شناسهٔ خبر: 23704030 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شب‌های پرنغمه جشنواره موسیقی فجر شیراز به پایان رسید

شیراز- ایرنا- چهاردهمین جشنواره موسیقی فجر استان فارس که طی یک هفته شب‌های شیراز را پرنغمه کرد، دوم بهمن‌ 96 به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، چراغ این جشنواره از یک هفته پیش روشن شد و هنرمندان در سه بخش سنتی، پاپ و بومی و محلی به هنرنمایی پرداختند.
در بخش سنتی شیرازی‌ها میزبان حسین خواجه امیری، محمد معتمدی، سالار عقیلی، حجت اشرف زاده، علیرضا افتخاری و سینا سرلک بودند و در بخش پاپ گروه سون و ماکان بند و نیز مهدی جهانی، شهاب مظفری، بابک جهان‌بخش، رضا یزدانی و امیرعباس گلاب به اجرای برنامه پرداختند.
دو گروه کودک و نوجوان و 10 گروه موسیقی بومی و محلی شیرازی نیز در قالب موسیقی محلی، مقامی و قشقایی برای علاقه‌مندان نواختند.
حسین خواجه‌امیری (ایرج) و امیرعباس گلاب خوانندگانی بودند که برای نخستین بار برای شیرازی‌ها بر روی صحنه رفتند.
این جشنواره در سه سالن تالار حافظ، مجتمع رفاهی دانشگاه شیراز و تالار احسان به‌صورت همزمان برگزار شد و در حواشی آن جشن امضای آلبوم و نیز دیدار‌های مردمی خوانندگان توسط حامیان جشنواره در جریان بود.
به گفته معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس، شیراز تنها میزبان جشنواره موسیقی فجر، در کنار تهران است هرچند این جشنواره در شیراز رقابتی نیست و برای حمایت از گروه‌های بومی و مجلی و تازه‌شدن دیدار مردم با هنرمندان صورت می‌گیرد.
مهدی رنجبر به ایرنا گفت:‌ بیش از یک میلیارد تومان هزینه این جشنواره بود و هر سانس اجرا هزینه‌ای بالغ بر 30 تا 50 میلیون تومان داشته است که بخش خصوصی تأمین کرد.
هدایت رضایی رئیس انجمن موسیقی استان فارس نیز با تأکید بر اینکه چهاردهمین جشنواره موسیقی فجر بدون هیچ‌گونه حمایت سازمان‌های دولتی برگزار شد گفت: جشنواره فجر با جشنواره موسیقی استان فارس که یک ماه قبل انجمن موسیقی استان برگزار کرد، گره خورده است‌ زیرا هیچ حمایت مالی و مادی از طرف سازمان‌های دولتی صورت نگرفت و صرفاً از طریق بخش خصوصی موفق به برگزاری این دو رویداد شدیم.

** جای مناسب کم داریم
رئیس انجمن موسیقی استان فارس برگزاری همزمان این جشنواره را در سه سالن، وجه تمایز این جشنواره درمقایسه ‌با سال‌های گذشته دانست اما از کمبود سالن‌های استاندارد در شیراز نیز گلایه کرد و بیان داشت: از مسئولان سیاسی، مذهبی و فرهنگی استان درخواست می‌کنم از برگزاری جشنواره‌هایی که باعث ایجاد نشاط و شادی در جامعه می‌شود حمایت کنند و یک یا دو سالن استاندارد برای شیراز پیش‌ بینی شود زیرا یکی از دغدغه‌های جشنواره فجر این بود که جز تالار حافظ دیگر سالن‌ها جوابگوی تقاضای مردم با استاندارد‌های لازم برای برگزاری کنسرت موسیقی نیست.
رضایی افزود: با در اختیار داشتن سه سالن، استقبال تا بدان جا بود که گاه با کمبود فضا مواجه می‌شدیم و نگرانی‌های بسیاری برای حفظ وضعیت مطلوب برای مخاطبان وجود داشت بنابراین انتظار می‌رود مسئولان برای رفع مشکل تالار فکری اساسی کنند و سالن‌هایی در شیراز احداث شود که پاسخگوی نیاز هنرمندان و استقبال مردم باشد.
رئیس انجمن موسیقی استان فارس همچنین به ضرورت حمایت مالی از جشنواره‌ای ملی اشاره کرد و گفت: توان بخش خصوصی محدود است و از آنجا که جشنواره فجر با درآمدزایی همراه بود موفق به جذب حامیان مالی شدیم حتی برای هر سه تالار ناچار به پرداخت هزینه بودیم درحالی‌ که انتظار می‌رود سازمان‌های دولتی و متولیان فرهنگی در این جشنواره همراهی بیشتری از لحاظ مالی داشته باشند.
رضایی در این میان از شورای شهر و شهرداری شیراز به‌دلیل رایگان در اختیار گذاشتن بیلبورد‌هایی در سطح شهر برای اطلاع‌رسانی و پوشش این جشنواره قدردانی کرد و رویکرد فرهنگی این دستگاه را در حمایت از موسیقی ستود.

** بازار سیاه
درحالی که فروش بلیت این جشنواره از طریق سایت صورت گرفت، همچنان برخی افراد در روز اجرا در سایت‌هایی جز سایت اعلام شده اقدام به فروش بلیت کردند که رئیس انجمن موسیقی استان فارس در این باره گفت: برخی افراد که از طریق سایت اعلام‌ شده اقدام به خرید بلیت کرده بودند، تعدادی از بلیت‌ها را در بازار سیاه به فروش رساندند و چون خرید از طریق سایت صورت گرفته است، امکان کنترل و نظارت بر آن وجود ندارد؛ زیرا نمی‌دانیم افراد برای خانواده و دوستان خود بلیت خریده‌اند یا برای فروش در بازار سیاه.
رضایی ادامه داد: در بخش‌هایی که کنترل و نظارت آن بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی بوده است، سوءاستفاده‌ای رخ نداده است و در این خصوص گزارشی دریافت نکرده‌ایم.
جشنواره موسیقی فجر در سال 1364 و با نام اولیه «جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی» شکل گرفت و اولین دوره آن با شرکت 20 گروه در تهران برگزار شد.
پس از چهار سال در سال 1368 دوره پنجم آن با طراحی آرم و نشانه و نماد و با عنوان «پنجمین جشنواره موسیقی فجر» ادامه یافت.
پرونده سی و سومین جشنواره موسیقی فجر شنبه 30 دی ماه 96 در تهران بسته شد و شیراز به‌ عنوان تنها شهری که میزبان بخش غیررقابتی جشنواره فجر است، طی یک هفته برنامه‌هایی را برای مخاطبان موسیقی بر روی صحنه برد.
گزارش:‌سیده سمیرا متین نژاد ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
7375/ 1876

انتهای پیام /*

نظر شما