شناسهٔ خبر: 23698922 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت‌وگو در مورد برجام ومسائل منطقه، محور دیدار جانسون و تیلرسون

لندن - ایرنا - رکس تیلرسون و بوریس جانسون وزیران امور خارجه آمریکا و انگلیس، روز دوشنبه در لندن با یکدیگر ملاقات و در مورد توافق هسته‌ای ایران و مسائل منطقه‌ای مانند بحران های سوریه و یمن، مذاکره کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رکس تیلرسون که به دنبال انصراف دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از سفر به لندن، وارد انگلیس شده است، در جمع خبرنگاران تأکید کرد که رابطه دو کشور بیش از گذشته، مستحکم و قوی است.
وی اظهار داشت: ما نیز مانند لندن، این رابطه را ویژه می‌دانیم و زمان زیادی را برای گفت‌وگو در رابطه با تحولات بین‌المللی با یکدیگر صرف می‌کنیم.
جزئیات بیشتری در رابطه با دیدار دو طرف منتشرنشده است، با این ‌حال منابع انگلیسی، گفت‌وگو در رابطه با برجام را یکی از اصلی‌ترین محورهای مذاکرات تیلرسون با جانسون عنوان می کنند.
اسکای نیوز نیز در گزارشی نوشت: تیلرسون تلاش خواهد کرد تا مطابق با درخواست رئیس جمهوری آمریکا، حمایت اروپا را برای اعمال تغییرات در برجام بدست آورد. این در حالی است که برجام تنها برای مسائل هسته ای طراحی شده، علاوه بر اینکه کشورهای مذاکره کننده، اعتقادی به تغییر در مفاد برجام ندارند.
به ‌رغم گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبند بودن ایران به تعهداتش در چارچوب برجام، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا در بیانیه ای با تکرار ادعاهای نخ نمای خود علیه ایران، امضای هر مصوبه کنگره را برای حفظ برجام، منوط به شرط هایی کرده است که کشورهای اروپایی تاکنون به اجرای آن تمایلی نشان نداده اند.
تیلرسون همچنین قرار است در جریان سفر به لندن با ترزا می نخست وزیر انگلیس در داونینگ استریت دیدار کند. او در بدو ورودش از ساختمان سفارتخانه جدید آمریکا در لندن که قرار بود توسط رئیس جمهوری این کشور در ماه فوریه افتتاح شود، بازدید به عمل آورد.
انصراف ترامپ از سفر به لندن برای سومین بار پیاپی بر روابط لندن و واشنگتن سایه افکنده است. وی که قرار بود در ماه فوریه آینده به منظور بازگشایی سفارت آمریکا به لندن سفر کند، هفته پیش با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که از این سفر منصرف شده است.
ترامپ درباره این تصمیم نوشت: دلیل لغو سفر من به لندن این است که اعتقادی به تصمیم دولت اوباما برای فروش سفارتخانه کشورمان در یکی از بهترین نقاط لندن، در ازای خرید یک مکان پرت و دورافتاده به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار ندارم. توافق بدی است.
تصمیم وی در باره لغو سفرش به لندن، با واکنش‌های مختلفی در انگلیس روبرو شده است.
با این حال تحلیل گران مسائل سیاسی با اشاره به این مطلب که ساختمان جدید سفارتخانه آمریکا در لندن، در زمان ریاست جمهوری جورج بوش معامله شده و ارتباطی به دولت اوباما ندارد، تصمیم ترامپ را ناشی از نگرانی وی را به علت نگرانی از استقبال نکردن مردم انگلیس از حضور وی، عنوان می کنند.
این تحلیل بی ارتباط با هشدار گروه های مدنی مخالف ترامپ نیست که گفته اند در صورت سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن، خیابان‌های شهر را با حضور گسترده خود مسدود کرده و اجازه تردد به خودروی حامل وی را نخواهند داد.
در همین حال صادق خان شهردار لندن و از مخالفان سرسخت رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به تصمیم ترامپ برای لغو سفرش به لندن گفت که ترامپ پیام روشن مردم لندن را دریافت و درک کرده است که اگر به این شهر سفر کند، با تظاهرات گسترده مردم مواجه خواهد شد.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر نیز با اشاره به اینکه رابطه انگلیس و آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار نیست، از اظهارات توهین‌آمیز ترامپ و بی‌اعتنایی وی به نهادهای بین‌المللی انتقاد کرد.
با این حال جانسون با انتشار پیام تندی در توییتر خود، برای مخالفان ترامپ در کشورش خط ‌ونشان کشید و گفت: اجازه نخواهیم داد تا تعدادی افراد طوطی صفت، رابطه میان دو کشور را به خطر بیندازند.
وی افزود: آمریکا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار واحد در انگلیس است، اما صادق خان (شهردار لندن) و جرمی کوربین (رهبر حزب کارگر) مصمم هستند که این رابطه حساس را به خطر بیندازند.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تا این لحظه تاریخ مشخصی برای سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به انگلیس مشخص نشده است و برخی رسانه‌های انگلیس از احتمال سفر ترامپ به لندن در اواسط سال جاری میلادی (2018) خبر می‌دهند.
یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرده است که قرار است ترزا می و ترامپ در حاشیه نشست داووس که از روز سه شنبه آینده در سوئیس آغاز می شود، با یکدیگر دیدار کنند.
اروپام**هـ ن**1486**انتشاردهنده: محسن شریفی**

انتهای پیام /*

نظر شما