شناسهٔ خبر: 23703176 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

جشنواره موسیقی برگزیدگان خود را شناخت

ظرفیت بی‌بدیل و تمایز آشکار هنر موسیقی با دیگر هنرها

صاحب‌خبر -

شنبه، 30 دی 1396، سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر پس از 10 روز برگزاری اجراهای مختلف در سالن‌های تهران، به گام پایانی رسید. مراسم اختتامیه این جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.   در این مراسم برگزیدگان موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی معرفی و جایزه باربد به آنها اهدا شد. داوران بخش موسیقی کلاسیک وارطان ساهاکیان، تقی ضرابی و سیاوش ظهیرالدینی بوده‌اند و نوید افقه، بهداد بابایی، سیامک جهانگیری و مهیار طریحی داوران بخش موسیقی ایرانی بوده‌اند.  برای اهدای جوایز این بخش هوشنگ کامکار، محمد سریر، ایرج راد و وارطان ساهاکیان روی صحنه آمدند. 
آهنگ‌سازی موسیقی کلاسیک
در این بخش لوح تقدیر به خانم پریسا پیرزاده برای نوازندگی در آلبوم وکالیز اهدا شد. (در روزهای قبل که کاندیداهای این بخش معرفی شدند، حضور پریسا پیرزاده در این بخش به‌عنوان کاندیدای تعجب‌برانگیز بود، چراکه پیرزاده در آلبوم «وکالیز» آثار آهنگ‌سازان موسیقی کلاسیک را اجرا کرده است) و جایزه باربد در بخش آهنگ‌سازی موسیقی کلاسیک به طور مشترک به علیرضا مشایخی برای آلبوم «سپکتروم» و کارن کیهانی برای آلبوم «باغ بی‌برگی» تعلق گرفت. 
موسیقی معاصر بی‌کلام
لوح تقدیر به احسان ضبحی‌فر برای آلبوم «چهارگان» داده شد.  جایزه باربد در بخش آهنگ‌سازی برای موسیقی معاصر بی‌کلام به میلاد درخشانی برای آلبوم «نقطه پرگار» تعلق گرفت. 
آهنگ‌سازی موسیقی معاصر باکلام
جایزه باربد در بخش بهترین آهنگ‌سازی موسیقی ایرانی باکلام به کاوه صالحی برای آلبوم «این هم حکایتی است» تعلق گرفت. 
خوانندگی در بخش موسیقی معاصر باکلام
جایزه باربد در بخش بهترین خواننده موسیقی معاصر به علیرضا قربانی تعلق گرفت. قربانی پس از دریافت جایزه گفت: از هیئت داوران و همه دوستان و بزرگوارانی که در بخش داوری بوده‌اند، تشکر می‌کنم. هر کدام از این عزیزان از بهترین‌ها هستند. واقعیت این است که در عرصه هنر چیزی به نام جایزه یا رتبه خیلی اهمیت ندارد. در هنر، روح و احساس اهمیت دارد و این برعکس بخش ورزش است که کاملا معیارها فیزیکی است. دوستانی که جایزه می‌گیرند، خیلی خوشحالی ندارد و دوستانی هم که جایزه نگرفته‌اند خیلی نباید ناراحت باشند. می‌دانم که آثار ارزشمندی در سال گذشته پدید آمده که جایشان در اینجا خالی است. در ادامه جوایز بخش موسیقی تلفیقی و موسیقی دستگاهی به این شرح به برگزیدگان اهدا شد: 
موسیقی تلفیقی بی‌کلام
جایزه باربد بخش آهنگ‌سازی موسیقی بی‌کلام به گلنوش صالحی برای آلبوم «10 تیر» رسید. 
موسیقی تلفیقی باکلام
جایزه باربد آهنگ‌سازی در بخش موسیقی باکلام - با توجه به نوآوری در فرم و هارمونی جدید برای آثار گذشته؛ لوح تقدیر به فرزاد میلانی برای آلبوم «نوستالژی‌نامه» اهدا شد. جایزه باربد برای آهنگ‌سازی در بخش موسیقی باکلام به میلاد درخشانی برای آلبوم «حرف بزن» رسید. در بخش موسیقی باکلام هیئت داوران هیچ‌کدام از خوانندگان را شایسته دریافت جایزه باربد ندانست. 
آهنگ‌سازی موسیقی دستگاهی بی‌کلام
جایزه باربد در این بخش به قاسم رحیم‌زاده برای آلبوم «آغاز رود» اهدا شد. 
موسیقی دستگاهی باکلام
در این بخش هیئت داوران هیچ آلبومی را شایسته دریافت جایزه باربد ندانست. مجید مولانیا برای آلبوم «در عشق زنده باید» و محمد عشقی برای آلبوم «سرو بالا» تقدیر شدند. 
موسیقی دستگاهی باکلام بخش خوانندگی
در این بخش هیئت داوران هیچ‌کدام از خوانندگان را شایسته دریافت جایزه باربد ندانست. در این بخش سالار عقیلی برای آلبوم «میهن وطنم خوشتر» و وحید تاج برای آلبوم «در عشق زنده باید» تقدیر شدند. 
تفاوت بندبازانِ سیرک و خوانندگان
سالار عقیلی پس از گرفتن جایزه‌اش گفت: امیدوارم ما هنرمندان با هم خوب باشیم. بهتر است با هم مهربان‌تر باشیم تا همدیگر را فقط در مجالس ختم دیدار نکنیم. بهتر است گاهی دور هم جمع شویم و به‌طور حتم با این کار اتفاق‌های خوبی رخ می‌دهد. یادم می‌آید روزی یکی از دوستانم درباره تفاوت میان هنرمندان روی صحنه و بندبازانی که در سیرک‌ها برنامه اجرا می‌کنند، می‌گفت: «تفاوت شما هنرمندان با کسی که در سیرک بندبازی می‌کند، این است که همه برای آن بندباز دعا می‌کنند تا به پایین نیفتد، اما خیلی‌ها آرزو می‌کنند که شما به پایین کشیده شوید».
آهنگ‌سازی موسیقی پاپ
جایزه باربد بهترین آهنگ‌سازی و تنظیم بخش پاپ به کاوه یغمایی «ناگهان رفته» تعلق گرفت. 
خوانندگی موسیقی پاپ
جایزه باربد بهترین خواننده موسیقی پاپ به مهدی یراحی برای آلبوم «آینه قدی» رسید. 
موسیقی نواحی
در این بخش شهباز شاهینی برای آلبوم
«میخک بند» تقدیر شد؛ همچنین از فوزیه مجد هم تقدیر شد. 

نظر شما