شناسهٔ خبر: 23700270 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

«در حلقه رندان» گل سرسبد بخش جنبی نماشگاه پانزدهم/شعر طنز روح نشاط را در جامعه احیا می کند

خبرگزاری شبستان: رئیس حوزه هنری هرمزگان، از طنز به عنوان یکی از نیازهای جدی جامعه امروز نام برد و تصریح کرد: شعر طنز روح نشاط و شادابی را در بین مردم احیا می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس،  انوشیروان پیشدار در برنامه «در حلقه رندان» ویژه برنامه همایش ملی طنازان و آیین رونمایی از کتاب شعر طنز«خالوبندی» از برنامه های جنبی نمایشگاه بزرگ کتاب هرمزگان خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتاب هرمزگان از بزرگترین رویدادهای فرهنگی است که همه ساله به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بندرعباس برگزار می شود.

 

وی با اشاره به اینکه «خالوبندی» دومین اثر طنز راشد انصاری است که در دو سال اخیر توسط حوزه هنری به چاپ رسیده است، افزود: چاپ شعر طنز جرات می خواهد، بیش از 20 بار، اشعار طنز راشد انصاری ممیزی شد.

 

پیشدار عنوان کرد: حوزه هنری هرمزگان به تبع حوزه هنری کشور در زمینه شعر طنز که نیاز جامعه امروز است به طور جدی ورود پیدا کرده است و در این زمینه هم کارگاه های شعر طنز دایر شده و هم چاپ کتاب شعر طنز چاپ شده است.

 

 

وی در ادامه به وضعیت نشر در حوزه هنری نیز اشاره کرد و یادآورشد: نزدیک به 10 عنوان کتاب در حوزه ادبیات پایداری، مقاومت، داستانی، نمایشی، کودک و نوجوان و ... در دست چاپ داریم و در دو ماه گذشته نیز پنج کتاب نمایشی با موضوع قصص قرآنی از نویسندگان استان به چاپ رسید.

 

حوزه شعر طنز نیازمند نشست های نقد تخصصی است

 

دکتر اسدالله نوروزی، استاد دانشگاه و منتقد شعر طنز نیز گفت: حوزه شعر طنز جنوب کشور به ویژه هرمزگان، نیازمند نشست های نقد تخصصی است.

 

وی با اشاره به وضعیت سیر و حرکت حوزه طنز و فکاهی استان طی چند دهه اخیر، اظهار کرد: نیاز است در راستای تقویت مکتوبات حوزه طنز استان از هر 600 ناشر حاضر در نمایشگاه پانزدهم، تمام آثار طنز جمع و برای تقویت کتابخانه های استان و سایر بخش ها خریداری شود.

 

نوروزی ادامه داد: حوزه طنز استان در چهار دهه اخیر با فراز و نشیب هایی همراه بوده و متاسفانه آن گونه که باید به دلیل عدم وجود امکانات نرم افزاری و شاید مورد دغدغه نبودن دست اندرکاران این حوزه، شاهد واکاوی و نقد جدی با هدف بهبود شرایط موجود در این حوزه نبوده ایم.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به فعالیت ها و آثار چند تن از طنزپردازان استان یادآور شد: در سال های اخیر شاهد بهبود کیفیت این آثار بوده ایم.

 

وی، آموزش و برگزاری کارگاه های تخصصی را نیاز جدی حوزه شعر طنز استان دانست و گفت: بزرگان این حوزه در استان باید بیش از پیش به تاثیرگذاری آثار خود و کاربردی سازی آن توجه داشته باشد که نیازمند این امر ارتباط با حوزه طنز سایر استان هاست.

 

 

شعرخوانی و جفتی نوازی هنرمندانه

 

شعرخوانی دکتر اکبر بهداروند، راشد انصاری، مسلم محبی، عبدالحسین انصاری، ایرج انصاری فرد، امین صمدی، فیروزه دهقانی و جواد ضمیری به همراه جفتی نوازی هنرمندانه «علی چرخی نفر» از هنرمندان موسیقی جزیره قشم از دیگر بخش های این برنامه بود.

 

رونمایی از کتاب «خالوبندی» اثر راشد انصاری

 

کتاب «خالو بندی» اثر راشد انصاری شامل 50 قطعه شعر طنز در 144 صفحه که به همت حوزه هنری استان هرمزگان توسط انتشارات امینان به چاپ رسیده است در این برنامه رونمایی شد.

 

گفتنی است؛ پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان هرمزگان از یکم بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس واقع در سه راه جهانبار دایر و تا ۷ بهمن میزبان دوستداران فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

 

 

 

 

 

نظر شما