شناسهٔ خبر: 23703964 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

پای شهردار تهران به کلانتری باز شد!/ متلک‌پرانی اصلاح‌طلبان به روحانی هنگام بدرقه برای مصاحبه تلویزیونی

یک فعال اصلاح‌طلب به تازگی در حالی عنوان کرده است: «در جمهوری اسلامی نظارت درستی بر مفاسد نمی‌شود!» که مقام معظم رهبری ۱۵ سال قبل درباره پروژه «مفسدنمایی از نظام» هشدار داده بودند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

اشاره ۱۵ سال قبل مقام معظم رهبری به پروژه شوم مفسدنمایی از نظام

مبلّغ: در جمهوری اسلامی نظارت درستی بر مفاسد نمی‌شود!

مرتضی مبلّغ، فعال اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اظهار کرده است:

«متأسفانه یکی از معضلات و مصیبت‌هایی که در عرصه مدیریت کشور ما عارض شده است، مساله عدم شفافیت و عدم نظارت درست و بی‌طرفانه بر مشکلات به ویژه فسادها است.»

او همچنین می‌گوید:

مسئولین باید پاسخگو باشند. نظارت عمومی می‌تواند جلوی رواج فسادها را بگیرد. باید در سیستم‌های نظارتی تغییر رویه ایجاد شود و دستگاه‌های نظارتی نگاه بی‌طرفانه‌ای به مسائل سیاسی داشته باشند. رسانه‌ها هم باید شجاعت برخورد با فاسدان و ایجاد فضای شفاف را داشته باشند.[۱]

*مسئله «مفسدنمایی از نظام اسلامی» چند سالیست که در دستور کار جریان سیاسی خاص قرار دارد و پیش از این نیز بارها و بارها توسط محافل تحلیلی و برخی خواص دلسوز کشور راجع به آن هشدار داده شده است.

این افراد تصریح داشتند که تأکید بر مفسدنمایی از نظام و سیاه‌نمایی از اوضاع کشور، می‌رود تا کار را به «فتنه اقتصادی» و ایجاد نارضایتی روانی در مردم برساند که البته رساند!

اما به نظر نمی‌رسد این پایان کار باشد زیرا چهره‌های جریان خاص مؤکداً بیان می‌کنند که اغتشاشات اخیر یک «پیش‌لرزه» بوده است.

تأکید اصلاح‌طلبان و متأسفانه کسانی دیگر! بر وقوع فساد گسترده در ایران اسلامی در حالی است که فساد از آنجا که مقوله‌ای نفسانی است در همه ازمنه و در تمام دولت‌ها حتی «دولت امام معصوم» نیز امکان وقوع دارد.

از طرفی گناه اصلی برای حکومت اسلامی در مقوله فساد که یک امر شخصی است؛ نه وقوع آن که «عدم برخورد با آن» است.

مسئله‌ای که جمهوری اسلامی ایران نشان داده است بی‌هیچ مداهنه‌ای با آن برخورد می‌کند و در برخورد با فساد ولو فساد مسئولان و مقام‌داران نیز هیچ تعارفی ندارد.

مسئله «گسترده بودن فساد در ایران» هم اگر نگوییم شیطنت اما یک توهم است.

مدعیان این قضیه باید توضیح بدهند که از کجا به قید «زیاد» در مسئله فساد پی برده‌اند و اساساً مگر مقولات نفسانی مثل گناه و فساد؛ تماما قابل کشف و اندازه‌گیری هستند که شخصی بتواند زیاد و کم آنها را تشخیص دهد!؟

جالب آنکه آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای بین‌المللی مثل «سازمان شفافیت بین الملل» در بحث فساد نیز تماماً «ادراکی و از روی نظرسنجی» است و هیچ بنیان علمی ندارد. [۲]

لازم به ذکر است که مقام معظم رهبری نیز در سال ۸۱ در اشاره به بزرگنمایی از فساد، طی سخنانی فرمودند:

«ما گفتیم با فساد مبارزه میکنیم - این یک نقطه روشن در نظام است - اما عدّه‌ای می‌خواهند این را به نقطه تاریک تبدیل کنند و بگویند فساد همه جا را گرفته است. نه آقا! فساد همه جا را نگرفته است. باید با فسادِ کم هم - هر جا بود - مبارزه کرد. ممکن است روزنامه‌ای بردارد یک مورد فساد را درشت کند؛ مگر همه جا فساد هست؟ فساد در گوشه‌هایی وجود دارد. انسانها لغزش دارند و دچار گناه میشوند؛ باید با این گناه مبارزه کرد. ما وقتی گناهکاریم که با فساد - ولو کمِ آن - مبارزه نکنیم؛ چون گسترش پیدا خواهد کرد. مبارزه با فساد لازم است؛ اما ناامید کردن مردم که بگوییم فساد همه جا را گرفته، یک خطای واضح و ناشی از نادانی و فریب‌خوردگیِ کسانی است که آدم میداند خودشان آدمهای مغرضی نیستند؛ مغرضان که جای خود دارند.»[۳]

***

روز نحس «عبور از روحانی» فرا رسیده است

متلک‌پرانی اصلاح‌طلبان به روحانی هنگام بدرقه در مصاحبه تلویزیونی

«محمد کیانوش‌راد» فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم، روز دوشنبه گذشته طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز در اشاره به مصاحبه تلویزیونی رئیس‌جمهور روحانی، به بیان باید و نبایدهای روحانی در صحبت‌هایش در برنامه زنده پرداخت.

او اما در خطوط پایانی یادداشت خود می‌نویسد:

«واقعیت آن است که مردم از گفتار درمانی مسئولان خسته شده‌اند. بخشی از اعتراضات مردم می‌تواند به معنای ناامیدی تعبیر شود.»[۴]

در همین حال، عبدا... ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان نیز طی اظهاراتی در مصاحبه با جماران، ضمن اشاره به مصاحبه تلویزیونی رئیس‌جمهور گفته است:

«آقای روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت سطح مطالبات مردم را بالا برد ولی بعد نه در چینش کابینه و نه در مسائل دیگر نتوانست همسو با این مطالبات حتی گام های کوچکی بردارد.»

*اینکه فعالان اصلاح‌طلب که زمانی می‌گفتند ما «فدائیان و دستبوس روحانی» هستیم اما در روزهای پس از انتخابات ۹۶ تاکنون خود را همراه با انتقادات مردم از دولت آقای روحانی نشان می‌دهند و یا حتی مثل گزاره بالا در هنگام بدرقه روحانی به سمت تلویزیونی از عبارت «مردم از گفتار درمانی مسئولان خسته شده‌اند» استفاده می‌کنند؛ به هیچ‌وجه جای تعجب ندارد!

محافل تحلیلی و خواص کشور از ۲ سال پیش هشدار داده بودند که صدای «عبور از روحانی» بزودی شنیده خواهد شد و اصلاح‌طلبان هرگز مایل نیستند که با کارنامه ضعیف دولت و برجام شکست خورده آقای ظریف پا به عرصه انتخابات ۱۴۰۰ بگذارند.

«مردم از گفتار درمانی خسته‌اند» را اکنون کسی و کسانی بر زبان می‌آورند که خود مسبب‌الاسباب وضع موجود هستند و در ایام دولت یازدهم نیز پرحرارت‌تر از خود دولت حتی به وعده و وعید دادن به مردم مشغول بودند و نه تنها کوچکترین انتقادی از آقای روحانی نداشتند بلکه منتقدین و حتی مردم را با القاب مختلفی می‌نواختند که چرا از دولت انتقاد می‌کنید، چرا جشن خیابانی برگزار نمی‌کنید و...

برخی معتقدند تقلّای صدچندان اصلاح‌طلبان برای عبور از روحانی و اعلام برائت از او به این دلیل است که آنها دریافته‌اند دچار هم‌سرنوشتی با رئیس‌جمهور روحانی شده‌اند و این مسئله حضور آنها در انتخابات ۱۴۰۰ را به شدت تحت تأثیر قرار داده است زیرا مردم احساس می‌کنند مقصّر وضع موجود اصلاح‌طلبان هستند نه آقای روحانی و جریان کوچک او و اعتدالیون.

لازم به ذکر است، لیدر اصلاح‌طلبان نیز به تازگی طی اظهاراتی بدون اشاره به ماجرای «تَکرار می‌کنم» و حمایت‌های پرطمطراقش از آقای روحانی، از موضع منتقد دولت آقای روحانی سخن گفته است. [۵]

***

امتناع شهرداری از ارائه اسناد علیه قالیباف

پای شهردار نجفی به کلانتری باز شد

خبرگزاری دولتی ایرنا، روز دوشنبه گذشته از شکایت نیروی انتظامی از شهردارنجفی خبر داد.

گویا شکایت ناجا برای تعقیبِ بندی در گزارش ۱۰۰ روزه محمدعلی نجفی بوده است که طی آن گفته می‌شود قالیباف بخش‌هایی از پول‌های شهرداری تهران را صرف عقد قرارداد با یکی از سازمان‌های تابعه نیروی انتظامی کرده است.

به گزارش ایرنا، معاونت حقوقی ناجا از شهرداری تهران برای ارایه این گزارش بدون مستندات قانونی اعلام شکایت کرد.

اخبار منتشره حاکی از آنست که پلیس از شهرداری اسناد ادعای شهردارنجفی را خواسته است اما شهرداری چیزی برای ناجا ارسال نکرده است. [۶]

*چند روز بیشتر از ارائه گزارش ۱۰۰ روزه نجفی از عملکرد ۱۲ ساله «محمدباقر قالیباف» نگذشته که حواشی آن دامان شهرداری و شورای شهر اصلاح‌طلبان را گرفته است.

قبل از اعلام شکایت ناجا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که شورای نگهبان مایل است بندهای مربوط به تخلفات ادعا شده در گزارش نجفی پیرامون عملکرد قالیباف در انتخابات را بررسی کند و موارد دیگر را نیز به «قوه قضائیه» ارسال کند. [۷]

رسانه‌های کشور نیز بلافاصله پس از انتشار گزارش نجفی، (که گویا هیچ نقطه مثبتی درباره قالیباف در آن وجود نداشته است) خواستار تعیین تکلیف و داوری محتوای این گزارش از سوی نهادهای قضایی، نظارتی و امنیتی کشور شده‌اند. [۸]

***

1_https://www.isna.ir/news/96110200988/

2_mshrgh.ir/667365

3_http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3130

4_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/211027

5_ http://www.jahannews.com/news/584220

6_ http://www.irna.ir/fa/News/82804542

7_ mshrgh.ir/823146

8_ http://fna.ir/a3blan

نظر شما