شناسهٔ خبر: 23704580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

اخبار برتر ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته

سایه تبعیض آمریکا را تکان داد/ برچسب ۱۶+ بر قزاقی ها خورد/ گزارش تکان‌دهنده نیویورک تایمز از وضعیت آب ایران/ آمار تکان دهنده از پشت پرده سدهای کشور

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

اجتماعی

 

سایه تبعیض آمریکا را تکان داد

در اولین سالگرد آغاز به کار دونالد ترامپ صد‌‌‌ها هزار نفر از مردم این کشور به خصوص زنان علیه او به خیابان‌‌‌ها آمدند و «حقوق مساوی» برای زنان، خودداری از سیاست‌های تبعیض جنسیتی و نژادپرستانه را خواستار شدند.صد‌‌ها هزار امریکایی با محوریت زنان در 250 شهر امریکا در اعتراض به سیاست‌ها تبعیض جنسیتی و نژادپرستانه ترامپ به خیابان‌‌ها آمد‌ند. موضوع عمده سخنرانی‌‌ها در این تظاهرات نیز انتقاد از سیاست‌های زن‌ستیزانه ترامپ بود.

 

برچسب ۱۶+ بر قزاقی ها خورد

دولت قزاقستان با اعمال محدودیت جدید برچسب ۱۶+ را بر ساختمان های مذهبی خواهد زد. بر اساس لایحه دولتی که متمم قوانین مربوط به انجمن ها و فعالیت های مذهبی است، نوجوانان از حضور در اماکن مذهبی ممنوع می شوند و حضور آنها دراین اماکن مشروط به همراهی یکی از والدینشان با آنهاست .همچنین بر اساس این لایحه، رسانه ها از سخن گفتن درباره شیوه های اعتقادی ادیان مختلف منع می شوند.علاوه بر این، اردو های مختلف تابستانی، فعالیت های زیارتی و زیارت های سازماندهی شده از سوی جوامع مذهبی ممنوع خواهد شد.

گزارش تکان‌دهنده نیویورک تایمز از وضعیت آب ایران

نیویورک تایمز با اشاره به نقش کم آبی در تحولات سیاسی و اجتماعی نوشت: ۱۲ استان از ۳۱ استان ایران طی ۵۰ سال آینده با خشک شدن کامل سفره‌های زیر زمینی آب خود مواجه خواهند شد.نیجریه، سوریه، سومالی و حالا ایران در هر کدام از این کشور‌ها به‌انحاء مختلف بروز بحران آب موجب بروز مجموعه‌ای از ناآرامی‌های اجتماعی، مهاجرت گسترده، آشوب و حتی جنگ شده است.در دوره تغییرات اقلیمی، درس‌هایی که این کشور‌ها گرفته‌اند می‌تواند مورد استفاده بسیاری از کشور‌های دیگر قرار گیرد. انستیتوی منابع جهانی در ماه جاری میلادی نسبت به گسترش استرس‌های آبی در سراسر جهان هشدار داده است؛ «پیش‌بینی شده که ۳۳ کشور جهان در سال ۲۰۴۰ میلادی با استرس بسیار بالای آبی مواجه باشند».

 

آمار تکان دهنده از پشت پرده سدهای کشور

بر اساس آخرین آمار در ۲۷ دی‌ماه سال گذشته ۵۰ درصد مخازن سدهای کشور پر بود، ولی در شرایط کنونی فقط ۴۱ درصد مخازن سدهای کشور پر و ۵۹ درصد مخازن خالی است.حجم آب مخازن سدهای کشور تا پایان دی‌ماه جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است. همچنین کاهش بارش‌های کشور در سال جاری سبب شده است تا حجم آب مخازن سدهای کشور که در ۲۷ دی‌ماه سال گذشته ۲۳ میلیارد و ۷۲۰ میلیون متر مکعب به ثبت رسیده بود، در ۲۷ دی‌ماه سال‌جاری با ۱۴ درصد کاهش به ۲۰ میلیارد و ۳۳۰ میلیون متر مکعب برسد.

 

لبیک یک ، به نزاجا لبیک گفت

در روز اول رزمایش مشترک محمدرسول الله (ص) ارتش راکت دقیق زن لبیک یک و توپخانه متحرک هجومی با موفقیت اهداف تعیین شده را مورد اصابت قرار دادند. وی همچنین از عملکرد دقیق بالگردهای هوانیروز و همچنین یکان های تکاور، زرهی، توپخانه، جنگال، مخابرات و مهندسی این نیرو در اجرای ماموریت محوله تقدیر و رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران را گامی بلند در هم افزایی اقدامات عقیدتی ارزیابی کرد.

 

قرارگاه تاکتیکی،ناوهای ائتلاف را در خلیج لرزاند

امیر دریادار دوم سید محمود موسوی معاون عملیات ارتش و سخنگوی رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص) گفت: بامداد امروز و در ساعات اولیه مرحله نمایش قدرت، 2 فروند از ناوهای ائتلاف که به منظور پایش یکان های نیروی دریایی ارتش به محدوده رزمایش نزدیک شده بودند توسط پهپادهای این نیرو بصورت دقیق شناسایی شد و پس از اعلام به قرارگاه تاکتیکی رزمایش، هواپیماهای گشت و شناسایی با پرواز بر فراز ناوهای ائتلاف به آنها هشدار داده شد و این ناوها منطقه رزمایش را ترک کردند.

 

مصوباتی که مانع راه نخبگان شد

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرده است: مصوبات سه گانه ای در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده که باعث بروز آسیب جدی به نیت قانونگذار و سبب نگرانی اعضای هیات علمی و نیز جلوگیری از جذب نخبگان در دانشگاه های علوم پزشکی در آینده خواهد شد.

 

ناجا هم به لیست شاکیان افزوده شد

معاونت حقوقی نیروی انتظامی از شهرداری تهران به دلیل ارایه گزارش های غیر واقعی درباره عقد قرارداد میلیاردی با ناجا در زمان انتخابات ریاست جمهوری شکایت کرد. براساس این گزارش هر چند روابط عمومی و بین الملل شهرداری تهران بعد ازظهرهمان روز با ارسال خبری، این تیتر را شیطنت رسانه ها برشمرد و به صورت مبهم این ادعا را رد کرد اما با رایزنی های معاونت حقوقی ناجا از ارسال مدارک و مستنداتی که شهردار آن را علام کرده بود، سر باز زد.

 

سواد،خشونت خانگی را پایین کشید

رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: تمام مطالعات متفق القول هستند که با بالا رفتن تحصیل زنان، شیوع خشونت خانگی و همسرآزاری کاهش می یابد. وی افزود: هرچه وضعیت اقتصادی و درآمد خانواده بالاتر است وقوع خشونت خانگی کمتر است. اعتیاد و الکل نیز ارتباط مستقیمی با وقوع خشونت خانگی دارند.

 

ویتامینی که از مرز هشدار گذشت

ویتامین 'دی' به اعتقاد پزشکان یکی از ریزمغذی های مفید و ضروری بدن است که کمبود آن باعث اخلال در عملکرد ارگانهای مختلف بدن شده و در ایجاد طیف وسیعی از بیماریها مانند امراض قلبی و عروقی، اسکلتی و عصبی و مغزی نقش بسزایی دارد. این در حالی است که بر اساس اعلام کارشناسان پزشکی هم اکنون به طور میانگین حدود 85 درصد از ایرانیان دچار کمبود ویتامین دی هستند و کمبود این ویتامین در برخی از استان ها مانند خراسان رضوی شدیدتر نیز هست.

 

طرح بیمه پسماندی اجرایی شد

به ازای تفکیک زباله های خشک و تر، منزل و وسایل داخل آن رایگان بیمه میشوند. شهرداری یکی از مناطق در تهران، با این طرح تشویقی، همراه مردم شده است.معاون خدمات شهری شهرداری از پوشش بیمه ای آتش سوزی در گام اول اجرای این طرح خبر داد و گفت: در فازهای بعدی در نظر داریم بیمه هایی نظیر حوادث، مسئولیت مدنی و حتی در مراحل پیشرفته‌تر، بیمه شخص ثالث را نیز به این مجموعه بیمه ای اضافه نمائیم.

 

آکسفام درآمد ثروتمندان در سال 2017 را منتشر کرد

بیش از 80 درصد ثروت تولیدی جهان در سال گذشته نصیب یک درصد جمعیت بسیار ثروتمند جهان شد.بیشترین قربانیان نابرابری های اقتصادی و مالی در جهان در گزارش آکسفام، زنان هستند که حقوق کمی دارند و در کارهای پاره وقت مشغول به کارند.بر اساس نتایج نظرسنجی که آکسفام از 70 هزار نفر در 10 کشور هند، نیجریه، انگلیس، مکزیک، آفریقای جنوبی، اسپانیا، مغرب، هلند و دانمارک اجرا کرده است، دو سوم مردم، از دولت های خود خواسته اند فاصله بین فقرا و ثروتمندان کاهش یابد.گزارش سالانه آکسفام درباره بی عدالتی و نابرابری های اقتصادی و مالی هر ساله پیش از مجمع جهانی اقتصاد در ‏داووس سوئیس منتشر می شود.

 

مداد قرمز از رسانه ها تجلیل کرد

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به نقش رسانه‌ها در تبیین وظایف دستگاه‌های مختلف در حوادث،‌ از برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «مداد قرمز» از سوی هلال احمر خبر داد.رئیس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: حوادث زوایای مختلفی دارد و اینکه از چه زاویه‌ای به آن توجه کنیم می‌تواند مشی و سیاست‌های ما را مشخص کند. در دنیا همه حوادث اینچنین اتفاق می‌افتد و در راستای آنها ضعف‌ها و قوت‌های مختلفی وجود دارد. در زلزله کرمانشاه هم همین اتفاق افتاد. اگر بخواهیم تنها نقاط کور را نشان دهیم و یأس و ناامیدی را گسترش بدهیم راهبردی اشتباه را در نظر گرفته‌ایم. در این شرایط ایسنا سعی کرد همیشه بر مدار منطقی خود به عنوان رسانه مستقیم صادق و واقع بین عمل کند و جا دارد از تمام دست اندرکاران اداره اجتماعی و سایر حوزه‌ها تشکر کنم.

فاینانس در راه متروی پایتخت قرار گرفت

حبیبی با اعلام خبر تشکیل کمیته جذب فاینانس فیمابین شهرداری و مجلس، گفت: لاریجانی رئیس مجلس دو پیشنهاد به شهرداری تهران برای خرید واگن داد که بر این اساس شهرداری تهران می‌تواند از فاینانس روسیه که حدود 5000 میلیارد است استفاده کند و همچنین 2000 میلیارد دلار فاینانس هم قبلا مصوب شده بود که در دوره احمدی نژاد از آن استفاده نشده و می‌توان با جذب این فاینانس‌ها مشکل مترو را نیز حل کرد.

 

هزینه فاقد،اتهام جدید شهرداری به مدیریت شهری

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران از وجود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اسناد فاقد از زمان مدیریت شهری قبلی خبر داد و گفت: ما در یک مرحله هزینه‌های فاقد در مدیریت شهری گذشته را شناسایی کردیم که رقمی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان احصا شد؛ اما پس از آن، با مراجعه به شهرداری ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از هزینه‌های فاقد ارائه شد به این ترتیب ممکن است این رقم ۲۰۰۰ میلیارد تومانی افزایش پیدا کند.

 

پلیس زودتر از سارقان مسلح به طلافروشی رسید

سرپرست پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری چهار سارق مسلح پیش از سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در یافت آباد خبر داد.وی با بیان اینکه علاوه بر این چهار نفر،  یک زن نیز در شناسایی محل سرقت با آنها همکاری داشت، گفت: سرانجام منابع اطلاعاتی پلیس، از محل وقوع سرقت باخبر شده و متوجه شدند که سارقان قصد دارند که حوالی ساعت 10 صبح امروز از یک طلافروشی در یافت آباد سرقت کنند.وی درباره میانگین سنی سارقان نیز گفت: این افراد حدود 30 سال سن داشته و همه آنها پیش از این به خاطر ارتکاب جرائمی همچون زورگیری، سرقت و ...  دستگیر شده‌اند.

 

مواد افیونی کارش به آموزش و پرورش کشید

دکتر منصور کیایی با اشاره به کاهش سن سوء مصرف مواد در کشور گفت: عوامل مخاطره آمیز روانی و بهداشت روان کودکان و نوجوانان از دلایل گرایش سنین پایین به مصرف مواد است. متاسفانه در گزارش‌هایی که منتشر شده است، «اضطراب» یکی از عمده‌ترین دلایل مخاطره آمیز گزارش شده است. دومین دلیل کاهش سن مصرف مواد، متغیرهای اجتماعی هستند که بعضی از آنها مانند فقر، طلاق والدین، اعتیاد والدین و بدسرپرستی بیشترین تاثیر را دارندوی درباره دیگر دلایل کاهش سن سوء مصرف مواد در کشور بیان کرد: گسترش شبکه های اجتماعی از دلایل رشد مصرف مواد هستند این شبکه ها سواد خطر پذیری کودکان و نوجوانان را افزایش داده‌اند.

 

تیلاپیلا قربانی دیگری شد

در حالی که برخی از رسانه ها از ممنوعیت واردات ماهی تیلاپیا با توجه به مضرات مصرف آن و آسیب واردتش به بازار ماهیان سردآبی خبرداده بودند، رئیس سازمان شیلات پیشنهاد این ممنوعیت را سه ساله و با هدف تقویت بازار قزل آلا عنوان و مضر بودن مصرف تیلاپیا را به کلی تکذیب کرد.وی افزود: برای اینکه ماهی قزل آلا بیشتر مورد استقبال مردم قرار گیرد، با درخواست اتحادیه موافقت کردیم و پیشنهاد ممنوعیت واردات تیلاپیا را به وزارت جهاد کشاورزی فرستادیم. اما باید به این نکته توجه کرد که مصرف تیلاپیا هیچ ضرری برای انسان ندارد.

 

جزئیات آمار خودکشی در ایران منتشر شد

شجاعی درباره آمار خودکشی‌ها در ایران و اینکه آیا شاهد افزایش یا کاهش خودکشی‌ها بوده‌ایم یا خیر،گفت: تمام اقدام به خودکشی‌ها به پزشکی قانونی ارجاع داده نمی‌شود و یک تعداد هم همان ابتدا تحت عناوین دیگر مراجعه می‌کنند. بنابراین تعداد آن مواردی که تحت عنوان خودکشی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود، کمتر است.رییس سازمان پزشکی قانونی کشور می‌گوید آمار خودکشی در ایران نه تنها بالا نیست بلکه نسبت به سایر کشورهای دیگر هم پایین‌تر است.

 

پیام محبت کلیسای مصر به مسلمانان رسید

لیسای ماری جرجس قبطی کاتولیک در روستای دلجا در جنوب استان المنیا در مصر به چاپ نسخه های قرآن کریم و آیات قرآنی و تصاویر کعبه مکرمه اقدام کردند.مسئولان این کلیسا نسخه های قرآن کریم و تصاویر کعبه و آیات قرآنی را که در تقویم چاپ کردند، بین مسلمانان این روستا توزیع کردند.پاپ «ایوب یوسف» مسئول کلیسای ماری جرجس در اظهارات مطبوعاتی گفت: این طرح برای ایجاد صلح اجتماعی در این استان المنیا و ارسال پیام محبت بین مسلمانان و غیرمسلمانان انجام شد.

 

زلزله ی بیماریهای غیرواگیردار در شهرها

"بر اساس آمارها نرخ بیماری های غیر واگیردار مثل سکته ها، سرطان، دیابت و چاقی در هر دو کشور ایران و ژاپن بطور نگران کننده ای در حال گسترش است."هم اکنون نیز۱۰ میلیون ایرانی‌ در آستانه دیابتی شدن هستند و کودکان ایران بالای ۷۰ درصدشان دارای اضافه وزن هستند.

نظر شما