شناسهٔ خبر: 23704743 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

خیانت روسیه به کُردها در عفرین

فرمانده تجزیه طلبان کرد در عفرین ادعا کرد:روسیه به ما خیانت کرد!

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد در مصاحبه با الشرق‌الاوسط فاش کرد پس از اینکه خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ترکیه برای جرح و تعدیل نهایی عملیات “شاخه زیتون” در عفرین، سفری به مسکو داشت، این مقام کرد نیز دو روز به مسکو سفر کرد و با والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه و مسئولان دستگاه اطلاعات این کشور دیدار داشت.

حمو گفت: طرف روسی به ما اعلام کرد که ترکیه حق دارد از امنیت مرزهای خود دفاع کند و گراسیموف اعلام کرد که نظامیان روس از عفرین به سمت تل رفعت در حومه حلب عقب نشینی می‌کنند و ارتش روسیه در عملیات ترکیه مداخله نخواهد کرد. وی افزود: ما خواهان پشتیبانی هوایی شده و اینکه به ترکیه اجازه حمله به ما داده نشود، اما روس‌ها موافقت نکردند.

در حال حاضر اوضاع بد است و حملات ادامه دارد و این حملات طی 24 ساعت گذشته متوقف نشده است. سیپان حمو خاطرنشان کرد: روسیه نه تنها با ترکیه تبانی کرده، بلکه خیانت کرده و فریب داده است. وی گفت که طی سفر اخیر احساس کرد که موضع روسیه نسبت به سفرهای پیشین تغییر کرده است و روس‌ها درمورد گروه‌های میانه‌رو مخالف سوری و حق ترکیه برای تامین امنیت مرزهایش صحبت می‌کردند.

این مقام کرد خاطرنشان کرد: آنها همچنین مساله حزب کارگران کردستان و حق ترکیه برای نبرد با این حزب را مطرح ساختند، ما به آنها گفتیم که نیروهایی از حزب کارگران کردستان در بین ما حضور ندارند. همچنین این سوال را پرسیدیم که روس‌ها در هنگام حضور طولانی مدت خود در عفرین چه می‌کردند؟ مسئولان روس یک شبه مواضع خود را تغییر دادند و درمورد تصمیم (رئیس جمهور ولادیمیر) پوتین صحبت می‌کردند. من با این باور از مسکو بازگشتم که روسیه بخشی از توطئه علیه ما شده است.

مسکو چندین بار از حمایت از “فدرالی شمال” سوریه صحبت کرده و همچنین بر دمشق برای گفتگو با نظام‌های خودمختار کردها در شمال سوریه اعمال فشار کرده بود. در پیشنویس روسی قانون اساسی سوریه بر حقوق کردها و دولت‌های محلی تاکید شده و آمده است که مسکو تمایل دارد اتحادیه دموکراتیک کردها، شاخه سیاسی یگان‌های مدافع خلق کرد، در کنفرانس گفتگوی سوری در سوچی در اواخر ماه مشارکت کند که آنکارا با این مساله مخالفت کرد. حمو گفت: رهبرانی از یگان‌های مدافع خلق کرد تماس‌هایی با مسئولان امنیتی و نظامی در دمشق داشتند و آنها به ما اعلام کردند که خواهان برخورد با ترکیه هستند و آنها بیانیه‌هایی را منتشر کردند اما به ما گفتند که روسیه به آنها اجازه این کار را نمی‌دهد. وی افزود: دلیلی برای میانجی‌گری روسیه و دیدار در پایگاه حمیمیم روسیه وجود ندارد، تماس‌هایی با دمشق وجود دارد اما مسکو با آنکارا همسو است و به رهبری سوریه اجازه پاسخ به این تعدی ترکیه را نمی‌دهد.

این مقام کرد تصریح کرد: هدف ترکیه پیشروی به سمت عفرین است و اینکه عفرین را به ترکیه ملحق کند و بعد از اعزاز، الباب و عفرین؛ حلب را تحت کنترل خود درآورد. وی پیشروی نیروهای مورد حمایت ترکیه به شهر منبج که در آنجا آمریکا پایگاه نظامی کوچکی را برای حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک ایجاد کرده است، بعید دانست.

سیپان حمو افزود: روسیه یک مرکزی در منطقه عریما در جنوب منبج دارد که ممکن است روس‌ها به ترکیه اجازه رسیدن به آنجا را بدهند.

وی با اشاره به اینکه ائتلاف بین‌المللی ضد داعش اعلام کرده است که عفرین در دامنه مناطق عملیات نظامی ائتلاف آمریکایی نیست، افزود: این موضع از دیرباز از سوی ائتلاف آمریکا اتخاذ شده بود و آنها به ما گفتند که عفرین تحت نفوذ روسیه است. در همین حال، این مقام کرد در مصاحبه با پایگاه خبری “هاوار” گفت: روسیه با سیاست‌ها و ایستادگی‌اش در کنار ترکیه نشان داد که در جبهه متخاصم با مردم ما قرار دارد.

منبع:اعلام الحربی

نظر شما