شناسهٔ خبر: 23700536 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

لزوم بهینه سازی سیستم مخابرات پایتخت در زمان بحران

عصر امروز نشست مشترک شورای معاونین شهرداری تهران و وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات با حضور نجفی و آذری جهرمی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمد علی نجفی با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های مشترک میان این دو ارگان اظهار کرد: امیدوارم همکاری فی مابین منجر به خدمات رسانی بهتر به شهروندان شود و الگویی برای انجام وظیفه در سایر شهرها باشد.

شهردار تهران با اشاره به لزوم  بهینه سازی سیستم مخابرات پایتخت به ویژه در زمان بحران گفت: مدیریت شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهردار است و ٣٠ دستگاه در آن عضویت دارند. زلزله اخیر ملارد موجب شد تا ١۶ کارگروه مستقل این ستاد فعال شوند و بازه زمانی ٣ ماهه تعیین کردیم تا تمام کارگروه ها برنامه های خود را اعلام کنند.

نجفی با اظهار امیدواری نسبت به همکاری شهرداری تهران و وزارت ارتباطات برای نصب دکل ها در پایتخت عنوان کرد: همکاری دو ارگان در حوزه بحران باید در قالب یک کارگروه مشترک پیگیری شود. پیشنهاد من این است که یک کارگروه اصلی داشته باشیم و موضوعات در آن مطرح شود.

وی در ادامه به استفاده از ظرفیت وزارت ارتباطات در حوزه طراحی شهری پرداخت و گفت: امیدوارم در آینده در خصوص اختلافاتی که در مورد میدان امام خمینی (ره) داریم به تفاهم برسیم و از ظرفیت وزارت خانه برای احیای میدان مشق استفاده کنیم.

شهردار تهران در پایان تصریح کرد: تلاش ما این است تا همکاری بین مدیریت شهری و وزارت ارتباطات منشا خیر و برکت برای شهر و شهروندان و در مرحله بعد برای مجموعه وزارت خانه و شهرداری تهران باشد.

 

وزیر ارتباطات: باید در زمان بحران همفکری داشته باشیم

محمدجواد آذری جهرمی ضمن با اشاره به اینکه مسئولیت توسعه زیرساخت های شهر هوشمند بر عهده وزارت ارتباطات است، اظهار داشت: وزارت ارتباطات ۹۲ درصد از فعالیت های اجرایی اش را واگذار کرده و تنها ۸ درصد از این فعالیت ها سهم دارد و بیشتر مسئولیت سیاست گذاری و برنامه ریزی را بر دوش دارد.

جهرمی ادامه داد: به همین دلیل است که در طی زمان ۱۸ شرکت و ۳ اپراتور شکل گرفتند و امروز شاهد توسعه نسل چهارم هستیم که در تهران از طرف تمام اپراتورها کامل شده است و تا دهه فجر در تمام کشور نیز کامل می شود. 

وی در خصوص اینکه مسیر کلی توسعه ارتباطات به سوی فیبر نوری رفته است که در آن مشکل داریم، تصریح کرد: وقتی تکنولوژی ۴جی می شود هر دکل ۱۰ گیگابایت دیتا می فرستد که فناوری رادیویی توانایی آن را ندارد. از طرف دیگر مردم به خاطر یک جور تشویش فکر می کنند این دکل ها سرطان زا هستند و این باعث می شود موقع مکان یابی دکل ها معارض به وجود بیاید. 

وی ادامه داد: وقتی از ۱۰ دکل ضروری سه عدد مورد معارض قرار می گیرد، طبیعی است که ۷ دکل نمی توانند از پس ارتباطات منطقه بربیایند.

آذری جهرمی در ادامه و پس از فتح باب بحث درباره مواقع بحران، ضمن طرح این گلایه از شهرداری که مجوز نصب دکل های شرایط خاص از طرف شهرداری صادر نمی شود، گفت: همه تجریه درموقع بحران را داریم. در زلزله اخیر تهران آسیبی به زیرساخت های ارتباطاتی وارد نشد اما در منطقه غرب تهران مشکلاتی برای کانال های ارتباطاتی مردم به وجود آمد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: شواهد نشان می دهند که لازم است در زمینه بحران همفکری هایی داشته باشیم. باید به یک فرمول واحد برسیم تا بیت المال و وقت هدر نروند.

وی درباره پیشبرد همکاری ها میان این دو نهاد گفت: باید بتوانیم از لایه های اولیه عبور کنیم چراکه به عنوان مثال اگر نتوانیم مشکل جاگذاری دکل ها را حل کنیم، اساسا امکان ادامه مذاکره درباره مسایل دیگر را نخواهیم داشت. من یک مثال در این باره می زنم. در استادیوم آزادی کلا خطوط موبایل جواب نمی دهند. چون یکی از اپراتورها حاضر شد ۱۰۰ اکسس پوینت در نقاط مختلف آنجا نصب کند. اما هنوز که هنوز است در این کار گیر کرده است چون یک نفر در استادیوم هست که جلوی این کار را گرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد داد کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان رده بالای این وزارتخانه و شهرداری تشکیل شود که چند کارگروه دیگر ذیل آن تشکیل شوند و روی هر کدام از محورهای همکاری به طور تخصصی و جزئی کار کنند. وجود این کارگروه های کوچکتر باعث می شود فرایندها چابک تر طی شوند.

آذری جهرمی خاطر نشان کرد: این کارگروه ها در سه حوزه امورات جاری، شهر هوشمند و دولت الکترونیک و فیبر و دکل ها به فعالیت بپردازند.

نظر شما