شناسهٔ خبر: 23698037 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

جلسه‌ای به یاد شهدای پلاسکو در دارالقرآن آتش‌نشانی+صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه آموزش عمومی احد اصل‌محمدی، پیشکسوت قرآنی کشورمان در دارالقرآن آتش‌نشانی به یاد شهدای آتش‌نشانی حادثه پلاسکو برگزار شد.

صاحب‌خبر -

جلسه ای به یاد شهدای پلاسکو در دارالقرآن آتش نشانی+صوت و عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جلسه آموزش عمومی احد اصل محمدی، پیشکسوت قرآنی کشورمان شب گذشته دوم بهمن پس از نماز مغرب و عشاء در دارالقرآن آتش‌نشانی واقع در میدان حسن‌آباد تهران به یاد شهدای آتش نشانی حادثه پلاسکو برگزار شد.

در این جلسه اعضا به ارائه تلاوت های تقلیدی از استاد منشاوی پرداختند و احد اصل محمدی نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد. همچنین هرکدام از قرآن آموزان، دفترچه ای به احد اصل محمدی تحویل می‌دادند و این پیشکسوت قرآنی نکات را در دفترچه یادداشت می‌کرد.

احد اصل محمدی با بیان اینکه امشب همزمان با شب سوم رحلت یکی از مادران اعضای جلسه، والده حاج آقای خلیق است، گفت:  چند ماه پیش، خواب حاج بیوک اصل محمدی، پدرم را دیدم، همین جلسه قران در آتش نشانی نشسته بودیم و حاج آقا، کسالت داشتند. هنوز هم جلسه آغاز نشده بود و دوستان در حال آمدن به جلسه بودند. به حاج آقا عرض کردم شما کسالت دارید، برید منزل. گفت نه شما جلسه را ادامه بده.

جلسه ای به یاد شهدای پلاسکو در دارالقرآن آتش نشانی+صوت و عکس

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: به یاد دارم، حاج آقا 7 شب در 7 نقطه تهران مسجد جامع نارمک، مسجد هفت چنار، مسجد قنات آباد، مسجد دارالسلام، مسجد امام حسین(ع) جلسه داشت. اگر ایشان مریض می‌شد، مثل الان نبود که موبایل و فضای مجازی زیاد باشد و بتوانیم اطلاع رسانی کنیم. یک شب ایشان مریض شد و با هم رفتیم در جلسه مسجد جامع نارمک نشست و قرار بود به علت کسالت، جلسه را نیم ساعته تمام کنند. رفتیم و در جلسه نشستیم و حاج آقا تا ساعت 11 شب نشست و اصلا مریضی و کسالتش فراموش شد. اموات الان می‌دانند که با برداشته شدن پرده ها، چه خبر است و جلسه قرآن چقدر با ارزش است.

احد محمدی در بخشی از جلسه با تلاوت آیه فَلَوْلَا إِذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ از سوره واقعه به بیان تفسیر آیات پرداخت و گفت: در ايـنـجـا بـا بـكـار بـردن (فـاء) تـفـريـع مـى فـهـمـانـد كـه بـه اول گـفـتـار بـرگـشته، مى فرمايد: اگر شما در نفى بعث راه صحيحى رفته ايد، و در انكار اين قرآن كه شما را از بعث خبر مى دهد روش درستى داريد، جان محتضرى را كه دارد مـى مـيـرد و تا حلقوم او رسيده، به او برگردانيد، مگر جز اين است كه مى گوييد مرگ تـقـديـر خـداى تـعالى نيست ؟ و مگر معناى اين گفتارتان نيست كه مسأله مرگ و مير امرى تـصـادفـى و اتـفاقى است، پس بايد بتوانيد براى يكبار هم كه شده جان يك محتضر را بـه او بـرگـردانـيـد، چـون امـر تـصـادفـى هـمـانـطـور كه پيش ‍ آمدنش تصادفى است، بـرگـشـتنش هم تصادفى است، و مى شود با چاره جويى آن را برگردانيد، و از تحققش جـلوگـيـرى كرد، و اگر نمى توانيد بگيريد، پس بدانيد كه مرگ مسأله اى است حساب شده و مقدر از ناحيه خدا، تا جان ها را به وسيله آن به سوى بعث و جزا سوق دهد.

جلسه ای به یاد شهدای پلاسکو در دارالقرآن آتش نشانی+صوت و عکس

احد اصل محمدی با تلاوت آیه «وَأَنتُمْ حِينَئِذٍ تَنظُرُونَ» گفت: شما محتضر را تماشا مى كنيد دارد از دستتان مى رود و پيش رويتان مى ميرد و شـمـا هـيـچ كارى نمى توانيد بكنيد، و معناى اين كه فرمود: (و نحن اقرب اليه منكم و لكن لا تبصرون ) اين است كه : شما او را تماشا مى كنيد، در حالى كه ما از شما به وى نـزديـك تـريـم، چـون مـا به سراسر وجود او احاطه داريم، و فرستادگان ما كه مأمور قـبـض ‍ روح او هـسـتـنـد نـيـز از شـما به وى نزديك ترند، اما شما نه ما را مى بينيد و نه فرستادگان ما را.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: و ايـن كـه مسأله قبض روح را هم به خدا نسبت داديم و هم به فرستادگان او، به خاطر اين است كه قرآن كريم اين كار را كرده، يكجا مسأله قبض روح را به خدا نسبت داده، مى فرمايد: (اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا)، و در جاى ديگر آن را به ملك الموت نسبت داده، و فـرمـوده. (قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَّلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي)، و جاى ديگر آن را به رسولان خدا نسبت داده مى فرمايد: (حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ. و جـمـله (فَلَوْلَا إِن كُنتُمْ غَيْرَ مَدِينِينَ) ) تكرار همان (لولا) اى است كه گذشت، و اين تـكـرار بـه خـاطـر تأكيد اسـت، و كـلمـه (مـدينين ) به معناى (مجزيين - جزا داده شـدگـان اسـت )، از مـاده (دان - يـدين ) است، كه معناى (جزى - يجزى ) را مى دهد، مى فرمايد: پس چرا او را بر نمى گردانيد اگر جزايى در كار نيست و شما جزا داده نمى شويد، و ثواب و عقابى نداريد.

جلسه ای به یاد شهدای پلاسکو در دارالقرآن آتش نشانی+صوت و عکس

احد اصل محمدی در ادامه با تلاوت آیه تَرْجِعُونَهَا إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ گفت: اگر راست مى گوييد و در ادعاى خود كه بعث و جـزايـى نـيـسـت، صـادقـيـد، چـرا او را بـر نمى گردانيد؟ پس معلوم شد كه در واقع جمله (تـرجـعـونـهـا) مدخول (لولا) است، و تقدير كلام چنين است .)

یادآور می‌شود، این جلسه از سال ۱۳۸۲ در دارالقرآن آتش‌نشانی واقع در میدان حسن‌آباد انتقال برگزار و قبل از آن به مدت ۱0 سال در دارتحفیظ القرآن الکریم واقع در خیابان ایران برگزار شده است.

گفتنی است؛ دومین جلسه قرآن احد محمدی، جمعه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ در دارالقرآن ام‌الائمه(ع) واقع در نازی‌آباد، میدان بهمنیار، خیابان بهمنیار، اول خیابان فرشچیان برگزار می‌شود.

در ادامه تلاوت های این جلسه و گزارش تصویری ارائه می‌شود.

 

نظر شما