شناسهٔ خبر: 23703364 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان محیط زیست:

کلانتری: نباید برمبنای گذشته برای مسائل زیست محیطی و انتقال آب تصمیم بگیریم

اهواز - ایرنا- رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حق نداریم بر مبنای مطالعات چند دهه گذشته برای مسائل زیست محیطی و انتقال آب تصمیم گیری کنیم زیرا در طول این سالیان به علت کاهش حجم آب و تغییر اقلیم مبنای علمی تغییر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا عیسی کلانتری بامداد سه شنبه در برنامه زنده تلویزیونی در سیمای مرکز خوزستان با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید هرچه سریعتر مطالعاتی درخصوص آخرین وضعیت آب کشور انجام دهد افزود: یکی از مهم ترین ایرادهای ما این است که نباید بر مبنای اطلاعات دهه های 60 و 70 عمل کنیم.
وی با انتقاد از اینکه مسئولان سه دهه گذشته نسبت به مساله محیط زیست بی توجه بودند گفت: در هیچ استانی حق آبه حفظ محیط زیست، تالاب ها و رودخانه ها رعایت نشده است.
کلانتری با تایید بر اینکه حفظ محیط زیست لازمه تضمین سلامت مردم است افزود: پیامد مشکلات زیست محیطی دیر نمایان می شود از همین رو کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: به طور نمونه در چند دهه گذشته برای تولید گوشت قرمز فشار بیشتری به مراتع آوردیم که نتیجه آن کاهش پوشش گیاهی، فرسودگی خاک، خشکی درختان و ایجاد کانون های گرد و خاک است.
معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه باید بپذیریم که در یک کشور خشک و کم آب قرار داریم اظهار کرد: باید توسعه کشور را متناسب با شرایط کم آبی تطبیق دهیم.
وی با بیان اینکه اگر قرار باشد کشور دچار کم آبی شود قطعا خوزستان باید آخرین استان در این خصوص باشد خاطرنشان کرد: در استان خوزستان بارش باران 90 درصد کمتر شده اما میزان آورد آب به این اندازه کم نشده است.

** سیاست های توسعه پایدار مورد توجه جدی قرار نگرفته است
وی با تاکید بر اینکه سیاست های توسعه پایدار مورد توجه جدی قرار نگرفته است اظهار کرد: برای سالیان متمادی منافع کوتاه مدت بر منافع بلند مدت بخشی مانند محیط زیست ترجیح داده شده است.
کلانتری معضل اصلی استان خوزستان را گرد و غبار عنوان کرد و گفت: مشکل کانون های گرد و غبار خارجی به زودی حل نمی شود و نیاز به همکاری نزدیک با کشورهایی مانند ترکیه، عربستان، عراق، اردن و سوریه دارد.
وی با اشاره به اینکه کانون های گرد و غبار داخلی نتیجه سیاست های اشتباه ما در طول دهه های گذشته بوده خاطرنشان کرد: تامین حق آبه محیط زیست مانند تالاب ها، رودخانه ها و عرصه ها به مراتب از تامین حق آبه کشاورزی مهم تر است.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: طبق تجربه سال های گذشته فعال شدن کانون های گرد و غبار خارجی در فصل زمستان استثنا است اما امسال به دلیل کاهش بارندگی در کشورهای خارجی و عدم چسبندگی خاک شاهد توفان های گرد و غبار در این فصل از سال هستیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآور شد: حق آبه محیط زیست باید متناسب با آورد آب باشد و اگر قرار است آورد آب 50 درصد کاهش یابد حق آبه نیز به همین میزان کم شود نه آنکه به طور کلی حذف شود.
وی در خصوص کانون های داخلی گرد و غبار افزود: 350هزار هکتار از عرصه های شرق کارون محل خیزش ریزگردها است که پیش از احداث سدها به دلیل وقوع سیل در اراضی، خاک دچار چسبندگی شده و از گرد و غبار جلوگیری می شد اما درحال حاضر با ساخت سدها آب در این عرصه ها جریان نمی یابد.
معاون رییس جمهوری گفت: از مردم و رسانه های استان خوزستان نیز انتظار می رود درخصوص تامین حق آبه زیست محیطی مانند حق آبه کشاورزی و صنعتی دغدغه داشته باشند.

** راه خلاصی از ریزگردها تامین حق آبه محیط زیست است
کلانتری راه خلاصی از ریزگردها را تامین حق آبه محیط زیست دانست و اظهار کرد: رییس جمهوری طبق وعده ای که به مردم خوزستان داده اند پیگیر حل معضل گرد و غبار هستند و حتی اگر بودجه 150 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی مصوب نشود از سایر منابع به دنبال جذب اعتبار می باشیم.
وی افزود: همچنین مبلغ پنج هزار میلیارد ریال برای مهار کانون های گرد و غبار کشور اختصاص یافته که بیشتر سهم آن برای کانون های خوزستان است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: شورای عالی مقابله با ریزگردها مدت پنج ماه است که با حضور رییس جمهوری و هشت نفر از وزیران در مرکز تشکیل شده که بخش عمده مصوبات آن به خوزستان اختصاص دارد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود یکی از اولویت های مهم ریاست جمهوری را مساله محیط زیست و مهار کانون های گرد و غبار خوزستان برشمرد و یادآور شد: در نامه ای به رییس جمهوری اعلام کردم که خوزستان 2.5 میلیارد متر مکعب آب برای حق آبه زیست محیطی کم دارد.
کلانتری خاطر نشان کرد: همچنان معتقد هستم که با مدیریت صحیح منابع آبی می توان مسائل زیست محیطی را کنترل کرد.
وی درخصوص لزوم اصلاح مدیریت مصرف در بخش کشاورزی نیز گفت: در خوزستان زیرساخت های آبیاری نوین تاحدودی فراهم شده است از همین رو می توان به سمت تحویل حجمی آب به کشاورزان پیش رود تا در ازای هر هکتار محصول کشاورزی مقدار مشخصی آب به آنها تحویل داده شود.
بنابراین گزارش، استان خوزستان از جمعه گذشته برای چهارمین روز متوالی با پدیده گرد و غبار مواجه شده که این امر سبب تعطیلی مدارس، مراکز آموزشی و ادارات برخی شهرستان ها در سه روز گذشته شد.
رییس جمهوری در نشستی در روز دوشنبه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی را مامور سفر به خوزستان و رسیدگی به اوضاع و پیگیری طرح های مبارزه با گرد و غبار کرد.
/6002/9887
خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار:محسن بهاروند

انتهای پیام /*

نظر شما