شناسهٔ خبر: 23702813 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

دزد زشت، دزد زیبا

صاحب‌خبر -

علی‌اکبر محمدخانی طنزنویس Oostakbar@gmail.com

حتما می‌دانید که دزدی چقدر زشت است. خب اگر نمی‌دانستید نمی‌خواهد خودتان را خیلی اذیت کنید، هلاک می‌شوید می‌افتید رو دست زن و بچه‌تان؛ قدیمی‌ها هم که گفته‌اند: «ندانستن عیب نیست» آنها که دیگر چرت و پرت نگفته‌اند، حتما یه چیزی می‌دانستند که همچین حرفی زده‌اند، پس اگر نمی‌دانستید عیب ندارد، خودتان را اذیت نکنید.
حالا جالب اینکه یک عده نه تنها نمی‌دانند دزدی کار زشتی است بلکه فکر می‌کنند خیلی کار قشنگی هم است، چون چنان قشنگ دزدی می‌کنند که آدم می‌ماند توی روزنامه چه بگوید که مطلبش رد نشود. خب حالا با پولی که به این قشنگی به دست آمده چه باید کرد؟ معلوم است پول به این قشنگی باید خرج قشنگی هم بشود، یعنی با این پول فقط باید عمل زیبایی انجام داد، باید هِی دماغ رو کوچک کرد، هِی لُپ‌ها و لَب‌ها را پروتز کرد، هی چروک‌های صورت را پُر کرد.
حتما می‌گویید «همه این کارها را کردیم ولی باز پول دزدی تمام نمی‌شود.» خب کمی خلاقیت به خرج دهید و عمل‌های زیبایی جدیدی ابداع کنید؛ مثلا شما چهار بار که دماغتان را عمل کنید چیزی از آن باقی نمی‌ماند و بلانسبت مثل میمون می‌شوید، بعد مجبورید دوباره دماغ بکارید و روز از نو و روزی از نو؛ پس باید فکر اساسی کنید، یعنی اینکه یا بروید خرطوم بکارید که چندسال هر چه کوچکش کردید تمام نشود، یا اینکه کلا از مقوله دماغ بکشید بیرون و بروید سراغ اعضای دیگر.
به نظر نگارنده کار کردن روی دستگاه گوارش خیلی جواب می‌دهد؛ مثلا بروید مثل مرغ سنگ‌دون بکارید، سنگدون شمشِ ‌طلا که هیچ، قلوه سنگ را هم آب می‌کند؛ یا مثلا شکمبه و سیرابی بکارید که اگر در کار دزدی جنگل و مرتع بودید به مشکل بر نخورید؛ یا بدهید چند متری به انتهای روده بزرگتان پیوند بزنند که هر چه خوردید سیرمونی نگیرید ایشالا؛ کلیه و مثانه و مخلفات آن هم هر چه اضافه داشته باشید خوب است، چون به هر حال دم و دستگاه موجود کفافِ کله کچل ما رُعایا را نمی‌دهد.
یک پیشنهاد اُکازیون دیگر هم دارم، شما که دارید عمل زیبایی انجام می‌دهید، به جای اینکه هی از سر و تهتان کم کنید، بروید یک چیزی به خودتان اضافه کنید؛ مثلا بروید دست و پا بکارید؛ تصور کنید شش دست و شش پا داشته باشید، اینجوری مثل اختاپوس می‌شوید که خیلی جالب و بامزه است، آنوقت می‌توانید نتایج جام‌جهانی و حتی بالا پایین رفتن قیمت دلار و سکه را هم پیش‌بینی کنید. حُسن دیگرش این است که با شش دست می‌توانید بیشتر دزدیِ کنید و به کمک شش پا چنان به کانادا فرار کنید که میگ‌میگ هم به گرد پایتان نرسد، اگر خدایی ناکرده یک جایی هم گیر افتادید و از غیب تیری تبری آمد یکی از دست‌هایتان قطع شد، لااقل چندتا زاپاس داشته باشید که در خدمت‌رسانی به خلق وقفه نیفتد. مثل بعضی‌ از هم‌صنفی‌هایتان انقدر خنگ نباشید که جوری دله‌دزدی می‌کنند که با پولش فقط می‌توانند نهایتا یک شب را سر کنند، در کل پیشنهاد می‌کنم دوراندیش باشید، دست و پای اضافه بکارید، تُپُل دزدی کنید، تیز و بز باشید و کلا مراقب زیبایی‌هایتان هم باشید.

نظر شما