شناسهٔ خبر: 23697795 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

اکبریان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

خرید توافقی، راهگشای رونق بازار برنج ایرانی نیست

نایب رئیس انجمن برنج گفت:خرید توافقی، تاثیری در رونق بازار برنج داخلی نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

علی اکبریان نایب رئیس انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه خرید توافقی، تاثیری در رونق بازار برنج داخلی نخواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به اطلاع رسانی نامناسب، هنوز برخی کشاورزان از اجرای خرید توافقی محصول با خبر نیستند، ضمن آنکه دریافت نامه از اداره کل جهاد استان و شورای محل برای فروش برنج دست و پای کشاورزان را بسته است.

 وی با انتقاد از محدودیت زمانی اجرای خرید توافقی برنج افزود: با وجود آنکه دولت برای حمایت تولیدکنندگان به تازگی اقدام به خرید توافقی برنج در استان های شمالی کرده است، اما تا 15 بهمن این امر ادامه دارد.

اکبریان ادامه داد: در فرآیند خرید دولت هر کیلو برنج ندا را با نرخ 5 هزار و 450 ، فجر7 هزار و 100 و طارم و و هاشمی 9 هزار و 100 تومان خریداری می کند.

نایب رئیس انجمن برنج با اشاره به اینکه شالیکوبان حلقه اول تولید هستند، افزود: دولت برای تامین ذخیره استراتژیک باید بخشی از خرید خود را شالیکوبان و کارخانه داران خریداری می کند، زیرا دولت در زمان واردات برنج به طور مستقیم از کشاورزان خریداری نمی کند، بلکه از کارخانه های خارجی خرید می کند که این امر برای کارخانه های خارجی اشتغالزایی در بر دارد.

وی ادامه داد: در سال های قبل شرکت غله در خرید توافقی از کارخانه های مباشر خریداری می کرد که امسال جهت حمایت از کشاورزان باید این سیاست دنبال می شد .

اکبریان از افت مجدد قیمت برنج ایرانی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو برنج ندا با 10 درصد خرده به صورت فله با نرخ 4 هزار و 700، طارم 8 هزار و 500، شیرودی 5 هزار و 100 و هر کیلو برنج بسته بندی و بوجار ندا 5 هزار، شیرودی 5 هزار و 500 و طارم 9 هزار و 500 تا 10 هزارتومان است.

به گفته این مقام مسئول؛ کاهش قدرت خرید مردم و انباشت برنج در انبارها دلیل اصلی رکود و کاهش قیمت برنج ایرانی در بازار به شمار می رود.

وی تاکید کرد: اختلاف فاحش قیمت برنج در بازار تهران با استان های شمالی را نشان از حباب کاذب قیمت و جولان دلالان است.

نایب رئیس انجمن برنج با اشاره به اینکه سیاست کنونی خرید توافقی راهکار مناسبی برای خروج از رکود بازار برنج ایرانی نیست، یادآور شد: با توجه به شرایط سخت خرید و مشخص نبودن زمان پرداخت، کشاورزان تمایلی به فروش محصول خود به دولت ندارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما