شناسهٔ خبر: 23700594 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تقدیم لایحه بودجه 26 هزار میلیارد ریالی شهرداری قم به شورای شهر/افزایش 20 درصدی بودجه عمومی

قم- ایرنا - شهردار قم عصر دوشنبه در بیست و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم و پیش از تقدیم لایحه بودجه سال 97 شهرداری به این شورا گفت: بودجه عمومی این نهاد در سال آینده در مقایسه با سال جاری، 20 درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سید مرتضی سقائیان نژاد در این جلسه اظهار داشت: برغم پیش بینی 12 درصدی نرخ تورم در سال 97 ، بودجه جاری شهرداری قم با افزایش 8.5 درصدی نسبت به سال 96 به چهار هزار و 200 میلیارد ریال رسیده است.
وی افزود: این میزان در شرایطی که رشد بودجه جاری شهرداری ها از سوی وزارت کشور تنها 10 درصد اعلام شده، حاکی از جهت گیری بهره وری و انضباطی در بودجه و تمرکز بر افزایش استفاده بهینه در استفاده از منابع است.
وی نسبت بودجه جاری امسال شهرداری قم به کل بودجه را 21 درصد و نسبت بودجه عمرانی به کل بودجه را نیز 79 درصد ذکر کرد و افزود: سرانه کل بودجه شهرداری قم به ازای هر شهروند معادل 16 میلیون و 600 هزار ریال و سرانه عمرانی هر شهروند نیز 13 میلیون و 200 هزار ریال است.
وی بودجه در نظر گرفته شده برای سازمان های وابسته به شهرداری را بالغ بر 3 هزار و 120 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: برای سال آینده 3 هزار میلیارد ریال منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت جهت تکمیل مرحله نخست طرح قطار شهری و 500 میلیون یورو از منابع فاینانس برای تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پیش بینی شده است.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
وی، سرجمع بودجه شهرداری قم و سازمان های آن از منابع داخلی و همچنین پیش بینی اوراق مشارکت را 26 هزار میلیارد ریال به همراه 500 میلیون یورو از منابع فاینانس اعلام کرد.
سقائیان نژاد با بیان این که از کل مبلغ یاد شده 15 هزار میلیارد ریال برای بودجه عمرانی پیش بینی شده است، افزود: بیش از یکهزار و 870 میلیارد ریال این بودجه برای حفاظت و برخورداری از محیط زیست پایدار و با کیفیت و پنج هزار و 250 میلیارد ریال دیگر نیز برای روان سازی عبور و مرور شهری اختصاص پیدا کرده است.
شهردار قم بیش از 270 میلیارد ریال کل بودجه سال 97 را برای بهره مندی از محیط و فضای امن شهری، بیش از 380 میلیارد ریال را جهت کاهش خطر پذیری و ارتقاء ایمنی شهر و سه هزار و 40 میلیارد ریال را برای رونق اقتصادی شهر و توسعه منابع مالی پایدار و افزایش مشارکت ها دانست و گفت: بیش از 230 میلیارد ریال به امر توسعه شهر خلاق و هوشمند و بیش از 60 میلیارد ریال نیز به تحقق حکمرانی و مدیریت اسلامی مطلوب و قانون مدار تخصیص یافته است.
سقائیان نژاد بیش از 240 میلیون ریال را برای سازمان دهی کالبدی و محتوایی شهر و بهبود کیفیت سیما و منظر شهری و یک هزار و 50 میلیارد ریال را در راستای توسعه متوازن و متعادل تجهیزات و خدمات شهری برای شهروندان و زائران برشمرد و افزود: مبلغی بالغ بر 270 میلیارد ریال برای میراث فرهنگی و حفظ و حراست از بافت های تاریخی و بیش از 2 هزار و 560 میلیارد ریال نیز برای تسویه دیون و بدهی های شهرداری است.
وی، ادامه نوسازی ناوگان اتوبوس رانی و اضافه کردن بیش از 50 دستگاه اتوبوس از منابع داخلی شهرداری و 250 دستگاه اتوبوس از منابع فاینانس را از دیگر اقدام های پیش بینی شده در بودجه سال 97 برشمرد و افزود: این تعداد اتوبوس علاوه بر 120 دستگاهی است که قرار است تعمیر شود و در جهت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و آسایش و رفاه شهروندان مورد استفاده قرار گیرد.
سقائیان نژاد، توسعه معابر ویژه دوچرخه در سطح شهر به میزان 4.5 کیلومتر و افزایش 20 درصدی مسیرهای پیاده راه را از دیگر سیاست های شهرداری در تدوین بودجه مذکور عنوان کرد و یادآور شد: اهتمام به احداث و توسعه پارکینگ های عمومی و توجه ویژه به ایجاد سیستم های کنترل هوشمند ترافیکی و پارکینگ های عمومی در سطح شهر نیز جزو سیاست های خاص پیش بینی شده در بودجه است.
وی با تاکید بر این که در سال 97 نیز نهضت آسفالت معابر همانند سال 96 با جدیت دنبال می شود، افزود: برای سال جاری 300 هزار تن آسفالت را پیش بینی کردیم که این کار انجام شد و برای سال آینده نیز همین مقدار را در دستور کار داریم.
شهردار قم با بیان این که در سال 97 ایجاد 3 متر مربع فضای سبز شهری برای هر شهروند پیگیری می شود، افزود: تکمیل قسمت اعظم رینگ ترافیک شهری یعنی بلوار آیت الله بروجردی(ره) و تقاطع غیر همسطح واقع در انتهای شهرک قدس با زیر گذر شهید کریمی، ادامه عملیات تقاطع غیرهمسطح میدان ولیعصر(عج)، ادامه تملک و احداث بلوار جمهوری اسلامی، رمپ و لوپ های پل 9 دی، تملک زیر گذر امینی بیات، احداث کامل خیابان های کارگر و شهید فهیمی و احداث تقاطع غیرهمسطح خیابان حافظ با ریل راه آهن و تکمیل بلوارهای عمار یاسر و فردوسی در مناطق 1 ، 2 و 4 و زیر گذر فردوسی از دیگر طرح هایی است که در بودجه سال 97 پیش بینی شده است.
شهردار قم همچنین تکمیل عملیات اجرایی مراکز فرهنگی، ورزشی تفریحی، تدوین سند توسعه محله های قم، کمک به مساجد و مراکز فرهنگی، انجام طرح های کوچک محله محور با رویکرد افزایش کیفیت زندگی در محله ها، توسعه زیر ساخت های امداد و اطفاء حریق و تکمیل طرح های مدیریت بحران و انجام طرح های مرتبط با احیای بافت های فرسوده و هویت بخشی به سیما و منظر شهری را از جمله طرح های پیش بینی شده در بودجه سال 97 دانست و تصریح کرد: بودجه سال 97 شهرداری قم به گونه ای تنظیم شده که ضمن توجه به همه ابعاد زندگی شهری در تمام مناطق شهرداری شاهد افزایش تلاش و فعالیت در جهت پیشرفت این شهر مقدس باشیم.
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن قدردانی از شهرداری قم برای تدوین و ارائه به موقع بودجه سال 97 افزود: مدیریت شهری باید به مناطق محروم شهر توجه بیشتری داشته باشد.
در این جلسه لایحه بودجه سال ۹۷ شهرداری قم و سازمان های تابعه با حضور احمدامیرآبادی نماینده قم و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، تقدیم شورای اسلامی شهر قم شد.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی

انتهای پیام /*

نظر شما