شناسهٔ خبر: 23697564 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گفتگو با احمد توکلی درباره افزایش دلار:

در این شرایط آزاد گذاشتن بازار کار معقولی نیست/ دولت باید به سیاست های سال ۷۳ دولت مرحوم هاشمی برگردد

در آمد ارزی نفت در کشورهایی مانند چین، ترکیه و کره (خریداران اصلی نفت ایران) وجود دارد که فقط برای خرید کالا از همان کشورها قابل دسترسی است. در نتیحه وقتی دولت می خواهد معادل ریالی ارزی خود را از بانک مرکزی مطالبه کند، بانک مرکزی باید بتواند ارز را از کشورهای مذکور به داخل بیاورد و در بازار ارز عرضه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، احمد توکلی اقتصاددان و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلار ۴۶۰۰ تومانی آثار روانی بسیاری دارد، گفت: چنین افزایشی افق را مبهم می کند، سرمایه گذاری کند و تولید را کاهش می دهد.

توکلی اظهار داشت: تولیدکنندگان حتی اگر با ارز ۳۰۰۰ تومانی مواد اولیه را وارد کرده باشند کالا را اگر بتوانند بر اساس ۴۶۰۰ تومانی قیمت گذاری می کنند یا تولید را کاهش می دهند.

توکلی خاطر نشان کرد: دولت  پس از برجام نفت را راحت تر می فروشد تا درآمد نفتی بیشتری کسب می کند ولی تحریم نگذاشته است روابط بانکی بهتر شود بلکه سخت تر هم شده است. در نتیجه  قدرت تصرف در درآمد حاصل شده ندارد، یعنی نمی تواند ارز نفتی را به داخل منتقل کند و در بازار ارز تعادل ایجاد کند.

توکلی تصریح کرد: به دلیل مذکور در آمد ارزی نفت در کشورهایی مانند چین، ترکیه و کره (خریداران اصلی نفت ایران) وجود دارد که فقط برای خرید کالا از همان کشورها قابل دسترسی است. در نتیحه وقتی دولت می خواهد معادل ریالی ارزی خود را از بانک مرکزی مطالبه کند، بانک مرکزی باید بتواند ارز را از کشورهای مذکور به داخل بیاورد و در بازار ارز عرضه کند.

این اقتصاددان اضافه کرد: ارز را از نظر حسابداری به نام خود می کند و معادل ریالی اش را به دولت می پردازد بدین ترتیب پول پرقدرت زیاد می شود و زمینه تورم را فراهم می سازد.

وی ادامه داد: این مشکلی است که بخشی به گردن دولت و بخشی هم به گردن دشمن است. ولی در این شرایط آزاد گذاشتن بازار کار معقولی نیست و باید برگردد به سیاست های سال ۷۳ دولت مرحوم آقای هاشمی که ارز را کنترل کرد و جلوی فرار سرمایه را گرفت و توانست نرخ تورم ۴۸ درصدی را به ۲۳ درصد در یک سال به نصف برساند.

توکلی گفت: در نتیحه الان که وضع این جوری است، دولت باید شجاعانه سیاستی که قبلا داشته را باید عوض کند و تصمیمی اتخاذ کند و نگذارد بازار ارز از نظر روانی در ایجاد اننظارات موجب تلاطم اقتصاد شود و به هیج وجه نگذارد چنین وضعی ادامه پیدا کند.
 

نظر شما