شناسهٔ خبر: 23697699 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

رپرتاژ/

دیدنی های سفر به مشهد

صاحب‌خبر -
شهر مشهد از کلان شهرهای ایران در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی میباشد. مشهد دومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران است. این شهر در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است و به خاطر وجود حرم امام هشتم در آن، سالانه پذیرای میلیونها زائر از داخل و خارج کشور است.

 استان خراسان تا سال 1383 با مساحتی که حدود یک پنجم مساحت کل کشور را تشکیل می داد، وسیع ترین استان کشور بود. پس از آن به سه استان خراسان رضوی با مرکزیت مشهد، خراسان جنوبی با مرکزیت بیرجند و خراسان شمالی با مرکزیت بجنورد تقسیم شد. مشهد از شمال به شهرستان کلات، از غرب به چناران و نیشابور، از از شمال غربی به درگز و از شرق به سرخس و تربت جام محدود می شود. نام رضوی  به علت وجود مقبره ی امام رضا در این شهر است. برای اطلاع از تور لحظه آخری و اطلاعات  تور مشهد به سایت سفرباتو سر بزنید

وضعیت آب و هوایی
استان خراسان رضوی دارای آب و هوای گوناگون در شهرستان های مختلف است، در بعضی شهرستان ها بارندگی بیشتر دیده می شود که به واسطه ی مرتفع بودن آنهاست. در کل هوای استان خراسان خشک و معتدل است. بهترین زمان سفر به مشهد از نیمه فروردین تا اواخر خرداد است که شهر از شلوغی کمتری برخوردار است و آب و هوا ملایم تر است.

پارک طبیعی هفت حوض
هفت حوض از زیباترین جاذبه های طبیعی مشهد است که در دل کوه های خلج قرار دارد. این محل در هفت کیلومتری مشهد است و بعد از آن با طی حدود 2 کیلومتر پیاده روی به 7 حوضچه طبیعی می رسید. بعضی حوضچه ها به وسعت استخری کوچک هستند و آب با عبور از این هفت حوضچه به حوضی بزرگتر می ریزد و سپس راهی رودخانه می شود. این پدیده طبیعی در اثر فرسایش شیمیایی با باران های اسیدی در یکی از سرشاخه های رودخانه در ارتفاعات رو به جنوب بینالود شکل گرفته است. این منطقه بسیار آرامش بخش است و در آن تنها صدای جریان آب به گوش می رسد. مسیری که با پای پیاده طی می کنید کوهستانی و سنگلاخ است و بهتر است در روشنایی روز به این منطقه بروید.

باغ پرندگان مشهد
این مجموعه در سال 1393 در کنار ساختمان الماس شرق احداث شد. در این پارک انواع پرندگان کمیاب به نمایش گذاشته می شوند و برای حفظ موارد بهداشتی برای حضور گردشگران و زائران، شرایط استاندارد برای نگهداری پرندگان در نظر گرفته شده و تیم تخصصی دامپزشکی برای نظارت برسلامت پرندگان به صورت مستمر در مجموعه حضور دارند. محوطه باغ به زیبایی طراحی شده و برای جذابیت بیشتر آن از پل های چوبی، پوشش گیاهی فوق العاده و آبشارهای مصنوعی استفاده شده. در این باغ در حال حاضر بیش از 700 نوع پرنده نگهداری می شود.
 
 
آرامگاه فردوسی و روستای پاژ
این مجموعه فرهنگی در 20 کیلومتری شمال غربی شهر مشهد واقع شده. این محل در نزدیکی شهر تاریخی طابران و بقعه تاریخی هارونیه قرار دارد. زادگاه فردوسی، روستایی در 28 کیلومتری شرق آرامگاه و 15 کیلومتری مشهد، به نام روستای پاژ یا فاز است. این روستا امروزه به عنوان یکی از مناطق گردشگری مشهد به حساب می آید و به دوبخش باستانی و مسکونی تقسیم شده. در بخش باستانی آن بقایایی از روستا در دوران باستان و مربوط به قرن های نهم و دهم هجری مشاهده می شود. باستان شناسان طبق کاوش هایی که در سال 1389 انجام دادند، قلعه ای به وسعت 45 در 65 متر را شناسایی کردند که در مرکز روستای پاژ قرار دارد. بخش مسکونی روستا بافاصله کمی در زاویه دیگر قرار دارد.. امروزه مسافرین مشهد با تورهای یک روزه از این شهر سنتی بازدید می کنند.

باغ وکیل آباد
پارک یا باغ وکیل آباد مشهد از قدیم مورد توجه اهالی و مسفران شهر بوده. این پارک در مساحت 70 هکتار، در جنوب غربی مشهد و انتهای بلوار وکیل آباد، در دره ای باصفا و با هوایی مطبوع واقع شده. این پارک جنگلی در سال 1348 شمسی توسط حسین آقا ملک که مالک آن بود به طور رسمی وقف استفاده عموم شد. پارک وکیل اباد دارای پوشش گیاهی متنوع، درختان کهنسال نار و کاج و رودخانه ای با منظره زیباست و به خاطر این جذابیت ها و هوای مطبوع به عنوان ییلاق اهالی شهر محسوب می شده.  در جوار این پارک، باغ وحش وکیل آباد احداث شده و بر جذابیت های منطقه افزوده.

آرامگاه خواجه ربیع
این مقبره  در انتهای خیابان خواجه ربیع مشهد قرار دارد و مربوط به دوره صفوی است. این بنا در نیمه قرن اول هجری توسط شاه عباس صفوی و به توصیه شیخ بهایی ساخته شد. خواجه ربیع در سالهای آخر عمرش  در شهر نوغان ( مرکز ایالت توس آن زمان) ساکن شد و در سال 63 هجری قمری وفات یافت و در یک فرسنگی شمال نوغان مدفون شد. این اثردر دی ماه 1310 به عنوان یک از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

پارک علمی پروفسور بازیما
این پارک موضوعی در منطقه سپاد مشهد و به وسعت 2400 متر در طبقه چهارم مجتمع وصال واقع شده است. پارک علمی پروفسور بازیما در سه موضوع زیست شناسی، زمین شناسی و نجوم با تلفیق سرگرمی و آموزش، فضایی لذت بخش و آموزنده برای بازدیدکنندگان به وجود می آورد. بازیهای این مجموعه منحصربه فرد است، در این پارک می توان سوار بر ماشین زمان به ابتدای خلقت جهان رفت، با زیردریایی اکتشافی دنیای جانوران زیر دریا را تماشا کرد و همراه با پزشک پروفسور بازیما، از داخل دهان انسانی غول پیکر به درون اندام ها سفر کرد و بسیاری بازیهای جالب و آموزنده دیگر را تجربه کرد. برای اطلاع از اخبار تورهای دیگر مانند تور استانبول و توردبی و  تور گرجستان به سایت سفر باتو مراجعه کنید.
 
 
 
 

نظر شما