چکیده
مسئلة علم حصولی یکی از مسائل مهم و مورد توجه در فلسفة اسلامی به شمار می رود. فلاسفه و متکلمین در مورد علم و ماهیت آن نظرات متفاوتی ارائه نموده اند. ازجمله دیدگاه های بدیع در مسئلة علم، دیدگاه علامه دوانی است. علامه دوانی برخلاف جمهور حکما علم حصولی را از مقولة کیف نمیداند و معتقد است عقیدة کسانی که علم را کیف نفسانی شمردهاند، مستلزم تشبیه و تسامح در تعبیر است.این دیدگاه مورد انتقاد متأخرین بزرگی چون ملاصدرای شیرازی واقع شده است. نگارندگان با بررسی و تتبع در آثار مختلف محقق دوانی و پیگیری اندیشه او در آثار ملاصدرا، به تبیین دیدگاه علامه دوانی و لوازم معرفتشناختی آن پرداخته اند. مهمترین لوازم عبارتند از: انکار دیدگاه اضافه، تحقق و ایجاب معدومات، مغالطه کاربرد عرفی به جای کاربرد حقیقی، ردّ دیدگاه اشباح محاکی، ارتباط مدرَک با محکی و مقوله بودن علم، ارجاع علم حصولی به حضوری.
کلیدواژه ها: دوانی؛ ملاصدرا؛ علم حصولی؛ صورت؛ معلوم؛ ذهن و عین
نویسندگان:
محمود آهسته: دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
عین الله خادمی: استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
دو فصلنامه پژوهشهای معرفت شناختی - دوره 6، شماره 14، پاییز و زمستان 1396.
∎
نظر شما