شناسهٔ خبر: 23702777 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

افزایش 2 برابری تولید گازهای گلخانه ای ایران تا سال 2010

به گزارش ایرنا ، مریم جوان شهرکی دوشنبه شب در آیین چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی کیش (کیش اینکس 2018) افزود: بیش از 75 درصد گازهای گلخانه ای در

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا ، مریم جوان شهرکی دوشنبه شب در آیین چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی کیش (کیش اینکس 2018) افزود: بیش از 75 درصد گازهای گلخانه ای در ایران گاز دی اکسید کربن است که مستقیم از احتراق سوختهای فسیلی حاصل می شود.
وی افزود: همچنین مطالعات جهانی آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که روش های مختلف بهره وری و صرفه جویی انرژی تا 55 درصد در کاهش گازهای گلخانه ای نقش دارند و در بسیاری از کشورها بهره وری و صرفه جویی انرژی به عنوان ارزان ترین، در دسترس ترین و ایمن ترین منبع انرژی شناخته می شود.
وی گفت: بسیاری از کشورها به خوبی برنامه های بهره وری انرژی را اجرا کرده اند که این خود مبین اجرایی بودن و قابل دستیابی بودن آن است.
جوان شهرکی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، ژاپن در 16 سال گذشته با بهره وری، 20 درصد واردات نفت و 23 درصد واردات گاز را کاهش داده استت و فقط با اجرای بهره وری انرژی در 2 کشور انگلستان و آلمان در همین دوره 16 ساله، تقاضای اتحادیه اروپا به گاز طبیعی تا 30% کاهش یافته است.
وی گفت: علاوه بر این، پیشرفت های فناوری موجب شتاب گرفتن توسعه و تجاری شدن انرژی های تجدید پذیر هم شده است ؛ به طور مثال قیمت انرژی خورشیدی فتو ولتاییک در سال 2016 نسبت به 2010، 70 درصد کاهش یافته و این عدد برای انرژی بادی 30 درصد است.

** آمار انرژی ایران
نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد تصریح کرد: عرضه کل انرژی اولیه ایران طی آمار 1394، برابر با 2 میلیارد و 523 میلیون و 500 هزار بشکه معادل نفت خام است از طرفی مصرف انرژی نهایی کشور در این سال معادل یک میلیارد و 318 میلیون و 400 هزار بشکه بشکه معادل نفت خام بوده است.
جوان شهرکی افزود: در مقایسه با سال 1385، انرژی اولیه و نهایی کشور به ترتیب 89 درصد و 33درصد رشد داشته است و اگر میزان انرژی اولیه را در سال قبل (سال 93) را مد نظر قرار دهیم با میزان یک میلیارد و 799 میلیون بشکه معادل نفت خام، در سال 94 جهش قابل توجهی در تولید و عرضه انرژی اولیه رخ داده است.
وی اظهار کرد: در سال 93، مصرف انرژی 43.6 میلیون بشکه معادل نفت خام در پالایشگاههای نفت و 54.4 میلیون بشکه معادل نفت خام در پتروشیمیها بوده است که مجموعا 28 درصد از مصرف انرژی در بخش صنعت را به خود اختصاص میدهد.
وی تصریح کرد: با توجه به این حجم مصرف، نیاز است تا نگاه فراگیری به بهره وری انرژی و مدیریت مصرف انرژی در این بخش های صنعتی داشته باشیم.
وی عنوان کرد: مطالعات مدیریت و ممیزی انرژی در این دو صنعت حاکی از آنست که حداقل به میزان معادل 6.5 و 6 میلیون بشکه نفت خام به ترتیب در صنایع پالایشگاه نفت و پتروشیمی پتانسیل صرفه جویی سالانه وجود دارد که این میزان با اتخاذ و اجرای سیاستهای مناسب، داشتن نگاه سیستماتیک در مدیریت انرژی، استفاده از فناوری های نوین و بکار گیری دیگر مولفه های موثر در بهره وری انرژی قابل دستیابی است.
وی گفت: یکی از بخش های مهم برنامه بهره وری انرژی یونیدو آموزش و ظرفیت سازی در زمینه سیستم مدیریت انرژی و استفاده از روشهای متنوع آموزشی و فرهنگی در حوزه انرژی بوده است.
او افزود: پروژه بهره وری انرژی در صنایع کلیدی ایران با حمایت صندوق جهانی محیط‌ زیست (جف) از سال 2012 به راه افتاده است و توسط سازمان یونیدو به عنوان هماور اجرایی جف در ایران و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران به عنوان همکار دولتی پروژه، در حال اجرا در پنج صنعت انرژی بر شامل سیمان، آجر، پالایشگاه، آهن و فولاد و پتروشیمی است.
وی خاطرنشان کرد: طبق تجربیاتی که تا کنون در برنامه آموزش عملی سیستم مدیریت انرژی حاصل شده است، تنها در این بخش از پروژه ، صرفه‌جویی سالانه معادل 1.3 میلیون گیگاژول حاصل شده است که این میزان بر پایه قیمتهای داخلی انرژی معادل 3 میلیون و 170 هزار دلار آمریکاست.
جوان شهرکی ادامه داد: با توجه به اینکه کل هزینه صرف شده در این بخش از پروژه، 800 هزار دلار آمریکا بوده، بازگشت مالی پروژه کمتر از سه ماه محاسبه می شود و این میزان صرفه‌جویی معادل 365 هزار بشکه نفت خام یا 56 هزارتن ذغال‌سنگ است و در بیانی دیگر یک ماه و نیم مصرف برق کل سیستم حمل و نقل ریلی کشوری مثل سوئد را پوشش می‌دهد.
وی تصریح کرد: این فقط بخشی از دستاوردهای این پروژه در حوزه بهره وری انرژی است که با کمک دولت ایران محقق شده است و اگر چه بسیار خوشحال کننده است اما برای نزدیک شدن کشورمان به استانداردهای بین المللی همچنان راه طولانی را پیش رو داریم.
نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد اعلام کرد که یونیدو آماده است پروژه های مشابه پروژه بهره وری انرژی اجرا شده در پنج صنعت را با کمک دولت ایران در تمامی صنایع کشور اجرا کند.
نماینده یونیدو در ایران گفت: ماموریت اصلی یونیدو، توسعه صنعتی پایدار و فراگیر در کشورهای در حال توسعه و اقتصاد در حال گذار است به منظور اینکه رقابت پذیری اقتصاد افزایش یافته، محیط زیست حفاظت شده، دانش و تجربه های برتر و موفق به اشتراک گذاشته شده و همچنین بنگاه ها و موسسات اقتصادی تقویت شوند.
وی اضافه کرد: مداخله سازمان یونیدو در کشورهای عضو بیشتر به صورت پیشنهادات سیاستگذاری، تحلیل سیاستها، کمک های فنی در انتقال تکنولوژی و ایجاد و تقویت ظرفیت ها از طریق آموزشهای تخصصی و ارایه مدلهای همکاری مشترک (partnership) است.
جوان شهرکی خاطرنشان کرد: یونیدو در چارچوب اهداف توسعه پایدار برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه صنعتی پایدار کشورهای در حال توسعه همراه و همیار دولتها از جمله ایران است و در این راه سه هدف کلیدی کاهش فقر، پیشبرد جهانی‌شدن یک‌پارچه و فراگیر و ترویج محیط زیست پایدار را دائما مد نظر قرار میدهد.
جوان شهرکی در پایان عنوان کرد که سازمان یونیدو با همکاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت امسال برای اولین بار جایزه ملی انرژی برای صنایع نفتی و گازی را راه اندازی کرده است که به زودی اطلاعات چگونگی شرکت در ارزیابی ها به صورت گسترده منتشر می شود.
چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی کیش (کیش اینکس 2018) با حضور بیش از 180 شرکت داخلی و خارجی حوزه نفت و انرژی دوشنبه شب در کیش گشایش یافت.
به گزارش ایرنا در این نمایشگاه که تا پنجم بهمن ماه جاری در محل نمایشگاههای بین المللی کیش دایر است، آخرین فرصت ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری در صنعت انرژی ایران و دستاوردهای سازندگان و تولیدکنندگان صنایع بزرگ نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق و انرژی های نو به نمایش درآمده است.
همچنین بررسی نقش ابزارهای نوین بیمه های بین‌المللی‌ در سرمایه‌گذاری خارجی و معرفی نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران و صدور گواهینامه برای سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران از محورهای جانبی چهاردهمین نمایشگاه نفت و انرژی کیش است.
در این دوره از نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی کیش، نمایندگانی از کشورهای آلمان، ارمنستان، اسکاتلند، سوئد، کره‌جنوبی، آفریقای جنوبی، چین، گرجستان، ایتالیا، فرانسه، سوئیس، روسیه، اتریش، امارات متحده عربی و عراق حضور دارند.
این نمایشگاه با حمایت وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، سندیکای صنعت برق ایران و جمعی از شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی در فضایی معادل 18000 متر مربع برگزار گردیده است.
در حاشیه برگزاری نمایشگاه کیش اینکس 2018 ، نشست‌هایی با حضور مشارکت کنندگان، مدیران و کارشناسان صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، آب، برق و انرژی‌های نو برنامه‌ریزی شده است.
سالانه بیش از یک میلیون و 700 هزار گردشگر داخلی و خارجی از این جزیره مرجانی بازدید و از ظرفیت های مختلف طبیعی ،تفریحی و گردشگری آن استفاده می کنند.
جزیره کیش با مساحت 91.5 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 40 هزار نفر در 18 کلیومتری کرانه جنوبی ایران در محدوده شمالی آب های نیلگون خلیج فارس واقع است و از نظر تقسیم بندی سیاسی و اداری کشور، در محدوده استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد.
6993/7408
خبرنگار: اکبر بهاروند * انتشار: محمد جهانگیریان

نظر شما