شناسهٔ خبر: 23703188 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

پشت پرده حضور عربستاني‌ها در لاليگا

صاحب‌خبر -

شرق: حضور ناگهاني چند بازيکن تيم ملي عربستان در تيم‌هاي لاليگايي بازتاب زيادي در رسانه‌هاي مختلف ورزشي داشت. عربستان اعلام کرده 9 بازيکن فوتبال اين کشور که هفت نفر از آنها بازيکنان حرفه‌اي و دو نفر ديگر بازيکنان جوان هستند، به تيم‌هاي لاليگايي قرض داده شده‌‌اند تا از اين پس در جمع اين تيم‌ها تمرين و احتمالا بازي کنند. ارزيابي اوليه سايت‌هاي مختلف ورزشي اين است که عربستاني‌ها از اين طريق خواسته‌‌اند خودشان را براي حضور بهتر در جام جهاني مهيا کنند؛ از آنجا که شش نفر از اين بازيکنان، بازيکنان ملي‌پوش عربستاني هستند، اين تحليل چندان هم غيرمنطقي به نظر نمي‌رسد. اين کشور در گروه اول رقابت‌هاي جام جهاني با روسيه ميزبان، اروگوئه و مصر هم‌گروه است و به نظر مي‌رسد با اين کار، دنبال يافتن راه‌حلي مناسب براي رقابت با تيم‌هاي قدر گروه اول جام جهاني است. با‌اين‌حال به نظر مي‌رسد اين داستان رنگ‌و‌بوي ديگري هم دارد و همه چيز به اين سادگي‌ها نيست. بحث اسپانسرشدن عربستاني‌ها درjjj ليگ اسپانيا از يک سو و حمايت‌کردن از کمپاني پخش تلويزيوني رقابت‌هاي لاليگا از سوي ديگر، باعث شده چندين تيم لاليگايي حاضر به پذيرش بازيکنان تيم ملي عربستان شوند.
قبل از پرداختن به دليل اصلي اين موضوع، بايد به فهرست بازيکنان عربستاني و تيم‌هاي لاليگايي‌ای که قرار است اين بازيکنان در آنها بازي کنند، پرداخته شود. نکته شایان توجه اين است که تعدادي از اين بازيکنان در تيم‌هاي حاضر در دسته اول لاليگا بازي خواهند کرد و بقيه به ليگ‌هاي پايين‌تر مي‌روند. همان‌طور که در ابتداي مطلب عنوان شد، هفت نفر از اين بازيکنان حرفه‌اي هستند که قرار است در تيم‌هاي بهتري در لاليگا عضو شوند، تمرين کنند و در صورت مهيابودن شرايط به ميدان نیز بروند. يحيى سليمان ‌الشهري، فهد المولد و سالم محمد الدوسري چهره‌هاي سرشناس‌تر فوتبال عربستان هستند که در دسته اول لاليگا به ترتيب براي تيم‌هاي لگانس، لوانته و ويارئال بازي خواهند کرد. چهار بازيکن ديگر عربستاني نیز به ليگ‌هاي پايين‌تر مي‌روند؛ علي النمر (نومانسيا)، عبدالمجيد (رايو وايکانو)، عبدالله الحمدان (خيخون) و نوح الموسي (وايادوليد). دو بازيکن ديگر عربستاني هم که تجربه حضور در اسپانيا را به دست مي‌آورند، بازيکنان جواني به نام‌هاي مروان ابکر و جابر مصطفي هستند که به ترتيب به تيم‌هاي جوانان لگانس و ويارئال خواهند رفت.
6 ماهه بدون دستمزد!
انتقال اين بازيکنان به لاليگا يکي از عجيب‌ترين نقل‌و‌انتقالاتي است که فوتبال حرفه‌اي دنيا به خودش ديده و کمتر سابقه داشته است. اين بازيکنان به صورت قرضي و شش‌ماهه راهي باشگاه‌هاي مربوطه مي‌شوند. مورد جالب اينکه براي به‌خدمت‌گرفتن اين بازيکنان، هيچ هزينه‌اي از سوي باشگاه‌هاي اسپانيايي نشده و از طرفي قرار هم نيست هيچ دستمزدي به اين بازيکنان داده شود. تنها شانسي که در اختيار اين بازيکنان قرار داده شده، کار و تمرين‌کردن با تيم اصلي است و در اين ميان اگر بازيکني توانست استعدادش را به رخ بکشد، شانس حضور در ترکيب تيم اصلي را به دست خواهد آورد.
توافق در راستاي پيشرفت فوتبال عربستان
با‌اين‌حال، هنوز سؤال اصلي اين است که تيم‌هاي لاليگايي چطور حاضر به پذيرش بازيکنان عربستاني شده‌اند. براي پيداکردن پاسخ اين پرسش، بايد به ميانه‌هاي ماه اکتبر گذشته سرک کشيد؛ جايي که «هيئت عامه ورزش» عربستان قراردادي با مسئولان لاليگا و هفت تيم حاضر در اين ليگ منعقد کرد. طبق آن قرارداد، قرار شد طرف عربستاني هزينه‌هاي لازم را براي تأمين خواسته‌هايشان بپردازد. مهم‌ترين توافقي که آن زمان صورت گرفت، ساخت آکادمي مدرن فوتبال در عربستان از سوی لاليگا و آموزش جوانان اين کشور بود. درواقع قرار شده اسپانيايي‌ها کمپ مجهزي در عربستان بسازند و خودشان با آوردن مربيان روز دنيا، عهده‌دار آموزش بازيکنان مستعد عربستاني شوند. در اين ميان، اگر هم استعدادياب‌هاي اسپانيايي چشم‌شان به بازيکن مستعدي خورد، وظيفه دارند شرايط را براي حضور او در لاليگا فراهم کنند. البته اين فقط بخشي از اين قرارداد همکاري بود و حالا به نظر مي‌رسد از بخش ديگري از آن رونمايي شده؛ انتقال بازيکنان مستعد عربستاني به باشگاه‌هاي لاليگايي برای آموزش و تمرين حرفه‌اي فوتبال در سطح بالا. اتفاقا در راستاي همين قرارداد بود که عربستاني‌ها در «هتل 4 فصل رياض» مراسم معارفه اين بازيکنان را با باشگاه‌هاي اسپانيايي برگزار کردند. آنها با دعوت از مقامات اسپانيايي، سعي کردند اين مراسم را با شکوه بيشتري برگزار کنند. اما بحث اصلي اين است که «هيئت عامه ورزش» عربستان چه نهادي است؟ اين نهاد به دستور مستقيم پادشاه در سال‌هاي گذشته تشکيل شد، ولي به‌طور ويژه از سال 2014 کارش را در عرصه فوتبال جدي گرفت. از سال 2017 هم که رئيس جديدي براي آن معرفي شد، فرم جديدتري به خود گرفته و سرعت رشد آموزش فوتبال در عربستان دوچندان شده است. نکته مهم اينکه حضور زنان عربستاني در ورزشگاه براي تماشاي بازي‌هاي فوتبال نیز يکي از برنامه‌هاي همين نهاد بوده و آن‌طور که مسئولانش گفته‌‌اند، قرار است در سال‌هاي پيش‌رو کارهاي مهم‌تري در عرصه فوتبال عربستان صورت بگيرد. بااين‌حال حضور بازيکنان عربستاني در تيم‌هاي لاليگايي براي اين تيم‌ها نیز يک بازي دو سر برد است؛ آنها نه‌تنها هزينه و دستمزدي به اين بازيکنان نمي‌دهند، بلکه از اين طريق تيم‌هايش را در عربستان سرشناس‌تر مي‌کنند که نتيجه مستقيم‌تر آن مي‌شود سرريزشدن اسپانسرهاي عربستاني به اين تيم‌ها.

نظر شما