شناسهٔ خبر: 23703429 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رئیس سازمان محیط‌زیست:

بدون آینده‌نگری و بدون کار کارشناسی منابع آبی خود را بی رویه مصرف کردیم

عیسی کلانتری خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط و اینکه کشور ما کشوری نیمه خشک و نیمه بیابانی است امروز باید خود را برای زندگی با کم آبی آماده و سازگار کنیم.

صاحب‌خبر -

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:وضعیت امروز و مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستیم نتیجه عملکرد خود ما و کار خود ما بوده نه کار کسان دیگری. این ما بودیم که بدون آینده نگری و بدون کار کارشناسی منابع آبی خود را بی رویه مصرف کردیم.

به گزارش جماران، عیسی کلانتری در نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان که شامگاه دوشنبه در مهمانسرای شهید رجایی استانداری برگزار شد، با اشاره به سوءمدیریت مصرف آب در طول دهه های گذشته در کشور گفت: در طول 40 سال اخیر بزرگترین صدمات به محیط زیست توسط خود ما انجام شده است. این ما بودیم که با مصرف بی رویه منابع آب از جمله آبهای زیرزمینی شرایط امروز را رقم زدیم.

وی افزود: وضعیت امروز و مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستیم نتیجه عملکرد خود ما و کار خود ما بوده نه کار کسان دیگری. این ما بودیم که بدون آینده نگری و بدون کار کارشناسی منابع آبی خود را بی رویه مصرف کردیم.

کلانتری ادامه داد: به عنوان نمونه به جای اینکه صنایع فولاد و پتروشیمی را در سواحل جنوبی کشور مستقر کنیم این صنایع را در مرکز کشور توسعه دادیم و در کشاورزی به جای استفاده از روش‌های نوین آبیاری و مدرن سازی کشت بدون بهره وری و بی رویه آبهای کشور را هدر دادیم.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط و اینکه کشور ما کشوری نیمه خشک و نیمه بیابانی است امروز باید خود را برای زندگی با کم آبی آماده و سازگار کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به تلاشهای دولت برای مهار ریزگردهای با منشاء خارجی تصریح کرد: اخیرا جلسه ای با سفیر ترکیه داشتم و نگرانیهای خود را به صورت جدی به وی منتقل کردم و پیشنهاد شد کمیته ای سه جانبه شامل کشورهای ایران، عراق و ترکیه برای مقابله با ریزگردها تشکیل شود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: خوزستان برای دولت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و رئیس جمهور دستور داده خوزستان برای سازمان محیط زیست کشور اولویت یک باشد. 

همچنین دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در ابتدای این جلسه گفت: با اقدامات انجام شده در حوزه تالاب هورالعظیم خوشبختانه در طول یک سال گذشته ریزگردهایی که منشاء آن از این حوزه باشند نداشته ایم.

استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات عدیده ای که موج جدید ریزگردها برای مردم خوزستان ایجاد کرده است، تصریح کرد: اخیرا با تعطیلی دو روزه مدارس و ادارات و همچنین مشکلات تنفسی، شرایط سختی برای مردم ایجاد شده است و مردم انتظار دارند تامین حقابه های تالاب ها و اختصاص اعتبارات مورد اهتمام و توجه جدی باشد. 

شریعتی تصریح کرد: در خوزستان در مجموع 42 هزار هکتار کانون فوق بحرانی داریم که متعهد هستیم تا پایان سال با عملیات مختلف از جمله کشت نهال، آب اندازی، قرق کردن و مالچ پاشی این کانونها را مهار کنیم و در یک بازه زمانی پنج تا شش ساله کل 320 هزار هکتار کانونهای فعال ریزگرد در خوزستان را مهار کنیم.

انتهای پیام

نظر شما