شناسهٔ خبر: 23698138 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

در برنامه ميهمان آشنای استوديو الفبا مطرح شد

قدردانی رئيس كميسيون اجتماعي مجلس از حرکت به سوی شفافیت و اطمینان‌سازی در آموزش‌وپرورش

تهران (پانا) - رييس كميسيون اجتماعي مجلس در برنامه ميهمان آشنای استوديو الفبا انتخابات نمايندگان معلمان در هيات امنا صندوق ذخيره و فرايند انتخاب و انتصاب مديران مدارس را برنامه هاي خوبي در راستاي شفافيت و اطمينان‌سازي در آموزش و پرورش دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، سومين برنامه ميهمان آشنا در استوديو الفبا برگزار شد که ميهمان اين برنامه عبدالرضا عزيزي، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي بود.

وي در اين نشست گفت: شش سال است نماينده مجلس هستم و اولين بار است چنين فضايي را در آموزش‌وپرورش مي‌بينم، اين استوديو حس پاسخگويي و پرسش‌گري ايجاد مي‌كند. اينجا متعلق به همه معلمين و مسئولين است تا بيايند و پرسش كنند يا پاسخ بدهند.

عزيزي در ادامه با اشاره به جامعه معلمان كشور گفت: معلمان ما در فضاي فعلي جامعه مظلوم واقع شده اند، اگر معلم هاي ما قوي باشند و از آنها حمايت شود بسياري از آسيب هاي اجتماعي كاهش مي يابد.  تعليم و تربيت درست دانش آموزان، خود عاملي مهم در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي است. براي اين منظور لازم است شان معلمان حفظ شود اما متاسفانه شأن معلم هاي ما در حرف خيلي زياد حفظ مي شود اما در عمل بسيار كم توجه مي شود.

رئيس كميسيون اجتماعي مجلس گفت: جامعه ما نياز به تمرين دموكراسي دارد و در فضاهاي آموزشي از جمله آموزش و پرورش كه افراد از كودكي وارد آن مي شوند، اين تمرين دموكراسي ضرورت دارد. افراد دوران طلايي سن خود را در آموزش وپرورش و مدرسه مي گذارنند و اين بهترين مقطع زماني است تا بتوانيم دموكراسي را  به آنها بياموزيم. تمرين دموكراسي مي تواند از طريق شوراهاي دانش آموزي و همين طور انتخاب مديران مدارس توسط معلمان انجام گيرد و اين قبيل فعاليت ها، دموكراسي را  بين دانش آ‌موزان و هم چنين معلمان بسط مي دهد. مي‌توان  رؤساي مناطق آموزشي را از طريق مديران، معلمان يا حتي مشاركت انجمن هاي اولياي مدارس انتخاب كرد. شأن معلمان و آموزش وپرورش بالاتر از آن است تا سياسيون براي آنها مدير مدرسه يا رئيس اداره آموزش وپرورش انتخاب كنند.

دو خبر خوب

عزيزي درباره دو خبر خوبي كه وزير آموزش‌و‌پرورش در جلسه امروز دادند گفت: اولين خبر، ايجاد سامانه‌اي براي انتخاب مديران مدارس بر اساس شايستگي هاي آنان بود كه قرار است تا معلمان در اين سامانه ثبت نام و افراد با بيشترين امتياز به عنوان مدير انتخاب شوند، كه باعث انتخاب مديران شايسته و توانمند در مدارس مي شود. خبر خوب ديگر، انتخاب دو نماينده از طرف معلمان در هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان است كه معلمان از طريق يك انتخابات اين نمايندگان را انتخاب مي كنند. اين كار باعث افزايش مشاركت و شفافيت در اين صندوق مي شود.

تأمين بودجه درجهت كاهش آسيب هاي اجتماعي در وزارت آموزش و پرورش

وي درباره كاهش آسيب هاي اجتماعي گفت: از سال 1394 با حساسيت مقام معظم رهبري براي كاهش آسيب هاي اجتماعي، كميسيوني به رياست مقام معظم رهبري و رؤساي قوا تشكيل مي شود كه از جمله وزير آموزش وپرورش و من در آن كميسيون حضور داريم. در اين جلسات رؤساي قوا بايد به مقام معظم رهبري پاسخ گو باشند و مقام معظم رهبري پيگيري كاهش آسيب ها از طريق روساي قوا و ساير اعضا هستند. همچنین براي اولين بار در سال 97، 300 ميليارد تومان در لايحه بودجه كشور براي كاهش آسيب هاي اجتماعي گنجانده شد و سازمان اجتماعي به رياست رئيس‌جمهوری و دبيري وزارت كشور تشكيل شده و ما هم در مجلس از اين سازمان گزارش مي‌خواهيم. وزارت آموزش وپرورش مي تواند مطابق برنامه‌هايي كه مي‌آورد ، از اين 300 ميليارد تومان بودجه در جهت كاهش آسيب هاي اجتماعي كسب كند.

آموزش و پرورش با قانونمندكردن انتخاب مديران، راه دخالت را ببندد

وي در پاسخ به پرسشي در باره فشارهايي كه از طرف برخي نمايندگان به وزارت آموزش وپرورش وارد مي شود تا برخي مديران از طرف آنان تعيين شود، گفت: در اين زمينه آموزش وپرورش مقصر است و به دليل نبودن شيوه هاي مشخص و اجرايي براي انتخاب مديران مدارس و مناطق اين فضا باز مي‌شود كه برخي فشارهايي براي منصوب كردن افراد نزديك به خود وارد كنند. لازم است  آموزش وپرورش انتخاب مديران را با قانون مندكردن وشفافيت به گونه‌اي تنظيم كند كه راه براي اين فشارها بسته شود.

قانون را نمي توان يك شبه تغيير داد

وي درباره ارسال لايحه قانون مديريت خدمات كشوري از طرف دولت به مجلس گفت: يك قانون را يك‌شبه نمي توان تغيير دارد و عوارض و مسايل و مشكلات آن را نديد، تغييرات بايد تدريجي باشد. اينكه پاداش‌هاي پايان خدمت به ناگاه كاهش يابد و يا سابقه فرهنگيان در دوران تحصيل محاسبه نشود، موافق نيستم. كميسيون اصلي قانون مديريت خدمات كشوري كميسيون اجتماعي مجلس هست و من به  عنوان رئيس كميسيون  مخالف تغيير يك‌شبه قانون هستم.

عزیزی درباره قانون مديريت خدمات كشوري افزود: اين قانون  در زمان خودش خيلي خوب بود، اما اكنون اين قانون عين بي‌عدالتي شده و در آن بايد تجديد نظر صورت گيرد.

نظر شما