‌ای را ارتقاء بخشد.

محب‌‌خدایی با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود کشور از جمله ایجاد هم‌افزایی در مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی از جمله استانداران، فرمانداران، شهرداران و فعالان کسب و کارهای زنجیره خدمات گردشگری، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: در سال جاری برنامه‌ریزی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر شدن یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران به عنوان رویداد  گردشگری کشور که در تقویم سازمان جهانی گردشگری به ثبت رسیده را با هدف معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های  گردشگری داخلی و خارجی در دستور کار خود قرار داده  است.

وی شعار این نمایشگاه را ایران فراتر از انتظار عنوان کرد و گفت: در برگزاری این نمایشگاه اهدافی همانند توجه به ویژگی‌های خاص و انعکاس ظرفیت‌های منحصر به فرد هر استان و منطقه، حمایت از فعالیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری و بسترسازی برای معرفی مناسب اقدامات و دستاوردها، بهره‌گیری از حمایت و مشارکت مادی و معنوی سایر بخش‌ها و دستگا‌ها همچنین ایجاد فضای رقابتی میان فعالان و دست‌اندرکاران گردشگری با هدف بهبود و تقویت عرضه خدمات گردشگری و رونق عرضه و تقاضا مدنظر قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسئول، در این دوره از نمایشگاه 450 شرکت داخلی و در بخش بین‌المللی 70 شرکت خارجی مشارکت دارند که بررسی میزان مشارکت در نمایشگاه در این دوره حاکی از روند رو به رشد آن در مقایسه با دهمین دوره در سال گذشته با رشدی بالغ بر 8 درصد بوده است.

وی با اشاره به سه بخش گردشگری غذا، گردشگری گل و گردشگری کودک که برای اولین بار در این نمایشگاه برپا می‌شوند، ابراز داشت: افزون بر این امسال شاهد استقرار استیج مستقل برای اجرای موسیقی سنتی و مراسم آئینی گروه‌های برتر کشور خواهیم بود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از برنامه‌های جمعی این نمایشگاه به برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های مختلف مانند کارگاه آموزش گردشگری حلال،  گردشگری ماجراجویانه،‌ گردشگری خوراک ایرانی، گردشگری کودک، عصرانه‌های گردشگری استان کرمان و فارس اشاره کرد و اظهار داشت: این نمایشگاه از تاریخ 3 لغایت 6 بهمن ماه از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر از بازدیدکنندگان خود استقبال می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد: نمایشگاه بین‌المللی تهران علاوه بر فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و کمک به ترویج سفر زمینه ایجاد بازارها و محصولات جدید گردشگری و نیز ارائه خدمات مناسب و رقابتی در عرصه گردشگری را فراهم آورد.

در ادامه برنامه حمزه‌زاده دبیر مجمع هماهنگی تشکل‌های گردشگری در افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری گفت: یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته که در کشور برگزار شده است می‌تواند فرصت خوبی برای توسعه گردشگری کشور باشد.

دبیر مجمع هماهنگی تشکل‌های گردشگری با بیان اینکه فضاهای  موجود برای توسعه گردشگری در این نمایشگاه وجود دارد، تصریح کرد: ایجاد اشتغال مولد و پایدار برای جوانان اقتصادی فعال‌تر از گذشته در راستای اقتصاد بومی و اقتصاد مقاومتی می‌تواند از نتایج این نمایشگاه باشد.

وی با بیان اینکه مشکلات زیادی در مسیر فعالان صنعت گردشگری وجود دارد، ادامه داد: تحویل مالیات‌های سنگین، عوارض جرائم بیمه‌های تامین اجتماعی، وام‌های گرانقیمت و هزینه بالای تامین مالی، فقدان برنامه جامع توسعه گردشگری از جمله موانع پیش روی توسعه این صنعت است.

دبیر مجمع هماهنگی تشکل‌های گردشگری با بیان پیشنهاداتی در توسعن گردشگری و بهره‌گیری از توان افراد اظهار کرد: بازنگری یا تدوین صنعت توسعه ملی با مشارکت همه عناصر و ارگان‌های دولت و بخش خصوصی و نخبگان فکری می‌تواند در احیای صنعت گردشگری مؤثر باشد.

کوچکی نژاد، رئیس کمیسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته گفت:امروزه همه ارکان نظام به این نتیجه رسیدند که در خصوص ارتقای صنعت گردشگری باید اقدام کنند و مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع توجه خاصی دارد و آن را در اولویت قرار داده است.امروز هم ما در آستانه تنظیم بودجه سال۹۷هستیم و به ن طی ر میرسد همه وزارتخانه ها باید بخشی از بودجه خودشان را به گردشگری اختصاص دهند و به نظر من باید تلاش کنیم که گردشگری را به وضوح در برنامه بودجه۹۷ ببینیم البته بودجه بخش گردشگری بسیار اندک و ناچیز است.بودجه سازمان۴۵۰میلیارد جاری و۵۰۰میلیون عمرانی است.

علی اصغر مونسان،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از این مراسم گفت:در سال۲۰۱۷جابه جایی زیادی در عرصه گردشگری کشور دیده شد و این نشان میدهد که سهم ما بسیار اندک بوده است.هم اکنون به نظر میرسد هم اکنون ۸میلیون نفر در بخش گردشگری جهان فعال هستند .به زعم من و همه کارشناسان اقتصادی اگر میخواهیم در اقتصاد تا اندازه ای اتکای خودمان به نفت را کاهش دهیم باید به گردشگری توجه کنیم.اگر نگاهی به جاذبه های گردشگری نگاه کنیم متوجه میشویم که ظرفیت خوبی برای جذب گردشگری داریم.امروز در رتبه۴جاذبههای طبیعی و رتبه یازدهم جاذبه های تاریخی قرار گرفتیم.

وی افزود: استفاده از جاذبه های گردشگری به کمک دولت نیاز دارد و دولت تا به امروز گامهای بزرگی در ارتقای بخش گردشگری برداشته است.ما  تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری را در دستور کارمان قرار دادیم و از کارآفرینان خلاق حمایت خواهیم میکنیم و توجه ویژه ای به آنها داریم.توسعه مقاصد گردشگری نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است.
معاون رئیس جمهور به تقویت زیرساخت های گردشگری تاکید کرد و گفت:ما باید توسعه گردشگری را به صورت یکنواخت در کشور ایجاد کنیم و تبلیغات بین المللی نیز اهمیت زیادی در گردشگری دارد که گویا ما تا اندازه ای از آن غفلت کردیم.

مونسان گفت:تلاش داریم که در حوزه نمایشگاهی کارهای بیشتری انجام دهیم البته به نظر اگر نتوانیم در حوزه تبلیغات به خوبی کار کنیم نمیتوانیم از ظرفیت جاذبه های کشور آنچنان که باید و شاید استفاده کنیم بنابراین تلاش داریم که فعالیت های بیشتری در این خصوص انجام بدهیم.

وی تصریح کرد:یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته توجه ویژه ای به استانها داشته و امید است با حضور استانها بتوانیم ظرفیت های استانها را معرفی کنیم و از آنها استفاده کنیم.ارتقای بهره وری و کنترل قیمت از برنامه های دیگر ما است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری افزود: امروز توانستیم برنامه هایی را براساس ظرفیت های استانها تدوین کنیم و امید است این برنامه بتواند فضای رقابتی مناسبی بین استانها ایجاد کند.

مونسان خاطرنشان کرد: خوشحالیم که یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته را در این وسعت برگزار کردیم.

در حاشیه مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته از سند ملی گردشگری و تمبر یازدهمین نمایشگاه گردشگری رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما